Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Єнакієва Т.І. «Психологічні основи особистісного зростання підлітків в умовах сьогодення»
Представлене дослідження висвітлює проблему психологічних основ особистісного зростання підлітків в умовах сьогодення.
Актуальність дослідження обраної теми зумовлена потребою в адаптації психологічних підходів до змінних соціальних і культурних контекстів, що визначають специфіку становлення підростаючої особистості в епоху стрімких технологічних та інформаційних змін. У рамках дослідження розглядаються ключові аспекти психологічного розвитку підлітків, включаючи самосвідомість, емоційну зрілість, моральні орієнтації та здатність до самореалізації, що є важливими складовими їхньої особистісної ідентичності.
В кваліфікаційній роботі проаналізовано моральні витоки та психологічні механізми особистісного розвитку підлітків. Окреслюються конструктивні підходи щодо перспектив особистісно орієнтованого виховання моральних цінностей сучасної молоді.
Мета дослідження полягає у комплексному визначенні моделей конструктивного особистісного та морально-духовного зростання підлітків, спираючись на сучасні наукові уявлення психологів про природу та розвиток особистості в умовах сьогодення.
Об’єктом даного дослідження є діти підліткового віку, як особлива соціально-психологічна категорія, що перебуває на межі між дитинством та дорослістю, характеризуючись інтенсивними психофізіологічними змінами, емоційною нестабільністю, та становленням основних світоглядних позицій.
Предметом дослідження є багатовимірні психологічні моделі особистісного, духовно-морального зростання дитини підліткового віку в контексті соціокультурних трансформацій сучасності. Особлива увага приділяється вивченню специфіки взаємодії внутрішніх (індивідуальних) та зовнішніх (соціальних) факторів, які визначають динаміку особистісного зростання.
Аналіз наукової теоретичної та практичної літератури дозволив зрозуміти, що саме проективна діяльність сприяє усвідомленню підлітком власної соціальної ролі та можливостей для самореалізації.
У кваліфікаційній роботі обґрунтовано процес формування особистості, здатної до самостійного, відповідального та креативного мислення, що тісно пов'язане з розвитком її моральної та духовної самосвідомості. У роботі було розглянуто доробки українських (Аносова А.В. Комунікативна культура в сучасній педагогічній практиці; Бех І.Д. Моральність особистості у психологічному ракурсі; Булах І.С. Особистісний підхід до вивчення самопізнання підлітків) і зарубіжних (Маслоу А. Психологія буття; Роджерс Н. Шлях до цілісності: людиноцентрована терапія на основі експресивних мистецтв; Фрейд А. Психологія Я та захисні механізми) вчених.
В емпіричному дослідженні було встановлено, що рівень моральної самосвідомості безпосередньо впливає на формування ціннісних орієнтацій, здатність до саморефлексії та прийняття відповідальних рішень, що сприяє гармонійному розвитку особистості підлітка.
Нами також було запропоновано методичні рекомендації практичним психологам, педагогам, батькам щодо забезпечення підтримки та супроводу підлітків в особистісному зростанні. Результати можуть бути корисні для психологічної практики в навчальних закладах та виховних установах.
Суть розробки, основні результати:
ANNOTATION
Yenakieva T.I. "Psychological foundations of personal growth of teenagers in today's conditions"
The presented study highlights the problem of the psychological foundations of personal growth of teenagers in today's conditions. The relevance of the research of the chosen topic is determined by the need to adapt psychological approaches to changing social and cultural contexts, which determine the specifics of the formation of a growing personality in the era of rapid technological and informational changes. The study examines key aspects of the psychological development of adolescents, including self-awareness, emotional maturity, moral orientations and the ability to self-realize, which are important components of their personal identity.
The qualification work analyzed the moral origins and psychological mechanisms of personal development of teenagers. Constructive approaches to the prospects of personally oriented education of moral values of modern youth are outlined.
The purpose of the research is to comprehensively determine the models of constructive personal and moral and spiritual growth of adolescents, based on the modern scientific ideas of psychologists about the nature and development of personality in today's conditions.
The object of this research is adolescent children, as a special socio-psychological category, which is on the border between childhood and adulthood, characterized by intense psychophysiological changes, emotional instability, and the formation of basic worldview positions.
The subject of the research is multidimensional psychological models of personal, spiritual and moral growth of a child of adolescent age in the con text of sociocultural transformations of our time. Special attention is paid to the study of the specifics of the interaction of internal (individual) and external (social)factors that determine the dynamics of personal growth.
The analysis of scientific theoretical and practical literature made it possible to understand that it is projective activity that contributes to the adolescent's awareness of his own social role and opportunities for self-realization.
The qualifying work substantiates the process of forming a personality capable of independent, responsible and creative thinking, which is closely related to the development of its moral and spiritual self-awareness. The work considered the Ukrainian works (Anosova A.V. Communicative culture in modern pedagogical practice; Beh I.D. Morality of the individual in a psychological perspective; Bulakh I.S. A personal approach to the study of self-awareness of teenagers) and foreign (Maslow A. Psychology of being; Rogers N. Path to wholeness: person-centered therapy, based on expressive arts; Freud A. Psychology of the Self and defense mechanisms) scientists.
In an empirical study, it was established that the level of moral self-awareness directly affects the formation of value orientations, the ability to self-reflection and make responsible decisions, which contributes to the harmonious development of a teenager's personality.
We also offered methodological recommendations to practical psychologists, teachers, and parents on providing support and accompaniment to adolescents in their personal growth. The results can be useful for psychological practice in educational institutions and educational institutions.