Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
магістранта
спеціальності 053 Психологія
Кайди Еліни Едуардівни
на тему: Психологічні особливості переживання кризових ситуацій у молоді
Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження:
Виявлена актуальність та проблеми дослідження.
Актуальність дослідження. Протягом життєвого шляху майже кожна особистість зіштовхується з кризовими ситуаціями різного характеру. Однак, не всі здатні впоратися з цими труднощами самостійно. У такі складні періоди життя професійна психологічна підтримка може бути надзвичайно важливою. Для надання ефективної допомоги необхідно використовувати відповідні психологічні засоби подолання криз, а також мати ґрунтовне розуміння їх психологічної природи, особливостей прояву та перебігу.
В останні роки проблематика життєвих криз, їх переживання та подолання стала об’єктом активного дослідження як у вітчизняній, так і в зарубіжній психології. Аналіз існуючих досліджень свідчить про те, що різні концептуальні підходи у своїй сукупності створюють складну, багаторівневу систему, яка служить методологічною основою для вивчення цього феномену.
Зокрема, особистість у юнацькому віці вважається найбільш вразливою до життєвих криз через акцент на самоствердженні, прагнення до життєвого успіху, юнацький максималізм та відсутність достатнього життєвого досвіду. Дані фактори часто спричиняють негнучкість і деструктивні стратегії подолання кризових ситуацій.
Проаналізована наукова психологічна література.
Окремий інтерес викликають праці українських психологів останніх років, зокрема В. В. Кириченка, І. Л. Лясковської, А. В. Овсички, Л. О. Шевченко та І. М. Щербакової, які всебічно досліджують різні аспекти кризових явищ, включаючи духовні, професійні, вікові та смислотвірні виміри.
На сьогодні феноменологія кризових і життєвих ситуацій детально описана: визначено етапи їх розвитку, психологічні, фізіологічні та поведінкові прояви, а також пускові механізми кризи (зокрема, дослідження Р. Ассаджіолі, Ф. Ю. Василюка, С. Грофа, В. В. Ільїної, О. В. Кружкової, Я. Н. Нєфагіної, та ін.).
Об’єкт дослідження – кризові ситуації як соціально-психологічний феномен.
Предмет дослідження - психологічні особливості переживання кризових ситуацій у молоді.
Метою даного дослідження є вивчення психологічних особливостей переживання кризових ситуацій у юнаків та дівчат юнацького віку, а також розробка та експериментальна апробація тренінгової програми, спрямованої на психологічну допомогу в подоланні життєвих криз на цьому етапі розвитку.
Для досягнення мети дослідження було використано анкетування та опитування для збору первинних даних про способи подолання криз у молоді; методика «Індикатор копінг-стратегій» Дж. Амірхана (The Coping Strategy Indicators), адаптована Н.О. Сиротою та В.М. Ялтонським, для виявлення копінг-стратегій; опитувальник Айзенка та опитувальник рівня суб'єктивного контролю (РСК).
Експериментальною базою дослідження є Ізмаїльський державний гуманітарний університет. Дослідженням охоплено 28 студентів І-ІV курсів факультету управління, адміністрування та інформаційної діяльності. В процесі дослідження було сформовано дві групи: експериментальна (14 осіб) та контрольна (14 осіб). Вік респондентів від 17 до 21 року.
Результати експериментального дослідження підтвердили, що вибір стратегії подолання кризових ситуацій значною мірою залежить від особистісних характеристик, таких як локус-контролю, рівень нейротизму та емоційної стабільності. Зокрема, учасники, які виявляли високий рівень емоційної стабільності та інтернальний локус-контролю, частіше обирали стратегії самовдосконалення та смисло-цілеутворення. Водночас, ті, хто демонстрував більш виражений нейротизм та екстернальний локус-контролю, частіше вдавалися до стратегій, орієнтованих на допомогу з боку інших людей.
Аналіз результатів після проходження тренінгу показав значні зміни у виборі стратегій подолання кризових ситуацій. Більшість учасників експериментальної групи відмовилися від неконструктивних стратегій, таких як уникання, і почали використовувати більш активні та конструктивні підходи, зокрема перетворення ситуації та самовдосконалення. Психологічні зміни проявилися в підвищенні самооцінки, розвитку навичок емоційної саморегуляції, а також у змінах у ставленні до себе та до інших людей. Участь у тренінговій програмі сприяла розвитку вміння краще управляти своїми емоціями, що дало змогу ефективніше справлятися з кризами.
Результати показали, що формування навичок соціальної підтримки є важливим фактором у подоланні кризових ситуацій. Більшість учасників навчились створювати та підтримувати соціальні мережі, що допомогло їм отримати необхідну підтримку від близьких і друзів, а також краще налагоджувати стосунки з іншими людьми.
Суть розробки, основні результати:
Annotation
Qualification work
master's student
specialty 053 Psychology
Kaida Elina
On the topic: " Psychological features of experiencing crisis situations in young people "
The qualification work includes the following research stages:
The relevance and problems of the research are revealed.
Relevance of the study. During the course of life, almost every person faces crisis situations of various nature. However, not everyone is able to cope with these difficulties on their own. In such difficult periods of life, professional psychological support can be extremely important. To provide effective assistance, it is necessary to use appropriate psychological means of overcoming crises, as well as to have a thorough understanding of their psychological nature, features of manifestation and course.
In recent years, the issue of life crises, their experience and overcoming has become the object of active research in both domestic and foreign psychology. An analysis of existing research indicates that various conceptual approaches in their aggregate create a complex, multi-level system that serves as a methodological basis for studying this phenomenon.
In particular, a person in adolescence is considered the most vulnerable to life crises due to the emphasis on self-affirmation, the desire for life success, youthful maximalism and the lack of sufficient life experience. These factors often cause inflexibility and destructive strategies for overcoming crisis situations.
The scientific psychological literature is analyzed.
Of particular interest are the works of Ukrainian psychologists of recent years, in particular V. V. Kyrychenko, I. L. Lyaskovskaya, A. V. Ovsichka, L. O. Shevchenko and I. M. Shcherbakova, who comprehensively investigate various aspects of crisis phenomena, including spiritual, professional, age and meaning-making dimensions.
Today, the phenomenology of crisis and life situations is described in detail: the stages of their development, psychological, physiological and behavioral manifestations, as well as the triggering mechanisms of the crisis are determined (in particular, the studies of R. Assagioli, F. Yu. Vasilyuk, S. Grof, V. V. Ilyina, O. V. Kruzhkova, Ya. N. Nefagina, etc.).
The object of the study is crisis situations as a socio-psychological phenomenon.
The subject of the study is the psychological features of experiencing crisis situations in youth.
The purpose of this study is to study the psychological features of experiencing crisis situations in adolescent boys and girls, as well as to develop and experimentally test a training program aimed at psychological assistance in overcoming life crises at this stage of development.
To achieve the goal of the study, questionnaires and interviews were used to collect primary data on ways to overcome crises in youth; the method "The Coping Strategy Indicators" by J. Amirkhan, adapted by N.O. Syrota and V.M. Yaltonsky, to identify coping strategies; the Eysenck questionnaire and the questionnaire of the level of subjective control (LSC).
The experimental base of the study is Izmail State Humanitarian University. The study covered 28 students of the 1st-4th years of the Faculty of Management, Administration and Information Activities. In the process of the study, two groups were formed: experimental (14 people) and control (14 people). The age of the respondents ranged from 17 to 21 years.
The results of the experimental study confirmed that the choice of a strategy for overcoming crisis situations largely depends on personal characteristics, such as locus of control, level of neuroticism and emotional stability. In particular, participants who showed a high level of emotional stability and internal locus of control more often chose strategies of self-improvement and meaning-goal formation. At the same time, those who demonstrated more pronounced neuroticism and external locus of control more often resorted to strategies focused on help from other people.
Analysis of the results after the training showed significant changes in the choice of strategies for overcoming crisis situations. Most participants in the experimental group abandoned unconstructive strategies, such as avoidance, and began to use more active and constructive approaches, in particular, transformation of the situation and self-improvement. Psychological changes were manifested in increased self-esteem, development of emotional self-regulation skills, as well as changes in attitudes towards oneself and others. Participation in the training program contributed to the development of the ability to better manage one's emotions, which made it possible to cope with crises more effectively.
The results showed that the formation of social support skills is an important factor in overcoming crisis situations. Most participants learned to create and maintain social networks, which helped them receive the necessary support from loved ones and friends, as well as better establish relationships with other people.