Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
На тему: «Особливості прояву резильєнтності у студентів в умовах воєнного часу»
Студента спеціальності 053 Психологія
Кірваса В. І.
Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження:
1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження.
Сучасні суспільно-політичні умови, зокрема збройний конфлікт, суттєво впливають на психоемоційний стан студентської молоді, яка, будучи специфічною соціально-демографічною групою, стикається з унікальними викликами, що охоплюють як академічну діяльність, так і соціально-психологічну адаптацію в умовах стресу. У цьому контексті особливого значення набуває резильєнтність як здатність особистості ефективно адаптуватися до складних обставин і долати кризові ситуації. Дослідження резильєнтності студентів у період воєнного часу дозволяє ідентифікувати ключові психологічні чинники, що сприяють підвищенню стресостійкості, і сформувати рекомендації для підтримки та розвитку цієї здатності.
2. Проаналізована наукова література щодо проявів резильєнтності у студентів в умовах воєнного часу, ідентифіковано чинники, що впливають на її формування, та розроблено рекомендації, спрямовані на підвищення рівня резильєнтності.
Питання резильєнтності стало важливим напрямком сучасної психологічної науки, що знайшло відображення в численних дослідженнях вітчизняних і зарубіжних вчених, серед яких Д. Ассонов, С. Ваніштендаль, Е. Грішин, О. Кокун, Г. Лазос, Т. Мельничук, Л. Царенко, О. Хаустова, В. Чернобровкін, І. Шаповал, Н. Школіна, М. Унгар та інші.
3. У роботі розглянуто поняття «резильєнтність» як багатовимірний та динамічний феномен, що характеризує здатність особистості адаптуватися до складних обставин, ефективно долати стресові фактори, відновлюватися після травмуючих подій та зберігати або підвищувати свій адаптивний потенціал. Поняття «резильєнс» визначено як адаптивний процес, що забезпечує здатність особистості відновлюватися до початкового рівня психосоціального функціонування після впливу психотравмуючих чинників. Досліджено наступні типи резильєнтності, які відображають багатовимірну природу цього феномену та мають специфічні особливості прояву, а саме: особистісна, соціальна, фізична, психологічна та емоційна. Структура резильєнтності включає три ключові компоненти: когнітивний (відкритість до нового досвіду, толерантність до невизначеності, позитивне мислення), емоційний (емоційна стабільність, емоційний інтелект, екстраверсія) та поведінковий (пошукова активність, просоціальна поведінка). Їхня взаємодія сприяє формуванню ефективних стратегій подолання складних життєвих ситуацій, включаючи продуктивні копінг-стратегії. Основними факторами формування резильєнтності є внутрішні (психологічні) та зовнішні (соціальні) чинники.
4. Аналіз емпіричних даних показав, що більшість студентів продемонстрували середні показники резильєнтності та життєстійкості, що свідчить про їх здатність адаптуватися до складних життєвих обставин і стресових ситуацій. Водночас виявлено групи з низьким рівнем цих характеристик, що вказує на потребу в додатковій психокорекційній підтримці та розвитку відповідних адаптаційних стратегій.
5. В роботі проаналізовано психотерапевтичні методи та корекційні техніки, що застосовуються для формування резистентності особистості, зокрема в повоєнний період. Серед підходів до консультування та психотерапії студентів було охарактеризовано когнітивну, позитивну, наративну, когнітивно-поведінкову психотерапію, а також травма-терапію та арттерапію.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
Qualification work
On the topic: «Peculiarities of resilience in students during wartime»
Student of specialty 053 Psychology
Kirvas V. I.
Qualification work includes the following stages of research:
1. The relevance and problems of the research are revealed.
Modern socio-political conditions, in particular armed conflict, significantly affect the psycho-emotional state of student youth, who, being a specific socio-demographic group, face unique challenges that encompass both academic activity and socio-psychological adaptation under stress. In this context, resilience as the ability of an individual to effectively adapt to difficult circumstances and overcome crisis situations becomes of particular importance. Research into student resilience during wartime allows us to identify key psychological factors that contribute to increased stress resistance, and to formulate recommendations for supporting and developing this ability.
2. The scientific literature on the manifestations of resilience in students in wartime conditions was analyzed, factors influencing its formation were identified, and recommendations were developed aimed at increasing the level of resilience.
The issue of resilience has become an important direction of modern psychological science, which was reflected in numerous studies by domestic and foreign scientists, including D. Assonov, S. Vanishtendahl, E. Grishin, O. Kokun, G. Lazos, T. Melnychuk, L. Tsarenko, O. Khaustova, V. Chernobrovkin, I. Shapoval, N. Shkolina, M. Ungar and others.
3. The paper considers the concept of "resilience" as a multidimensional and dynamic phenomenon that characterizes the ability of an individual to adapt to difficult circumstances, effectively overcome stress factors, recover after traumatic events, and maintain or increase their adaptive potential. The concept of "resilience" is defined as an adaptive process that ensures the ability of an individual to recover to the initial level of psychosocial functioning after the impact of psychotraumatic factors. The following types of resilience have been studied, which reflect the multidimensional nature of this phenomenon and have specific features of manifestation, namely: personal, social, physical, psychological and emotional. The structure of resilience includes three key components: cognitive (openness to new experience, tolerance for uncertainty, positive thinking), emotional (emotional stability, emotional intelligence, extraversion) and behavioral (search activity, prosocial behavior). Their interaction contributes to the formation of effective strategies for overcoming difficult life situations, including productive coping strategies. The main factors in the formation of resilience are internal (psychological) and external (social) factors.
4. The analysis of empirical data showed that most students demonstrated average indicators of resilience and vitality, which indicates their ability to adapt to difficult life circumstances and stressful situations. At the same time, groups with a low level of these characteristics were identified, which indicates the need for additional psychocorrectional support and the development of appropriate adaptation strategies.
5. The work analyzes psychotherapeutic methods and correctional techniques used to form the resistance of the individual, in particular in the post-war period. Among the approaches to counseling and psychotherapy of students, cognitive, positive, narrative, cognitive-behavioral psychotherapy, as well as trauma therapy and art therapy were characterized.