Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
На тему: «Засоби психологічної допомоги студентству в умовах тривалої травматизації»
Студента спеціальності 053 Психологія
Маймістов В. Д.
Представлене дослідження присвячене вивченню засобів психологічної допомоги студентам в умовах тривалої травматизації, зокрема в контексті стресових ситуацій, спричинених війною.
Актуальність дослідження зумовлена підвищеним психологічним навантаженням студентської молоді в умовах воєнного стану та необхідністю створення ефективних засобів підтримки психоемоційного здоров’я. У роботі проаналізовано науково-теоретичну та практичну літературу з питань психологічної травматизації, зосереджено увагу на ролі психологічної стійкості у подоланні наслідків стресу.
У дослідженні використано напрацювання українських учених (І. Бех, В. Кремень, А. Майдибура, К. Чорна) та зарубіжних дослідників (Дж. Герман, Дж. Брійер, А. Бек, С. Хобфолл), які висвітлюють аспекти психологічної травми та методи її корекції. Розглянуто теоретичні основи травматизації та її прояви у студентів, використано валідні психометричні інструменти, такі як шкала депресії Монтгомері-Асберга (MADRS), шкала тривожності А. Бека (BAI) та шкала сприйняття стресу (PSS).
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити засоби психологічної допомоги для покращення емоційного стану та підвищення стійкості студентів, які переживають тривалу травматизацію.
Об’єкт дослідження – студенти, які перебувають в умовах тривалої травматизації.
Предмет дослідження – засоби психологічної допомоги, спрямовані на подолання наслідків тривалої травматизації.
Аналіз наукової літератури показав, що психологічна травма студентів суттєво впливає на їхні соціальні взаємодії, академічну успішність та загальне благополуччя. Завдяки аналізу теоретичних і емпіричних даних визначено ключові фактори, що сприяють психологічній стійкості, зокрема емоційну підтримку та адаптивні стратегії подолання стресу.
Практичне значення роботи полягає у розробці програми психологічної допомоги, що базується на когнітивно-поведінковій терапії (КПТ), арт-терапії, майндфулнес-практиках та психоедукації. У програму також включено методи релаксації, медитації та тренінги зі стрес-менеджменту, спрямовані на задоволення комплексних потреб травмованих студентів.
Емпірична частина дослідження була проведена серед 47 студентів віком 18–23 років, включаючи внутрішньо переміщених осіб та молоді із зон конфлікту.
Нами також була запропонована програма психологічної підтримки, яка включає когнітивно-поведінкову терапію, арт-терапію, методи релаксації та психоедукацію. Програма передбачає проведення індивідуальних і групових тренінгів для розвитку стресостійкості, технік саморегуляції, майндфулнес-практик, а також створення онлайн-ресурсів для підтримки студентів. Впровадження програми показало її ефективність у зниженні рівня тривожності та депресії серед учасників.
Суть розробки, основні результати:
Qualification
On the topic: "Means of Psychological Assistance for Students Under Conditions of Prolonged Traumatization"
Student of Specialty 053 Psychology
Maimistov V. D.
The presented study addresses the problem of providing psychological assistance to students experiencing prolonged traumatization caused by military actions.
The relevance of the research stems from the increased psychological stress faced by university students during wartime and the necessity of effective intervention tools. This work analyzes the theoretical and practical literature on psychological traumatization, highlighting the role of psychological resilience in mitigating the negative impacts of prolonged stress.
The study emphasizes the contributions of Ukrainian scholars (e.g., I. Bekh, V. Kremen, A. Maidibura, K. Chorna) and international researchers (e.g., J. Herman, J. Briere, A. Beck, S. Hobfoll) to the understanding of psychological trauma and intervention methods. It explores the theoretical foundations of trauma and its manifestations in students, using validated psychometric tools such as the Montgomery–Åsberg Depression Rating Scale (MADRS), Beck Anxiety Inventory (BAI), and Perceived Stress Scale (PSS).
Research aim: to theoretically substantiate and empirically test psychological intervention tools for improving the emotional state and resilience of students experiencing prolonged traumatization.
Object of the study: university students under prolonged traumatization.
Subject of the study: psychological assistance methods aimed at mitigating the effects of prolonged traumatization.
Scientific analysis: the research demonstrates that psychological trauma in students can significantly affect their social interaction, academic success, and overall well-being. By analyzing theoretical and empirical data, the study identifies the key factors contributing to students’ resilience, including emotional support and adaptive coping strategies.
Practical significance: the research proposes a psychological assistance program based on cognitive-behavioral therapy (CBT), art therapy, mindfulness practices, and psychoeducational techniques. This program also integrates relaxation methods like meditation and stress management training to address the complex needs of traumatized students.
The empirical part of the study was conducted among 47 university students, aged 18–23, including displaced individuals and those from conflict zones. Results were disseminated through academic conferences and published in journals such as Education and Psychology (e.g., “Means of Psychological Assistance to Students under Prolonged Traumatization,” November 2024).
We have also developed a program of psychological support, which includes cognitive behavioral therapy, art therapy, relaxation techniques and psychoeducation. The program provides individual and group training to develop stress resistance, self-regulation techniques, mindfulness practices, as well as the creation of online resources to support students. The program showed its effectiveness in reducing the level of anxiety and depression among participants.