Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Представлене дослідження висвітлює проблему розвитку емоційного інтелекту дітей дошкільного віку шляхом використання арт-терапевтичних засобів. Враховуючи важливість емоційного розвитку на ранніх етапах життя, дослідження акцентує увагу на тому, як арт-терапія може бути ефективним інструментом для стимулювання емоційної обізнаності, самоконтролю та соціальної взаємодії у дітей. Автори аналізують різні методи арт-терапії, такі як малювання, казкотерапія, пісочна терапія, музикотерапія, які дозволяють дітям не лише виявляти свої емоції, але й розуміти та керувати ними.
Актуальність дослідження визначається зростаючою потребою в розвитку емоційного інтелекту у дітей дошкільного віку, оскільки саме в цей період закладаються основи емоційної зрілості та соціальних навичок, які впливають на подальший розвиток особистості. Саме у дошкільному віці закладаються основи емоційної компетентності, що значно впливає на подальший розвиток когнітивних, мовних і соціальних навичок дитини.
В кваліфікаційній роботі проаналізовано вплив розвитку емоційного інтелекту у дітей на їх взаємодію з оточуючими. Окреслюються основні арт терапевтичні підходи та їх застосування у роботі з дітьми середнього дошкільного віку.
Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці психологічного інструментарію щодо ефективного використання арт-терапевтичних засобів задля розвитку емоційного інтелекту дошкільників середнього віку.
Об’єкт дослідження: діти середнього дошкільного віку.
Предмет дослідження: процес розвитку емоційного інтелекту дитини середнього дошкільного віку.
Аналіз наукової теоретичної та практичної літератури дозволив зрозуміти, що саме завдяки застосуванню арт-терапевтичних методів можна ефективно впливати на розвиток емоційного інтелекту дітей дошкільного віку. Наукові роботи також підкреслюють важливість розвитку емоційного інтелекту в середньому дошкільному віці як основи для формування соціальних та когнітивних навичок, які будуть впливати на подальше навчання і поведінку дитини. Отже, теоретичний та практичний аналіз підтверджує необхідність і доцільність використання арт-терапевтичних засобів для розвитку емоційного інтелекту в дошкільників, що робить це дослідження актуальним і практично важливим для педагогічної та психологічної практики.
У кваліфікаційній роботі обґрунтовано процес дослідження розвитку емоційного інтелекту у дітей середнього дошкільного віку за допомогою арт-терапевтичних засобів. Розглядаються теоретичні аспекти емоційного інтелекту, особливості його формування в дошкільному віці, а також роль арт-терапії як ефективного інструменту для розвитку емоційної сфери дітей. У роботі було розглянуто доробки ідеї українських (Г. Костюк, В. Котирло, О. Кульчицька) і зарубіжних (Д. Гоуман, Дж. Майєр, Ж. Піаже, П. Саловей) вчених.
В емпіричному дослідженні було розроблено тренінгову програму для педагогів закладів дошкільної освіти, спрямовану на використання арт-терапевтичних технологій у роботі з дітьми. Проведено експериментальну перевірку ефективності запропонованих методів, що включала використання інноваційних технік, таких як пісочна терапія, кольоротерапія та казкотерапія.
Практичне значення роботи полягає в розробці методичних рекомендацій та програми розвитку «Загадковий світ емоцій» щодо збагачення емоційного інтелекту дітей, а також у впровадженні сучасних арт-терапевтичних методик у психолого-педагогічну практику.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
The presented study highlights the problem of developing the emotional intelligence of preschool children through the use of art therapeutics. Given the importance of emotional development in the early stages of life, the study focuses on how art therapy can be an effective tool for stimulating emotional awareness, self-control and social interaction in children. The authors analyze various methods of art therapy, such as drawing, fairy tale therapy, sand therapy, music therapy, which allow children not only to express their emotions, but also to understand and manage them.
The relevance of the study is determined by the growing need for the development of emotional intelligence in preschool children, since it is during this period that the foundations of emotional maturity and social skills that influence the further development of the individual are laid. It is at preschool age that the foundations of emotional competence are laid, which significantly affects the further development of the child's cognitive, language and social skills.
The qualifying work analyzes the influence of the development of emotional intelligence in children on their interaction with others. The main art therapeutic approaches and their application in working with children of middle preschool age are outlined.
The purpose of the study is a theoretical justification and experimental verification of psychological tools for the effective use of art therapeutics to develop the emotional intelligence of middle-aged preschoolers.
Object of the study: children of middle preschool age.
Subject of research: the process of developing the emotional intelligence of a child of middle preschool age.
Analysis of scientific theoretical and practical literature made it possible to understand that it is thanks to the use of art-therapeutic methods that it is possible to effectively influence the development of emotional intelligence of preschool children. Scientific works also emphasize the importance of developing emotional intelligence in the middle preschool age as the basis for the formation of social and cognitive skills that will influence the further learning and behavior of the child. Consequently, theoretical and practical analysis confirms the necessity and expediency of using art-therapeutic means for the development of emotional intelligence in preschoolers, which makes this study relevant and practically important for pedagogical and psychological practice.
The qualification work substantiates the process of studying the development of emotional intelligence in children of middle preschool age with the help of art-therapeutic means. The theoretical aspects of emotional intelligence, features of its formation at preschool age, as well as the role of art therapy as an effective tool for the development of the emotional sphere of children are considered. The work considered the refinements of the ideas of Ukrainian (G. Kostyuk, V. Ktitlo, O. Kulchitskaya) and foreign (D. Houman, J. Mayer, J. Piaget, P. Salovey) scientists.
In an empirical study, a training program was developed for teachers of preschool education institutions aimed at using art therapeutic technologies in working with children. An experimental verification of the effectiveness of the proposed methods was carried out, which included the use of innovative techniques such as sand therapy, color therapy and fairy tale therapy.
The practical significance of the work is the development of methodological recommendations and the development program "The Mysterious World of Emotions" to enrich the emotional intelligence of children, as well as the introduction of modern art-therapeutic techniques into psychological and pedagogical practice.