Короткий опис (реферат):
Анотація
Нікітєна А.Д. Шляхи підвищення якості надання освітніх послуг для дітей з особливими освітніми потребами»
Актуальність теми зумовлена сучасними тенденціями розвитку освіти в Україні та світі, зокрема, реформами, спрямованими на забезпечення рівного доступу до якісної освіти для всіх дітей, незалежно від їх фізичних та психічних можливостей. В Україні активно впроваджуються інклюзивні практики, що створюють необхідність розробки нових підходів до організації освітнього процесу для дітей з ООП. Зміни в законодавчій та нормативно-правовій базі освіти ставлять перед педагогами та закладами освіти завдання забезпечення інклюзивного середовища, яке враховує специфічні потреби учнів, що вимагає постійного вдосконалення методик, технологій і організаційних форм роботи. Водночас, з огляду на виклики, пов’язані з недостатньою підготовленістю педагогічних працівників до роботи в умовах інклюзії, необхідно зосередити увагу на підвищенні професійного рівня вчителів та фахівців, які працюють з дітьми з ООП. Окрім того, міжнародний досвід вказує на важливість впровадження ефективних моделей і стратегій, які можуть бути адаптовані до української освітньої системи. Таким чином, тематика магістерської роботи є надзвичайно актуальною, оскільки вимагає комплексного підходу до покращення якості освітніх послуг для дітей з ООП в умовах сучасних змін в українському освітньому середовищі.
Метою дослідження є розробка рекомендацій щодо вдосконалення організації та здійснення освітнього процесу для дітей з ООП в умовах інклюзивної освіти.
Досягнення поставленої мети передбачає вирішення наступних завдань:
1) дослідження розвитку та управління інклюзивною освітою в Україні;
2) оцінка механізмів створення інклюзивних класів та оптимізація використання освітньої субвенції;
3) аналіз рівнів підтримки учнів з ООП;
4) оцінка міжнародного досвіду в сфері інклюзивної освіти та його вплив на українську практику;
5) розробка методичних рекомендацій щодо покращення управлінської підготовки та професійної підготовки педагогічних працівників для інклюзивної освіти
Дослідження, проведені в даній роботі, мають велике теоретичне та практичне значення. Отже, об’єктом даного дослідження є організація та управління інклюзивною освітою для дітей з ООП в Україні, зокрема в умовах НУШ та Одеської області. Предмет дослідження: процеси підвищення якості надання освітніх послуг для дітей з ООП через удосконалення управлінських та методичних підходів, включаючи створення інклюзивних класів, співпрацю з ІРЦ, а також підготовку педагогічних працівників та управлінців до роботи в інклюзивному освітньому середовищі.
Гіпотеза дослідження: підвищення якості надання освітніх послуг для дітей з ООП в умовах інклюзивної освіти можливе за умови вдосконалення організаційно-управлінських підходів, зокрема через ефективну співпрацю закладів освіти та ІРЦ, створення інклюзивних класів, забезпечення методичної підготовки педагогів та адміністративного персоналу, а також розробку та впровадження програм, адаптованих до потреб дітей з ООП.
При проведенні дослідження були використані загальнонаукові й спеціальні методи дослідження, зокрема аналіз і синтез, порівняння, узагальнення, дедукція та індукція, системно-структурний аналіз та інші.
Джерельну базу дослідження склали законодавчі та нормативно-правові документи, матеріали МОН України, наукові праці українських вчених тощо.
Наукова новизна дослідження полягає в комплексному підході до вивчення шляхів підвищення якості надання освітніх послуг для дітей з ООП в умовах інклюзивної освіти в Україні, зокрема в Одеській області. Для першого разу в контексті сучасної української інклюзивної освіти проводиться системний аналіз управлінських, організаційних і методичних аспектів, що визначають ефективність освітнього процесу для дітей з ОПП, з акцентом на використання новітніх педагогічних технологій і методик.
Практичне значення дослідження полягає в тому, що результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення організації та управління процесом надання освітніх послуг дітям з ООП в умовах інклюзивної освіти. Розроблені рекомендації щодо покращення інклюзивної освіти сприятимуть підвищенню якості освітнього процесу, зокрема шляхом вдосконалення методик навчання, інтеграції спеціальних педагогічних технологій та формування сприятливого освітнього середовища для дітей з ООП.
Апробація результатів роботи.
Обсяг і структура роботи. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел. Повний обсяг магістерської роботи становить сторінок 85 друкованого тексту. Список використаних джерел налічує 35 найменувань. Додаткова інформація відображена в одному додатку.
Суть розробки, основні результати:
Abstract
Nikitina A.D. "Ways to Improve the Quality of Educational Services for Children with Special Educational Needs"
The relevance of the topic is determined by current trends in the development of education in Ukraine and worldwide, particularly reforms aimed at ensuring equal access to quality education for all children, regardless of their physical or mental abilities. Inclusive practices are actively being implemented in Ukraine, necessitating the development of new approaches to organizing the educational process for children with special educational needs (SEN). Changes in educational legislation and regulatory frameworks challenge educators and educational institutions to create an inclusive environment that addresses the specific needs of students. This requires constant improvement of methodologies, technologies, and organizational forms of work. Simultaneously, given the challenges associated with insufficient teacher preparedness for working in inclusive settings, there is a need to focus on enhancing the professional skills of teachers and specialists working with children with SEN. Furthermore, international experience highlights the importance of implementing effective models and strategies that can be adapted to the Ukrainian education system. Thus, the topic of the master's thesis is particularly relevant, as it demands a comprehensive approach to improving the quality of educational services for children with SEN in the context of modern changes in the Ukrainian educational environment.
Purpose of the Study
The study aims to develop recommendations for improving the organization and implementation of the educational process for children with SEN in inclusive education settings.
Objectives
To achieve this goal, the following tasks have been set:
Investigate the development and management of inclusive education in Ukraine.
Assess the mechanisms for creating inclusive classrooms and optimizing the use of educational subsidies.
Analyze the levels of support provided to students with SEN.
Evaluate international experiences in inclusive education and their impact on Ukrainian practices.
Develop methodological recommendations for enhancing managerial and professional training for educators in inclusive education.
The research conducted in this study holds significant theoretical and practical value.
Object of Study
The organization and management of inclusive education for children with SEN in Ukraine, particularly within the framework of the New Ukrainian School (NUS) and in the Odesa region.
Subject of Study
Processes for improving the quality of educational services for children with SEN by enhancing managerial and methodological approaches, including the creation of inclusive classrooms, collaboration with Inclusive Resource Centers (IRC), and preparing educators and administrators to work in an inclusive educational environment.
Research Hypothesis
Improving the quality of educational services for children with SEN in inclusive education is possible through the enhancement of organizational and managerial approaches, including effective collaboration between educational institutions and IRCs, the creation of inclusive classrooms, ensuring methodological preparation of teachers and administrative staff, and the development and implementation of programs adapted to the needs of children with SEN.
Methodology
The study employs general scientific and specialized research methods, including analysis and synthesis, comparison, generalization, deduction, induction, system-structural analysis, and others.
Sources of the Study
The research is based on legislative and regulatory documents, materials from the Ministry of Education and Science of Ukraine, and scientific works of Ukrainian scholars.
Scientific Novelty
The study provides a comprehensive approach to exploring ways to improve the quality of educational services for children with SEN in the context of inclusive education in Ukraine, particularly in the Odesa region. For the first time in the context of modern Ukrainian inclusive education, a systematic analysis of managerial, organizational, and methodological aspects determining the effectiveness of the educational process for children with SEN is conducted, with an emphasis on the use of innovative pedagogical technologies and methods.
Practical Significance
The findings of the study can be used to enhance the organization and management of the educational process for children with SEN in inclusive settings. The developed recommendations for improving inclusive education will contribute to enhancing the quality of the educational process, including through the improvement of teaching methods, integration of specialized pedagogical technologies, and the creation of a supportive educational environment for children with SEN.
Approval of Results
The work consists of an introduction, three chapters, conclusions, a list of references, and an appendix. The full volume of the master's thesis is pages of printed text. The list of references includes 35 sources. Additional information is presented in one appendix.