Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
на кваліфікаційну роботу здобувача освітнього ступеня «магістр» на тему: «Психологічні засоби профілактики емоційного вигорання практичних психологів».
Помазан Антоніни Анатоліївни
факультету управління, адміністрування та інформаційної діяльності
спеціальності: 053 Психологія
Магістерська робота студентки Помазан Антоніни Валеріївни на тему «Психологічні засоби профілактики емоційного вигорання практичних психологів» присвячена комплексному дослідженню феномену емоційного вигорання у професійній діяльності практичних психологів та розробці науково обґрунтованих психологічних методів профілактики цього явища. Актуальність дослідження обумовлена зростанням психоемоційного навантаження на психологів, що виникає в умовах соціально-економічної нестабільності, війни, а також через підвищений попит на психологічну допомогу.
У першому розділі роботи визначено теоретичні основи феномену емоційного вигорання, здійснено аналіз існуючих підходів до розуміння цього явища, а також виокремлено основні концептуальні аспекти, що стосуються його виникнення і розвитку в контексті професійної діяльності психолога. Виокремлено провідні чинники, які сприяють емоційному вигоранню, зокрема організаційні, індивідуально-психологічні та соціально-психологічні аспекти. З’ясовано, що на виникнення вигорання впливають не лише особистісні характеристики, але й організаційна структура роботи та соціальні умови діяльності психолога. Проаналізовано структуру емоційного вигорання, його етапи та симптоми, що дозволило побудувати чітку концептуальну модель цього явища.
У другому розділі проаналізовано рівень емоційного вигорання серед практичних психологів за допомогою використання науково перевірених діагностичних методик. Виокремлено основні групи психологів, схильних до розвитку цього явища, а також досліджено взаємозв'язок між індивідуально-психологічними особливостями та проявами емоційного вигорання. Використані методи дозволяють виявити рівень стресу і вигорання на різних етапах професійної діяльності. Зроблено висновок про необхідність розробки спеціалізованих заходів профілактики для тих груп психологів, що знаходяться в групах ризику.
Третій розділ присвячено розробці та апробації комплексної програми профілактики емоційного вигорання серед практичних психологів. До змісту програми включено різноманітні методи, зокрема психоедукаційні заняття, тренінги з розвитку стресостійкості, техніки саморегуляції, методи релаксації та когнітивно-поведінкові підходи. У роботі проаналізовано та описано практичну ефективність цієї програми, її вплив на зниження рівня емоційного вигорання серед психологів. Під час апробації було підтверджено, що програма має значний потенціал у збереженні психічного здоров’я фахівців, сприяючи розвитку навичок саморегуляції та зниженню рівня стресового навантаження. Окремо відзначено, що програма має превентивний характер, орієнтуючись на профілактику, а не на терапевтичне втручання.
Результати дослідження дозволили зробити висновок про значення психологічної підтримки практичних психологів і важливість надання профілактичної допомоги для запобігання розвитку вигорання.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
for the qualification work of the applicant for the educational degree "Master"
"Psychological means of preventing emotional burnout of practical psychologists".
Antonina Anatolyivna Pomazan
faculty of management, administration and information activities
specialty: 053 Psychology
The master's thesis of the student Antonina Valeriyevna Pomazan on the topic "Psychological means of preventing emotional burnout of practical psychologists" is devoted to a comprehensive study of the phenomenon of emotional burnout in the professional activities of practical psychologists and the development of scientifically based psychological methods of preventing this phenomenon. The relevance of the study is due to the increase in psycho-emotional stress on psychologists, which occurs in conditions of socio-economic instability, war, as well as due to the increased demand for psychological help.
The first section of the work identifies the theoretical foundations of the phenomenon of emotional burnout, analyzes existing approaches to understanding this phenomenon, and identifies the main conceptual aspects related to its occurrence and development in the context of a psychologist's professional activity. Key factors contributing to emotional burnout are identified, including organizational, individual-psychological, and socio-psychological aspects. It is found that the occurrence of burnout is influenced not only by personal characteristics, but also by the organizational structure of work and the social conditions of the psychologist's activity. The structure of emotional burnout, its stages, and symptoms are analyzed, which allowed building a clear conceptual model of this phenomenon.
The second section analyzes the level of emotional burnout among practicing psychologists using scientifically proven diagnostic methods. The main groups of psychologists prone to the development of this phenomenon are identified, and the relationship between individual-psychological characteristics and manifestations of emotional burnout is also studied. The methods used allow us to identify the level of stress and burnout at different stages of professional activity. The conclusion is made about the need to develop specialized prevention measures for those groups of psychologists who are at risk.
The third section is devoted to the development and testing of a comprehensive program for the prevention of emotional burnout among practicing psychologists. The content of the program includes various methods, in particular, psychoeducational classes, trainings on the development of stress resistance, self-regulation techniques, relaxation methods and cognitive-behavioral approaches. The paper analyzes and describes the practical effectiveness of this program, its impact on reducing the level of emotional burnout among psychologists. During the testing, it was confirmed that the program has significant potential in preserving the mental health of specialists, contributing to the development of self-regulation skills and reducing the level of stress. It is separately noted that the program is preventive in nature, focusing on prevention, rather than therapeutic intervention.
The results of the study allowed us to conclude about the importance of psychological support for specialists and the importance of providing preventive care to prevent the development of burnout.