Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
На тему: «Психологічні особливості тривожності у студентів в умовах воєнного конфлікту»
Студента спеціальності 053 Психологія
Разінкіної Ю. С.
Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження:
1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження.
Дослідження психологічних особливостей тривожності у студентів в умовах воєнного конфлікту є важливим напрямком психологічної науки, оскільки воєнні стресори значно впливають на психоемоційний стан молоді, підвищуючи рівень тривожності, що, у свою чергу, може негативно позначатися на когнітивних та емоційних процесах, адаптації до навчального процесу та соціальній інтеграції. Вивчення тривожності в контексті воєнного конфлікту сприяє розробці методів підтримки психічного здоров'я, а також психокорекційних і профілактичних програм, що підвищують адаптивні можливості студентів.
2. Аналіз наукової літератури щодо психологічних особливостей тривожності студентської молоді дозволив виокремити та детально розглянути ознаки, види і структуру тривожності, а також визначити та охарактеризувати фактори, що сприяють її розвитку у особистості.
Проблема тривожності є важливою темою сучасної психології, що знаходить своє відображення в роботах як зарубіжних, так і українських дослідників, серед яких такі зарубіжні вчені, як А. Адлер, К. Ізард, Р. Мей, Г. Салліван, Ч. Спілбергер, Д. Тейлор, Б. Філліпс, З. Фрейд, Х. Хекхаузен, а також українські науковці, зокрема Г.О. Гулько, Є. М. Калюжна, Я. М. Омельченко, А.М. Прихожан, С.А. Прахова, С.М. Томчук, О.О. Халік, І. Ясточкіна.
3. У роботі розглянуто поняття «тривожність» як багатовимірну характеристику психіки особистості, що виявляється у схильності індивіда до частого переживання тривожних станів через низький поріг їх виникнення. Досліджено структуру тривожності та виокремлено її основні компоненти: фізіологічний, когнітивний, емоційний та поведінковий. Виділено три рівні чинників особистісної тривожності: психологічний, соціальний та психофізіологічний. У роботі також розглянуто види тривожності, зокрема ситуативну та особистісну. Студентство визначено як окрему соціально-професійну групу, основною функцією якої є здобуття знань, умінь і навичок у сфері обраної професії, а також розвиток самостійної творчої діяльності. В умовах воєнного конфлікту тривожність студентської молоді набуває специфічних характеристик, зумовлених як зовнішніми стресогенними факторами, так і внутрішніми психологічними особливостями цього вікового періоду.
4. Аналіз емпіричних даних показав, що більшість студентів демонструють середні показники тривожності, що свідчить про їх здатність зберігати емоційну рівновагу в умовах стресу. Водночас виявлені групи з високим рівнем тривожності, що вказує на необхідність додаткової психологічної підтримки для розвитку адаптивних стратегій подолання стресових ситуацій.
5. В роботі проаналізовано методи та техніки психологічної профілактики та корекції тривожності особистості. Серед основних методів виокремлюють організаційні та психопрофілактичні методи оптимізації емоційних станів та подолання тривожності у студентської молоді. Було запропоновано програму профілактики та корекції рівня тривожності у студентів, яка включає когнітивно-поведінкові техніки, методи арт-терапії, тілесно-орієнтовані практики, медитативні техніки, тренінги особистісного розвитку та інші форми роботи.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
Qualification work
On the topic: «Psychological features of anxiety in students in conditions of military conflict»
Student of specialty 053 Psychology
Razinkina Y.S.
Qualification work includes the following stages of research:
1. The relevance and problems of the research are revealed.
The study of the psychological characteristics of anxiety in students in conditions of military conflict is an important area of psychological science, since military stressors significantly affect the psycho-emotional state of young people, increasing the level of anxiety, which, in turn, can negatively affect cognitive and emotional processes, adaptation to the educational process and social integration. The study of anxiety in the context of military conflict contributes to the development of methods for supporting mental health, as well as psychocorrectional and preventive programs that increase the adaptive capabilities of students.
2. Analysis of the scientific literature on the psychological characteristics of anxiety in student youth allowed us to identify and consider in detail the signs, types and structure of anxiety, as well as to identify and characterize the factors that contribute to its development in the individual.
The problem of anxiety is an important topic of modern psychology, which is reflected in the works of both foreign and Ukrainian researchers, including such foreign scientists as A. Adler, K. Izard, R. May, G. Sullivan, C. Spielberger, D. Taylor, B. Phillips, Z. Freud, H. Heckhausen, as well as Ukrainian scientists, in particular G.O. Gulko, E. M. Kalyuzhna, Ya. M. Omelchenko, A.M. Prikhozhan, S.A. Prakhova, S.M. Tomchuk, O.O. Khalik, I. Yastochkina.
3. The paper considers the concept of "anxiety" as a multidimensional characteristic of the personality psyche, which is manifested in the individual's tendency to frequently experience anxiety states due to a low threshold for their occurrence. The structure of anxiety is studied and its main components are identified: physiological, cognitive, emotional and behavioral. Three levels of factors of personal anxiety are distinguished: psychological, social and psychophysiological. The work also examines types of anxiety, in particular situational and personal. Students are defined as a separate socio-professional group, the main function of which is the acquisition of knowledge, skills and abilities in the field of the chosen profession, as well as the development of independent creative activity. In conditions of military conflict, the anxiety of student youth acquires specific characteristics, caused by both external stress factors and internal psychological characteristics of this age period.
4. The analysis of empirical data showed that most students demonstrate average anxiety indicators, which indicates their ability to maintain emotional balance in stressful conditions. At the same time, groups with a high level of anxiety were identified, which indicates the need for additional psychological support for the development of adaptive strategies for overcoming stressful situations.
5. The work analyzes methods and techniques of psychological prevention and correction of individual anxiety. Among the main methods, organizational and psychoprophylactic methods for optimizing emotional states and overcoming anxiety in students are distinguished. A program for the prevention and correction of anxiety levels in students was proposed, which includes cognitive-behavioral techniques, art therapy methods, body-oriented practices, meditation techniques, personal development trainings and other forms of work.