Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
магістранта
спеціальності 053 Психологія
Ситайло Олексій Іванович
на тему: Особливості психокорекційної допомоги військовослужбовцям з посттравматичними порушеннями
емоційно-вольової сфери
Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження:
Виявлена актуальність та проблеми дослідження.
Актуальність дослідження проблеми посттравматичного стресового розладу та необхідності його подолання в умовах сучасного соціального життя України значно зростає, зокрема через участь молоді в бойових діях та військовому захисті Батьківщини від зовнішньої агресії. Особливу увагу потребує ця проблема серед військових учасників бойових дій, оскільки специфіка їх соціальної ситуації, з урахуванням вікових та особистісних характеристик, сприяє збільшенню психологічного напруження, що впливає на здатність до переживання критичних психотравмуючих факторів.
Проаналізована наукова психологічна література.
Попередні дослідження посттравматичних стресових розладів в основному зосереджені на медичних, загально-психологічних та медико-психологічних аспектах (Ю. Ващенко, Б. Карвасарський, О. Кравченко, Р. Лазарус, К. Максименко, Г. Мозгова, В. М’ясищев, І. Приходько та ін.). Також проведено низку досліджень, що вивчають особливості переживання стресу в умовах військової діяльності (С. Балашова, О. Бойко, М. Варій, А. Грись, Г. Дубровинський, В. Кондрюкова, А. Романишин та ін.). Вивчення посттравматичних стресових розладів здійснюється здебільшого через призму психології емоційної сфери особистості, з виділенням загальнопсихологічного та прикладного рівнів, що досліджують переживання індивідів у стресових ситуаціях (Ю. Александровський, Ф. Василюк, В. Горбунова, Т. Кириленко, Г. Ломакін, Т. Титаренко, О. Саннікова, О. Чебикін та ін.).
Серед основних чинників, що визначають ймовірність розвитку посттравматичних психічних розладів, виділяються такі, як індивідуальні особливості реагування на стресові ситуації (Г. Сельє, Т. Холмс), специфіка особистісного профілю (Ф. Александер, Ф. Данбар), характерологічні риси (О. Жузжанов, В. Симаненков, О. Тельнова), а також типи соціально-психологічної дезадаптації (Т. Айвазян, Ю. Губачов, Н. Завацька та ін.). У роботах В. Абрамова, О. Гаврилова, К. Максименка, Н. Максимової, М. Маркова, Г. Мозгової, К. Островської, Л. Шестопалової та Л. Юр’євої було активізовано основні напрямки та проблеми вивчення посттравматичних стресових розладів, що охоплюють медико-психологічні, соціально-психологічні та психолого-педагогічні аспекти.
Об’єкт дослідження – посттравматичні порушення як соціально-психологічний феномен.
Предмет дослідження - особливості психокорекційної допомоги військовослужбовцям з посттравматичними порушеннями емоційно-вольової сфери.
Метою нашого дослідження є визначення специфіки проявів посттравматичних стресових розладів у емоційно-вольовій та інтелектуальній сферах, а також створення та обґрунтування програми психокорекційної підтримки для військовослужбовців.
На різних етапах дослідження використовувалися спостереження, анкетування, тестування, а також психологічний експеримент (констатувальний і формувальний). Для збору емпіричних даних застосовувалися наступні тестові методики: шкала Холмса-Раге (оцінка наявності стресових розладів), тест самооцінки психічних станів Г. Айзенка, тест інтелекту Амтхауера, методика діагностики рівня невротизації Л. Вассермана.
Експериментальною базою дослідження виступила військова частина 3058 Національної Гвардії України м. Ізмаїл. У нашому дослідженні взяли участь 30 військовослужбовців.
Виявлено високий рівень стресового розладу серед військовослужбовців-учасників бойових дій, що проявляється у фрустрації, агресії, ригідності, депресивних симптомах та тривожності. Спостерігається також низький рівень емоційної стабільності та самообладання, незважаючи на високий рівень комунікабельності, адаптивності та відкритості, що є важливими якостями для військовослужбовців.
Досліджено інтелектуальний аспект посттравматичного розладу, який показав, що більшість військовослужбовців мають середній рівень загальної обізнаності, когнітивної активності та здатності до аналізу. Однак виявлено зниження рівня пам’яті та інтелектуальної активності, що свідчить про негативний вплив стресу на психічні процеси.
Досліджено ефективність соціально-психологічної реабілітації військовослужбовців - учасників бойових дій, яка включає комплексну діагностику, психологічне консультування, психокорекцію та психотерапевтичну роботу. Важливим елементом є професійно-психологічна підготовка, що включає тренінги для підвищення стресостійкості, розвиток комунікативних навичок, упевненості та впровадження методів саморегуляції в умовах стресу.
Виявлено, що ефективність психологічних програм у реабілітації військовослужбовців може мати позитивний вплив на подолання посттравматичних стресових порушень. Програми підвищення стресостійкості і розвиток психологічних навичок допомагають знизити рівень невротизації, покращити емоційну стабільність та адаптивність.
Дослідження не претендує на вичерпне пояснення всіх аспектів проблеми ПТСР серед військовослужбовців, а особливо тих, хто проходив службу в умовах бойових дій. Подальші наукові пошуки повинні зосереджуватися на вивченні індивідуальних, вікових, гендерних та культурних особливостей подолання ПТСР, а також їхнього впливу на різні аспекти життя, зокрема на взаємодію з родиною, стосунки у колективі та адаптацію після повернення з зони бойових дій.
Суть розробки, основні результати:
Annotation
Qualification work
master's student
specialty 053 Psychology
Sytaylo Oleksiy
On the topic: Features of psychocorrectional assistance to military personnel with post-traumatic disorders of the emotional-volitional sphere
The qualification work includes the following research stages:
The relevance and problems of the research are revealed.
The relevance of research into the problem of post-traumatic stress disorder and the need to overcome it in the conditions of modern social life of Ukraine is significantly increasing, in particular due to the participation of young people in hostilities and the military defense of the Motherland from external aggression. This problem requires special attention among military participants in hostilities, since the specifics of their social situation, taking into account age and personal characteristics, contribute to an increase in psychological stress, which affects the ability to experience critical psychotraumatic factors.
The scientific psychological literature was analyzed.
Previous studies of post-traumatic stress disorders are mainly focused on medical, general psychological and medical-psychological aspects (Yu. Vashchenko, B. Karvasarsky, O. Kravchenko, R. Lazarus, K. Maksymenko, G. Mozgova, V. Myasishchev, I. Prykhodko, etc.). A number of studies have also been conducted that study the specifics of experiencing stress in military conditions (S. Balashova, O. Boyko, M. Varii, A. Grys, G. Dubrovinsky, V. Kondryukova, A. Romanyshyn, etc.). The study of post-traumatic stress disorders is carried out mainly through the prism of the psychology of the emotional sphere of the personality, with the allocation of general psychological and applied levels that study the experiences of individuals in stressful situations (Yu. Aleksandrovsky, F. Vasilyuk, V. Gorbunova, T. Kyrylenko, G. Lomakin, T. Tytarenko, O. Sannikova, O. Chebykin, etc.).
Among the main factors that determine the likelihood of developing post-traumatic mental disorders, the following stand out: individual characteristics of response to stressful situations (G. Selye, T. Holmes), the specifics of the personality profile (F. Alexander, F. Dunbar), character traits (O. Zhuzzhanov, V. Symanenkov, O. Telnova), as well as types of socio-psychological maladaptation (T. Ayvazyan, Yu. Gubachov, N. Zavatskaya, etc.). In the works of V. Abramov, O. Gavrylov, K. Maksymenko, N. Maksymova, M. Markov, G. Mozgova, K. Ostrovskaya, L. Shestopalova and L. Yuryeva, the main directions and problems of studying post-traumatic stress disorders, covering medical-psychological, socio-psychological and psychological-pedagogical aspects, were activated.
The object of the study is post-traumatic disorders as a socio-psychological phenomenon.
The subject of the study is the features of psychocorrectional assistance to military personnel with post-traumatic disorders of the emotional-volitional sphere.
The purpose of our study is to determine the specifics of the manifestations of post-traumatic stress disorders in the emotional-volitional and intellectual spheres, as well as the creation and justification of a program of psychocorrectional support for military personnel.
At different stages of the study, observation, questionnaires, testing, as well as a psychological experiment (confirmatory and formative) were used. The following test methods were used to collect empirical data: the Holmes-Rage scale (assessment of the presence of stress disorders), the G. Eysenck self-assessment test of mental states, the Amthauer intelligence test, the L. Wasserman neuroticism level diagnostic method.
The experimental base of the study was the military unit 3058 of the National Guard of Ukraine in Izmail. 30 military personnel participated in our study.
A high level of stress disorder was found among military personnel participating in hostilities, which is manifested in frustration, aggression, rigidity, depressive symptoms and anxiety. There is also a low level of emotional stability and self-control, despite the high level of sociability, adaptability and openness, which are important qualities for military personnel.
The intellectual aspect of post-traumatic stress disorder was studied, which showed that most military personnel have an average level of general awareness, cognitive activity and ability to analyze. However, a decrease in the level of memory and intellectual activity was found, which indicates the negative impact of stress on mental processes.
The effectiveness of social and psychological rehabilitation of military personnel participating in hostilities, which includes comprehensive diagnostics, psychological counseling, psychocorrection and psychotherapeutic work, was studied. An important element is professional psychological training, which includes training to increase stress resistance, develop communication skills, confidence and implement self-regulation methods in stressful situations.
It has been found that the effectiveness of psychological programs in the rehabilitation of military personnel can have a positive impact on overcoming post-traumatic stress disorders. Programs to increase stress resistance and develop psychological skills help reduce the level of neuroticism, improve emotional stability and adaptability.
The study does not claim to be an exhaustive explanation of all aspects of the problem of PTSD among military personnel, especially those who served in combat conditions. Further scientific research should focus on studying the individual, age, gender and cultural characteristics of overcoming PTSD, as well as their impact on various aspects of life, in particular on interaction with the family, relationships in the team and adaptation after returning from the combat zone.