Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
на кваліфікаційну роботу здобувача освітнього ступеня «магістр»
«Психоедукація як метод психологічної профілактики психічного здоров’я підлітків в умовах воєнного стану».
Слободенюк Ольги Володимирівни
факультету управління, адміністрування та інформаційної діяльності
спеціальності : 053 Психологія
Магістерська робота студентки Слободенюк Ольги Володимирівни на тему «Психоедукація як метод психологічної профілактики психічного здоров’я підлітків в умовах воєнного стану» присвячена розробці та апробації психоедукаційних методів для збереження психічного здоров’я підлітків у кризових умовах воєнного стану. Актуальність дослідження зумовлена значним психологічним навантаженням на дітей та підлітків у період війни, що призводить до зростання тривожності, емоційного виснаження та порушення соціальної адаптації.
У теоретичній частині роботи розкрито сутність психоедукації як психологічного інструменту, який базується на інформуванні, формуванні навичок саморегуляції та розвитку стресостійкості. Визначено основні функції психоедукації: профілактичну, адаптаційну та стабілізаційну. У роботі систематизовано сучасні наукові підходи до розуміння психічного здоров’я, його структурних компонентів і чинників формування у підлітковому віці. Виокремлено вікові особливості підліткового періоду як сенситивного етапу розвитку особистості, коли психологічна підтримка є особливо важливою.
Окрему увагу приділено впливу воєнних дій на психологічний стан підлітків. Авторка проаналізувала механізми впливу тривалого стресу, травматичних подій та нестабільності на емоційне благополуччя підлітків, наголосивши на важливості своєчасної профілактики емоційних і поведінкових порушень.
Практична частина роботи представлена емпіричним дослідженням, яке включає оцінку рівня тривожності, стресостійкості та емоційного стану підлітків за допомогою валідних психодіагностичних методик. У вибірці дослідження були підлітки, які зазнали впливу воєнних подій. На основі отриманих результатів магістранткою запроваджено психоедукаційну програму, що спрямована на: формування навичок емоційної саморегуляції;зниження рівня тривожності та емоційного напруження; підвищення стресостійкості; покращення соціальної адаптації.
Програма включає лекційні та тренінгові заняття, інтерактивні вправи на розвиток стресостійкості, техніки релаксації, а також вправи для покращення емоційної саморегуляції. Особливістю програми є її адаптація до умов воєнного стану та врахування вікових, емоційних і соціальних потреб підлітків. Результати апробації програми підтвердили її ефективність: зафіксовано зниження рівня тривожності, покращення емоційного стану та підвищення адаптивних здібностей підлітків.
Дослідження має значну практичну цінність, оскільки психоедукаційна програма може бути інтегрована в діяльність освітніх закладів та соціальних установ, а також впроваджена в практику фахівців із психологічного супроводу підлітків, які перебувають у складних умовах воєнного стану та зазнають впливу хронічного стресу і травматичних подій.. Теоретичні результати дослідження сприяють розширенню наукового уявлення про психоедукацію як ефективний метод психологічної профілактики.
Дослідження отримало апробацію на наукових конференціях міжнародного та всеукраїнського рівнів, а його результати висвітлено в наукових публікаціях.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
for the qualification work of the applicant for the educational degree "Master"
"Psychoeducation as a method of psychological prevention of mental health of adolescents in conditions of martial law".
Slobodeniuk Olha Volodymyrivna
Faculty of Management, Administration and Information Activities
Specialty: 053 Psychology
The master's thesis of the student Slobodeniuk Olha Volodymyrivna on the topic "Psychoeducation as a method of psychological prevention of mental health of adolescents in conditions of martial law" is devoted to the development and testing of psychoeducational methods for preserving the mental health of adolescents in the crisis conditions of martial law. The relevance of the study is due to the significant psychological load on children and adolescents during the war, which leads to increased anxiety, emotional exhaustion and impaired social adaptation.
The theoretical part of the work reveals the essence of psychoeducation as a psychological tool based on informing, forming self-regulation skills and developing stress resistance. The main functions of psychoeducation are determined: preventive, adaptive and stabilizing. The work systematizes modern scientific approaches to understanding mental health, its structural components and factors of formation in adolescence. The age features of the adolescent period are highlighted as a sensitive stage of personality development, when psychological support is especially important.
Special attention is paid to the impact of military operations on the psychological state of adolescents. The author analyzed the mechanisms of the impact of prolonged stress, traumatic events and instability on the emotional well-being of adolescents, emphasizing the importance of timely prevention of emotional and behavioral disorders.
The practical part of the work is presented by an empirical study, which includes assessing the level of anxiety, stress resistance and emotional state of adolescents using valid psychodiagnostic methods. The study sample included adolescents who were affected by military events. Based on the results obtained, the master's student implemented a psychoeducational program aimed at: developing emotional self-regulation skills; reducing anxiety and emotional tension; increasing stress tolerance; improving social adaptation.
The program includes lectures and training sessions, interactive exercises to develop stress tolerance, relaxation techniques, and exercises to improve emotional self-regulation. The program's peculiarity is its adaptation to martial law conditions and taking into account the age, emotional, and social needs of adolescents. The results of the program's testing confirmed its effectiveness: a decrease in anxiety, an improvement in the emotional state, and an increase in the adaptive abilities of adolescents were recorded.
The study has significant practical value, since the psychoeducational program can be integrated into the activities of educational institutions and social institutions, as well as implemented in the practice of specialists in psychological support of adolescents who are in difficult conditions of martial law and are exposed to chronic stress and traumatic events. The theoretical results of the study contribute to the expansion of the scientific understanding of psychoeducation as an effective method of psychological prevention.
The study was approved at scientific conferences at the international and national levels, and its results were published in scientific publications.