Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
студентки
спеціальності 053 Психологія
Топали О.М.
На тему: «СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ЕМПАТІЇ У СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ»
Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження:
1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження.
У сучасних умовах воєнного стану, коли суспільство стикається з глибокими соціальними, емоційними та психологічними викликами, проблема розвитку емпатії набуває особливої ваги. Емпатія як соціально-психологічний феномен виступає ключовим фактором забезпечення емоційної підтримки, солідарності та соціальної згуртованості, що є критично важливими для адаптації індивідів до екстремальних умов життя, спричинених війною.
2. Обґрунтовано поняття «емпатія», виявлено основні види, компоненти та функції емпатії; виділено й описано соціально-психологічні чинники розвитку емпатії у студентської молоді; вивчено основні рівні емпатійних ставлень.
Наукові дослідження висвітлюють механізми розвитку емпатії (Л. Журавльова, О. Орищенко, О. Саннікова), особливості її формування (О. Абдуліна, А. Алексюк, О. Пєхота, М. Фіцула, Б. Шиян) та поведінковий компонент, який проявляється у міжособистісній взаємодії (Л. Джрназян, В. Киричок, Н. Сарджвеладзе, Є. Шовкомуд), а також розглядають емпатійні переживання як мотив альтруїстичної поведінки, спрямованої на надання допомоги (Дж. Аронфрід, К. Бетсон, Дж. Кок, К. Мак-Девіс, М. Обозов, П. Симонов).
3. На підставі аналізу психологічної літератури було надано визначення поняття «емпатія» як складного психологічного феномену, що охоплює здатність індивіда усвідомлювати та інтерпретувати емоційний стан іншої особи, переживати її емоції, емоційно реагувати на переживання іншої людини. В роботі розглянуті наступні види емпатії: глобальна, егоцентрична, просоціальна; особистісна та ситуативна; елементарна та зріла особистісна; емоційна, пізнавальна, поведінкова; реальна, віртуальна та інтерсуб’єктивна. У психологічній літературі з структури емпатії виокремлено наступні її компоненти: емоційний, когнітивний, поведінковий. Аналіз сучасної психологічної літератури засвідчив, що соціально-психологічними чинниками, які сприяють розвитку емпатії у студентської молоді, є вплив сімейного середовища, стиль виховання, соціокультурні умови, освітнє середовище, досвід кризових ситуацій.
4. Аналіз результатів дослідження встановив, що більшість досліджуваних мають високий та середній рівень прояву емпатії, проте у деяких спостерігаються суттєві труднощі в емоційному сприйнятті, що свідчить про необхідність психокорекційної підтримки для певної категорії студентів.
5. В роботі досліджено методи та техніки, вправи розвитку та формування емпатійної здатності у студентів. Серед основних методів психологічної корекції емпатії особистості виокремлюють використання інтерактивних методів навчання, таких як соціально-психологічні тренінги, групові дискусії, рольові ігри, аналіз конкретних життєвих ситуацій (кейс-метод), моделювання типових емпатогенних ситуацій, арт-терапія.
Суть розробки, основні результати:
Annotation
Qualification work
female students
specialty 053 Psychology
Topaly O.M.
On the topic: «SOCIO-PSYCHOLOGICAL FACTORS IN THE DEVELOPMENT OF EMPATHY AMONG STUDENTS UNDER MARTIAL LAW CONDITIONS»
The qualification work includes the following research stages
1. The relevance and problems of the research are revealed.
In modern conditions of martial law, when society is faced with deep social, emotional and psychological challenges, the problem of developing empathy acquires particular importance. Empathy as a socio-psychological phenomenon is a key factor in ensuring emotional support, solidarity and social cohesion, which are critically important for the adaptation of individuals to extreme living conditions caused by war.
2. The concept of "empathy" is substantiated, the main types, components and functions of empathy are identified; socio-psychological factors of the development of empathy in student youth are identified and described; the main levels of empathetic attitudes are studied.
Scientific studies highlight the mechanisms of empathy development (L. Zhuravlyova, O. Oryshchenko, O. Sannikova), the features of its formation (O. Abdulina, A. Aleksyuk, O. Pekhota, M. Fitsula, B. Shiyan) and the behavioral component that manifests itself in interpersonal interaction (L. Jrnazyan, V. Kyrychok, N. Sarjveladze, E. Shovkomud), and also consider empathic experiences as a motive for altruistic behavior aimed at providing help (J. Aronfried, K. Betson, J. Kok, K. Mc-Davis, M. Obozov, P. Simonov).
3. Based on the analysis of psychological literature, a definition of the concept of "empathy" was provided as a complex psychological phenomenon that encompasses the ability of an individual to realize and interpret the emotional state of another person, to experience their emotions, to emotionally react to the experiences of another person, and to use interaction strategies that contribute to the alleviation of suffering and support of other people. The following types of empathy are considered in the work: global, egocentric, prosocial; personal and situational; elementary and mature personal; emotional, cognitive, behavioral; real, virtual and intersubjective. In the psychological literature, the following components of the structure of empathy are distinguished: emotional, cognitive, behavioral. An analysis of modern psychological literature has shown that the socio-psychological factors that contribute to the development of empathy in student youth are the influence of the family environment, the style of upbringing, socio-cultural conditions, communicative competence, the educational environment, and the experience of crisis situations.
4. Analysis of the study results found that most of the subjects have a high and average level of empathy, but some have significant difficulties in emotional perception, which indicates the need for psychocorrectional support for a certain category of students.
5. The work explores methods and techniques, exercises for the development and formation of empathic ability in students. Among the main methods of psychological correction of personality empathy, the use of interactive teaching methods is distinguished, such as socio-psychological trainings, group discussions, role-playing games, analysis of specific life situations (case method), modeling of typical empathogenic situations, art therapy.