Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
В магістерському дослідженні на тему «Лінгвокогнітивні особливості концепту РАДІСТЬ у сучасній англомовній картині світу» розглянуто побудову когнітивної моделі концепту РАДІСТЬ та досліджено його когнітивну структуру на матеріалі англійської мови.
Когнітивна модель концепту РАДІСТЬ має фреймову природу і відрізняється складною структурою, що дозволяє охопити єдиним концептуальним апаратом лінгвістичні, когнітивні, психолінгвістичні та лінгвокультурологічні аспекти об'єкта дослідження. Основу структури польової моделі складають метафоричні способи вербалізації радості, що представляють собою результат проходження даної емоції крізь призму мислення, в процесі якого за допомогою мови матеріалізується не сама емоція, а її опосередковане і узагальнене відображення.
Для виділення чуттєво-образного ядра і базового шару концепту РАДІСТЬ було використано: а) аналіз словникових дефініцій ключової лексеми, що об'єктивує досліджуваний концепт в мові; б) побудова семантеми ключового слова – репрезентанта на основі аналізу його синонімів і антонімів. Периферія концепту РАДІСТЬ було досліджено шляхом аналізу концептуальних метафор радості та структурована методом когнітивного картографування.
Застосування інтегративного загальнометодологічного підходу і конкретних лінгвістичних прийомів і методів уможливило вирішення наступних дослідницьких завдань: а) конкретизовано когнітивно-лінгвістичний і лінгвокультурологічний статус поняття (і терміна) "афект"; б) на матеріалі концептуально-метафоричного фонду англійської мови розроблено принципи та дослідницьку методику опису когнітивної структури концепту радість; когнітивна модель концепту представлена як багатовимірне функціонально-адаптивне культурно-евристичне ментально-афективне утворення; в) виявлено лінгвокультурну специфіку концепту РАДІСТЬ, що експлікує аксіологічну сутність афективних одиниць як співвіднесення способів вербалізації концепту з конкретною мовленнєвою особистістю – носієм національного менталітету в буденній свідомості.
Навчальна діяльність, спілкування, майбутня професійна діяльність старшокласників потребують розвинених лексичних навичок, багатого словникового запасу, широкого світогляду та саморефлексії. Вивчення прикметників на позначення емоційного виявлення людини сприяє збагаченню словникового запасу учнів 11 класу, формуванню лексичних навичок, самоусвідомленню та цілеспрямованості.
Під час констатуючого етапу дослідження за допомогою методу тестування нами було виявлено, що робота в напрямку вивчення прикметників на позначення емоційного виявлення людини з учнями 11 класу потребує вдосконалення. Проєктна методика, яку ми використали у нашому дослідженні, має ряд переваг у контексті викладання англійської мови для учнів старшої школи. Ці переваги полягають у створенні необхідних умов для використання іноземної мови як засобу спілкування, розвитку навичок дослідницько-пізнавальної діяльності, сприянні формуванню соціокультурної компетенції, формуванні вмінь самостійної навчальної діяльності, реалізації потреби в самоосвіті тощо.
Розроблений нами комплекс вправ передбачав збагачення словникового запасу учнів, його творче застосування та оперування ним у різних видах мовленнєвої діяльності – говорінні, читанні, письмі та аудіюванні. На контролюючому етапі дослідження ми перевірили ефективність застосування проєктної методики з учнями 11 класу щодо вивчення прикметників на позначення емоційного виявлення людини. Результати, які ми отримали на завершальному етапі пробного навчання, свідчать про значне підвищення рівня засвоєння учнями 11 класу прикметників на позначення емоційного виявлення людини.
Суть розробки, основні результати:
SUMMARY
The master's study on the topic "Linguocognitive features of the concept JOY in the modern English-language picture of the world" considers the construction of a cognitive model of the concept the concept JOY and examines its cognitive structure based on the material of the English language.
The cognitive model of the the concept JOY has a frame nature and is characterized by a complex structure, which allows us to cover the linguistic, cognitive and linguoculturological aspects of the object of research with a single conceptual apparatus. The basis of the structure of the field model consists of metaphorical ways of verbalizing JOY, which are the result of passing this emotion through the prism of thinking, in the process of which not the emotion itself materializes with the help of language, but its indirect and generalized reflection.
To highlight the sensory-figurative core and the base layer of the concept JOY, we used: a) analysis of dictionary definitions of the key lexeme that objectifies the concept under study in speech; b) construction of the semanteme of the key word – representative based on the analysis of its synonyms. The periphery of the concept JOY was investigated by analyzing conceptual metaphors of joy and structured by cognitive mapping.
The application of an integrative general methodological approach and specific linguistic techniques and methods made it possible to solve the following research tasks: a) the cognitive-linguistic and linguoculturological status of the concept (and term) "affect" is concretized; b) the principles and research methodology for describing the cognitive structure of the concept JOY are developed based on the material of the conceptual and metaphorical fund of the English language; the cognitive model of the concept is presented as a multidimensional functional-adaptive cultural-heuristic mental-affective education; c) the linguistic and cultural specificity of the concept JOY is revealed, which explicates the axiological essence of affective units as the correlation of ways of verbalization of the concept with a specific speech personality – the carrier of the national mentality in everyday consciousness.
Educational activities, communication, and future professional activities of high school students require developed lexical skills, a rich vocabulary, a broad worldview, and self-reflection. The study of adjectives for the designation of emotional identification of a person contributes to the enrichment of the vocabulary of students of the 11th form, the formation of lexical skills, self-awareness and purposefulness.
During the ascertaining stage of the study by means of the testing method, we have found that the work in the direction of studying adjectives denoting the emotional identification of a person with students of the 11th form needs to be improved. The project methodology used in our research has a number of advantages for high school students in the context of teaching English. These advantages consist in creating the necessary conditions for using a foreign language as a means of communication, developing the skills of research and cognitive activity, promoting the formation of socio-cultural competence, forming the skills of independent learning activities, realizing the need for self-education, etc.
The developed set of exercises is provided for enriching students' vocabulary, its creative application and operation in various types of speech activity – speaking, reading, writing and listening. At the control stage of the study, we tested the effectiveness of applying the project methodology with students of the 11th form in studying adjectives denoting a person's emotional identification. The results obtained at the final stage of trial training are indicated a significant increase on the level of assimilation of the analyzed adjectives.