Короткий опис (реферат):
Анотація до кваліфікаційної роботи
У кваліфікаційній роботі розглядаються теоретичні і практичні аспекти застосування інтерактивних технологій в інклюзивній освіті для дітей старшого дошкільного віку та першокласників.
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення педагогічних підходів і методів роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби, у межах підсистеми «старший дошкільник – першокласник».
Мета кваліфікаційної роботи – розробити й теоретично обґрунтувати ефективні способи впровадження інтерактивних технологій в інклюзивній освіті дітей 5-7 років з ООП.
Завдання:
Проаналізувати сучасний стан наукової розробленості проблеми інтерактивних технологій в інклюзивній освіті.
Визначити специфіку навчальних і виховних потреб дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку з ООП.
Розробити та апробувати інтерактивні методики для роботи з дітьми в підсистемі «старший дошкільник – першокласник».
Здійснити порівняльний аналіз ефективності традиційних і інтерактивних підходів до інклюзивної освіти.
Визначити практичні рекомендації щодо впровадження інтерактивних технологій в освітній процес.
Об’єкт дослідження – освітній процес у контексті інклюзивного навчання дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку.
Предмет дослідження – інтерактивні технології в інклюзивній освіті як засіб адаптації освітнього середовища для дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку з ООП.
У першому розділі досліджуються теоретичні засади інтерактивних технологій в контексті інклюзивної освіти. Розглядається концепція інтерактивних методів навчання, їх основні види та значення в педагогічному процесі. Особлива увага приділяється принципам інклюзивної освіти, таким як доступність, рівність можливостей для всіх учнів та індивідуалізація навчання.
У другому розділі досліджуються психолого-педагогічні особливості дітей старшого дошкільного віку та першокласників з особливими освітніми потребами. Окремо аналізується педагогічний потенціал інтерактивних технологій для полегшення переходу дитини від дошкільної до початкової освіти.
У третьому розділі розглядається експериментальний підхід до впровадження інтерактивних технологій у процес навчання дітей з особливими освітніми потребами в підсистемі «старший дошкільник – першокласник». Проводиться порівняльний аналіз традиційних та експериментальних підходів до навчання, визначається ефективність інтерактивних методик у покращенні навчальних результатів. Окремо акцентується увага на професійній компетентності педагогів, що є важливим чинником у реалізації інклюзивної освіти. Розглядаються практичні рекомендації щодо застосування інтерактивних технологій для покращення навчального процесу в інклюзивному класі.
У роботі охоплюються питання психолого-педагогічних особливостей дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку, специфіки інклюзивного навчання та оцінки ефективності інтерактивних методик через експериментальну діяльність.
Дослідження підтверджує важливість використання інтерактивних технологій для розвитку комунікативних та пізнавальних навичок у дітей з ООП, а також зазначає позитивний вплив таких методик на емоційну та соціальну адаптацію учнів. Визначено, що інтерактивні методи допомагають досягти кращих результатів у навчанні порівняно з традиційними підходами, сприяючи розвитку особистісних якостей і адаптації до шкільного середовища.
Робота також містить практичні рекомендації для педагогів щодо впровадження інтерактивних технологій в інклюзивному навчанні, зокрема для створення ефективних умов для розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Суть розробки, основні результати:
Annotation to the qualification work
The qualification paper addresses both theoretical and practical aspects of using interactive technologies in inclusive education for senior preschool children and first-grade students. The relevance of the research is determined by the need to improve pedagogical approaches and methods for working with children who have special educational needs within the subsystem «senior preschooler – first grader».
The aim of the qualification work is to develop and theoretically substantiate effective ways to implement interactive technologies in inclusive education for children aged 5-7 with special educational needs (SEN).
Tasks:
Analyze the current state of scientific development of interactive technologies in inclusive education.
Identify the specific educational and developmental needs of senior preschool and primary school children with SEN.
Develop and test interactive methodologies for working with children in the «senior preschooler – first grader» subsystem.
Conduct a comparative analysis of the effectiveness of traditional and interactive approaches to inclusive education.
Provide practical recommendations for implementing interactive technologies in the educational process.
The object of the study is the educational process in the context of inclusive education for senior preschool and primary school children.
The subject of the study is interactive technologies in inclusive education as a means of adapting the educational environment for senior preschool and primary school children with special educational needs.
In the first chapter, the theoretical foundations of interactive technologies in the context of inclusive education are examined. The concept of interactive teaching methods, their main types, and significance in the pedagogical process are discussed. Special attention is paid to the principles of inclusive education, such as accessibility, equality of opportunities for all students, and individualization of learning.
In the second chapter, the psychological and pedagogical features of senior preschool children and first-grade students with special educational needs are explored. The pedagogical potential of interactive technologies to ease the transition from preschool to primary education is analyzed separately.
In the third chapter, an experimental approach to the implementation of interactive technologies in the learning process of children with special educational needs in the "senior preschooler – first grader" subsystem is considered. A comparative analysis of traditional and experimental approaches to teaching is conducted, and the effectiveness of interactive methodologies in improving learning outcomes is determined. Attention is given to the professional competence of educators, which is a crucial factor in the successful implementation of inclusive education. Practical recommendations for applying interactive technologies to enhance the learning process in inclusive classrooms are discussed.
The paper covers the psychological and pedagogical features of senior preschool and younger school-age children, the specifics of inclusive education, and the evaluation of the effectiveness of interactive methodologies through experimental activities.
The research confirms the importance of using interactive technologies for the development of communication and cognitive skills in children with special educational needs, as well as highlighting the positive impact of these methodologies on emotional and social adaptation. It is found that interactive methods achieve better results in learning compared to traditional approaches, promoting personal development and adaptation to the school environment.
The work also includes practical recommendations for educators on the implementation of interactive technologies in inclusive education, specifically for creating effective conditions for the development of children with special educational needs.