Короткий опис (реферат):
Чжао Цзюнькай. Художньо-естетичне виховання
старшокласників засобами музики у загальноосвітній школі КНР.
Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії зі
спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки. Ізмаїльський державний
гуманітарний університет, Ізмаїл, 2024.
У дисертації представлено результати дослідження проблеми
художньо-естетичного виховання старшокласників засобами музики у
загальноосвітній школі КНР, що дозволило науково обґрунтувати й
експериментально перевірити педагогічні умови підвищення ефективності
цього процесу.
У результаті проведеної аналітичної роботи, яка базувалася на
вивченні та узагальненні фундаментальних напрацювань учених, показано,
що процеси широкої інтеграції КНР у світовий економічний та освітній
простір актуалізують проблему художньо-естетичного виховання
старшокласників засобами музики у загальноосвітніх школах, здатних
співпрацювати з представниками різних культур, релігій, використовувати
мови (державну, іноземні) для вирішення комунікативних завдань у
побутовій, освітній, соціальній, професійній, науковій сферах життя. До
того ж підтверджено, що саме фахівці-вчителі музичного мистецтва
професійно забовʼязані й покликані як мотивуючі провідники
забезпечувати взаємозв’язок між різними культурами, ознайомлюючи
іноземців з багатою китайською культурною спадщиною та китайців з
надбаннями у світовій культурі. Отже, художньо-естетичне виховання
старшокласників засобами музики у загальноосвітній школі КНР сприяє
прискоренню міжнародної інтеграції країни, забезпечує повноцінне
входження загальної середньої освіти КНР в європейський освітній простір
із збереженням того найкращого досвіду, який був створений у Китаї.
3
У першому розділі «Теоретико-методологічний базис
художньо-естетичного виховання старшокласників засобами музики у
загальноосвітній школі КНР» висвітлено вимоги щодо
художньо-естетичного виховання старшокласників засобами музики крізь
призму навчальних програм підготовки фахівців галузі «Музичне
мистецтво». Висвітлено сутність понять «художньо-естетичне виховання
старшокласників засобами музики» та «художньо-естетична вихованість
особистості старшого шкільного віку». Якщо метою художньо-естетичного
виховання старшокласників є спрямовування учнів до сприйняття,
переживання, розуміння та творення краси через участь та практику
художньої діяльності з метою вдосконалення їх естетичних здібностей,
творчих здатностей, культурної грамотності та якості особистості, то
художньо-естетична вихованість розглядається як інтегрований результат
художньо-естетичного виховання, де провідним є педагогічне партнерство
у підсистемі «педагоги – батьки – референтна група». Відтак
пріоритетність значення у художній естетичній освіті надано не стільки
систематизації та не просто тренуванню навичок або передачі фахово
значущих для старшокласників знань, йдеться про акцентування і
виховання в учнів умінь сприймати, удосконалення відповідних умінь –
цінувати, оцінювати і творити красу, а також процес формування на цій
основі «здорової естетики» і позитивних якостей духовного виміру
особистості.
У другому розділі «Педагогічні умови художньо-естетичного
виховання старшокласників засобами музики у загальноосвітній школі
КНР» теоретично обґрунтовано педагогічні умови художньо-естетичного
виховання старшокласників на основі вивчення експериментальним
шляхом чинників формування та збагачення художньо-естетичного
простору учнів, де системоутворювальною є роль уроків музики в системі
обов’язкової освіти КНР. Суттєві передумови для цього створила освітня
4
реформа та інновації, культурний обмін у музичній освіті та стимулювання
емоційного резонансу, культивування естетичних здібностей та
гуманістичного світосприйняття в учнівської молоді КНР, сприяння
розвитку, популяризація культурної спадщини Китаю; розроблено модель
художньо-естетичного виховання старшокласників засобами музики в
школах КНР; описано структуру художньо-естетичної вихованості
старшокласників засобами музики в школах КНР; розроблено
критеріальний підхід (показники та ознаки) художньо-естетичної
вихованості старшокласників засобами музики в школах КНР;
охарактеризовано рівні художньо-естетичної вихованості старшокласників
засобами музики в школах КНР; уточнено поняття «художньо-естетичне
виховання» у загальнонауковій інтерпретації.
У третьому розділі «Організація та проведення
дослідно-експериментального дослідження художньо-естетичного
виховання старшокласників засобами музики у школі КНР» на основі
визначеного діагностувального інструментарію здійснено поетапну
перевірку визначення педагогічних умов художньо-естетичного виховання
старшокласників засобами музики загальної середньої освіти КНР;
запроваджено розроблений модельний підхід з метою виявлення
порівняльної його ефективності із традиційним відносно
художньо-естетичного виховання старшокласників. У педагогічному
експерименті в розрізі різних його етапів проведення взяли участь 15
учителів та 120 старшокласників КНР. Набуті усереднені результати
педагогічного експерименту переконують у тому, що після впровадження
визначених педагогічних умов за етапами розробленої моделі високий
(самопізнавальний) рівень художньо-естетичної вихованості
старшокласників засобами музики показав майже кожний другий в
5
експериментальній групі (55%) (відповідно приріст склав +55%), майже
третина респондентів (37%) – у контрольній (приріст дорівнює +37%).
Рівень вищий за середній (самостверджувальний) був виявлений у 41%
учнів експериментальної групи (приріст становить +18%) та 38% −
контрольної (приріст склав +14%). Відчутна різниця в кількості тих, хто
виявив середній рівень (рівень саморозуміння) окресленої особистісної
якості: лише 4% експериментальної групи (приріст є негативним: –59%) та
кожний четвертий (25%) – контрольної (приріст також є негативним, але
не таким значним, як в експериментальній групі: –38%). Низький рівень
(рівень прилаштування) після проведення формувального експерименту не
був виявлений у жодного респондента з двох груп.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше:
– визначено та науково обґрунтовано сукупність педагогічних умов
художньо-естетичного виховання старшокласників засобами музики у
закладах загальної середньої освіти КНР;
– розроблено модель художньо-естетичного виховання
старшокласників засобами музики у закладах загальної середньої освіти
КНР;
– розкрито сутність поняття «художньо-естетичне виховання
старшокласників засобами музики», де контентом є заклад загальної
середньої освіти КНР;
– визначено поняття «художньо-естетична вихованість
старшокласників засобами музики» через компонентний склад структури
(аксіологічно-цільовий, операційний, діяльнісний); критерії (ціннісний,
знанієвий, операційно-рефлексивний); рівні вияву художньо-естетичної
вихованості (високий (самопізнавальний); вище за середній
6
(самостверджувальний); середній (рівень саморозуміння); низький (рівень
прилаштування);
– подальшого розвитку набули теоретичні підходи до проблеми
актуалізації художньо-естетичного виховного потенціалу уроків музики,
напрями музично-педагогічного впливу на художньо-естетичну
вихованість особистості старшокласника, ідея підвищення міжнародної
взаємодії, кооперації, співробітництва в контексті музичної педагогіки та
етнонаціональної світової спільноти, розкриття педагогічного потенціалу
музичного мистецтва в художньо-естетичному вихованні учнів у КНР, який
полягає у функціях мистецтва: ідеологічній, комунікативній,
художньо-естетичній, пізнавальній.
Експериментальну базу дослідження утворили школи провінції
Ганьсу, Лі Чанву; Changchun: Jilin University Press; Xu Zhenzong, Academic
Paper Пекін: Education Science Press, Тянь Жунхуй (магістрант, напрямок
досліджень: теорія мистецтва; (CLC: G633 Ідентифікаційний код
документа: 1002-7661 (2016) 18-026-01) та ін.).
Практична значущість дослідження полягає в тому, що педагогічні
умови художньо-естетичного виховання старшокласників засобами музики
у загальноосвітній школі КНР пройшли апробацію та можуть бути
реалізовані в закладах загальної середньої освіти та в процесі
науково-методичної діяльності вчителів загальної середньої освіти КНР.
Представлені в роботі рівнева характеристика художньо-естетичної
вихованості старшокласників та інтерактивні форми і методи реалізації
модельного підходу можуть слугувати методичною основною втілення
принципу дитиноцентризму в загальній середній освіті КНР та
запровадження інновацій на уроках музики. Збагачення
художньо-естетичного досвіду старшокласників засобами музичного
7
мистецтва можна використовувати як учителям-практикам, так і з метою
вдосконалення змісту на етапі набуття студентами базової вищої
музично-педагогічної освіти. Розроблені методичні рекомендації
«Збагачення художньо-естетичного досвіду старшокласників засобами
музичного мистецтва» з навчальних дисциплін («Мистецтво», зокрема
«Музичне мистецтво», «Педагогіка»).
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
Zhao Junkai. Artistic and aesthetic education of senior class students by
means of music at Chinese school. Qualification scientific work in the form of
a manuscript.
Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in the specialty 011
Educational and pedagogical sciences. Izmail State University for the
Humanities, Izmail, 2024.
The dissertation presents the results of a study of the problem of artistic
and aesthetic education of high school students through music in schools in the
PRC, which allowed to scientifically substantiate and experimentally verify the
pedagogical conditions for increasing the effectiveness of this process.
As a result of the analytical work carried out, which was based on the
study and generalization of the fundamental achievements of scientists, it is
shown that the processes of broad integration of the PRC into the world
economic and educational space actualize the problem of artistic and aesthetic
education of high school students through music in schools, who are able to
cooperate with representatives of different cultures, religions, use languages
(state, foreign) to solve communicative tasks in everyday, educational, social,
professional, scientific spheres of life. In addition, it has been confirmed that it
is precisely music teachers who are professionally obliged and called upon as
motivating leaders to ensure the interconnection between different cultures,
introducing foreigners to the rich Chinese cultural heritage and the Chinese to
the achievements of world culture. Thus, the artistic and aesthetic education of
high school students through music in schools in the China contributes to the
acceleration of the country's international integration, ensures the full entry of
12
general secondary education in the PRC into the European educational space
while preserving the best experience that was created in China.
The first section, “Theoretical and methodological basis of artistic and
aesthetic education of high school students through music in schools of the
PRC,” highlights the requirements for artistic and aesthetic education of high
school students through music through the prism of training programs for
specialists in the field of “Musical Art.” The essence of the concepts of “artistic
and aesthetic education of high school students through music” and “artistic and
aesthetic upbringing of a high school-age individual” is highlighted. If the goal
of artistic and aesthetic education of high school students is to direct students to
the perception, experience, understanding and creation of beauty through
participation and practice of artistic activity in order to improve their aesthetic
abilities, creative abilities, cultural literacy and personality quality, then artistic
and aesthetic upbringing is considered as an integrated result of artistic and
aesthetic education, where the leading one is pedagogical partnership in the
subsystem “teachers-parents-reference group.” Therefore, the priority of
importance in artistic aesthetic education is given not so much to
systematization and not just to the training of skills or the transfer of
professionally significant knowledge for high school students, but to the
emphasis and education of students' abilities to perceive, to improve the
corresponding skills - to appreciate, evaluate and create beauty, as well as the
process of forming on this basis "healthy aesthetics" and positive qualities of the
spiritual dimension of the personality.
In the second section, “ Organization and conduct of an experimental
study of artistic and aesthetic education of high school students through music in
schools in China”, the pedagogical conditions of artistic and aesthetic education
of high school students are theoretically substantiated based on the experimental
13
study of the factors of formation and enrichment of the artistic and aesthetic
space of students, where the role of music lessons in the system of compulsory
education of the PRC is system-forming. Significant prerequisites in this regard
were created by educational reform and innovations, cultural exchange in music
education and stimulation of emotional resonance and cultivation of aesthetic
abilities and humanistic worldview in the student youth of the PRC, promotion
of development, popularization of the cultural heritage of China, a model of
artistic and aesthetic education of high school students through music in schools
of the PRC is developed; the structure of artistic and aesthetic education of high
school students through music in schools of the PRC is described; a
criteria-based approach (indicators and signs) of artistic and aesthetic education
of high school students through music in schools of the PRC has been developed;
the levels of artistic and aesthetic education of high school students through
music in schools of the PRC have been characterized; the concept of “artistic
and aesthetic education” in a general scientific interpretation has been clarified.
In the third section “Experimental verification of pedagogical conditions
for artistic and aesthetic education of high school students through music in
schools of the PRC”, based on the specified diagnostic tools, a phased
verification of the definition of pedagogical conditions for artistic and aesthetic
education of high school students through music in general secondary education
of the PRC has been carried out; a developed model approach has been
introduced in order to identify its comparative effectiveness with the traditional
one in relation to artistic and aesthetic education of high school students. The
averaged results of the pedagogical experiment convince us that before the
beginning of the experimental work, high school students in the experimental
and control groups had almost the same levels of artistic and aesthetic education
through music: none of the respondents showed a high (self-aware) level, almost
14
every fourth high school student demonstrated a level higher than average
(self-affirmation) (23% in the experimental sample, 24% in the control), more
than half showed an average (level of self-understanding) (63% in each of the
samples), almost every seventh high school student showed a low (level of
adaptation) level of the formation of the indicated readiness (14% in the
experimental group, 13% in the control). Instead, after the implementation of the
specified pedagogical conditions according to the stages of the developed model,
a high (self-recognized) level of artistic and aesthetic education of high school
students through music was shown by almost every second in the experimental
group (55%) (respectively, the increase was +55%), almost a third of
respondents (37%) in the control group (the increase was +37%). A level higher
than average (self-affirming) was found in 41% of students in the experimental
group (the increase was +18%) and 38% in the control group (the increase was
+14%). There is a noticeable difference in the number of those who showed an
average (level of self-understanding) level of the outlined personal quality: only
4% of the experimental group (the increase is negative: -59%) and every fourth
(25%) in the control group (the increase is also negative, but not as significant as
in the experimental group: -38%). Low (level of adjustment) after the formative
experiment was not detected in any respondent from the two groups.
The scientific novelty of the study is that for the first time:
a) the set of pedagogical conditions for artistic and aesthetic education of
high school students through music in secondary education institutions of the
PRC has been defined and scientifically substantiated;
b) a model for artistic and aesthetic education of high school students
through music in secondary education institutions of the PRC has been
developed;
15
c) the essence of the concept of “artistic and aesthetic education of high
school students through music” has been revealed, where the content is a
secondary education institution of the PRC;
d) the concept of “artistic and aesthetic education of high school students
through music” has been defined through the component composition of the
structure (axiological-targeted, operational, activity); criteria (motivational,
cognitive, personal and behavioral); levels of expression of artistic and aesthetic
education (high (cognitive); above average (self-affirmative); average (level of
self-understanding); low (level of adaptation);
e) further development was achieved by theoretical approaches to the
problem of activating the artistic and aesthetic educational potential of music
lessons, directions of musical and pedagogical influence on the artistic and
aesthetic education of the personality of a high school student, the idea of
increasing international interaction, cooperation, collaboration in the context of
musical pedagogy and the ethno-national world community, the disclosure of the
pedagogical potential of musical art in the artistic and aesthetic education of
students in the PRC, which consists in the functions of art: ideological,
communicative, artistic and aesthetic, cognitive.
The experimental base of the study was formed by schools in Gansu
Province, Li Changwu; Changchun: Jilin University Press; Xu Zhenzong,
Academic Paper Beijing: Education Science Press, Tian Ronghui (Master's
student, research field: art theory; (CLC: G633 Document ID: 1002-7661 (2016)
18-026-01) and others).
15 teachers and 120 high school students from the PRC participated in the
pedagogical experiment in the context of its various stages.
The practical significance of the study is that the pedagogical conditions
for artistic and aesthetic education of high school students through music in
16
schools in the PRC have been tested and can be implemented in secondary
education institutions and in the process of scientific and methodological
activities of secondary education teachers in the PRC.
The level characteristics of artistic and aesthetic education of high school
students and interactive forms and methods of implementing the model approach
presented in the work can serve as a methodological basis for the
implementation of the principle of child-centeredness in secondary education in
the PRC and the introduction of innovations in music lessons. Enriching the
artistic and aesthetic experience of high school students through music can be
used both by practicing teachers and for the purpose of improving the content at
the stage of students acquiring basic higher musical and pedagogical education.
Methodological recommendations "Enrichment of the artistic and aesthetic
experience of high school students by means of musical art" have been
developed for academic disciplines ("Art", in particular, "Musical Art",
"Pedagogy").