Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
на кваліфікаційну роботу
студентки 411 групи. заочного відділення факультету управління, адміністрування та інформаційної діяльності спеціальності 053Психологія
Ізмаїльського державного гуманітарного університету
Актуальність теми зумовлена необхідністю глибшого розуміння механізмів соціально-емоційного розвитку підлітків в умовах сучасних соціокультурних змін, цифровізації та трансформації моделей соціалізації
Робота містить теоретичний аналіз основних психологічних підходів до вивчення емпатії та саморегуляції, висвітлює їхню структуру, механізми формування та фактори, що впливають на розвиток цих характеристик у підлітковому віці. Значну увагу приділено впливу соціального середовища, вікових криз, гендерних та індивідуальних особливостей на розвиток досліджуваних якостей. В емпіричній частині представлено методику дослідження, аналіз і статистичну обробку результатів, що дозволили встановити наявність кореляційного зв’язку між рівнем емпатії та саморегуляції поведінки в підлітків.
Метою даної роботи є визначення особливостей взаємозв’язку між рівнем розвитку емпатії та саморегуляції поведінки у підлітків, аналіз чинників, що впливають на ці процеси, та розробка практичних рекомендацій щодо їхнього вдосконалення.
Об’єкт дослідження: Психологічні особливості особистості підлітків.
Предмет дослідження: Взаємозв’язок між рівнем розвитку емпатії та саморегуляції поведінки у підлітковому віці.
Методологічна основа дослідження: є наукові підходи до розуміння емпатії та саморегуляції як ключових психологічних утворень підліткового віку. У межах вивчення емпатії спираємося на праці, що висвітлюють її структуру, розвиток, взаємозв’язок із моральною поведінкою, агресією, булінгом, лідерством та соціальною адаптацією (О. П. Іваненко, Д. Ю. Бондаренко, В. О. Кравченко, І. М. Павленко, К. Роджерса, Л. С. Хоменко, М. Хоффман ,С. І. Сидоренко та ін.). Питання саморегуляції розглядаються у контексті емоційної стабільності, поведінки, стресостійкості, вікових та індивідуальних особливостей (А. П. Литвиненко, Н. В. Лисенко, П. Екман, С. І. Мартиненко, П. Г. Цимбалюк, Ч. Карвер, О. М. Олійник, К. В. Шевченко). Звертається увага на вплив інтернет-залежності, медіа, сім’ї, фізичної активності, арт-терапії та медитації (С. О. Дмитренко, І. В. Мельник, М. В. Кириленко, В. С. Семенюк, Н. С. Федоренко).
Проаналізовано наукові підходи до розуміння явищ емпатії та саморегуляції поведінки у підлітковому віці. Проведено теоретичний аналіз понять "емпатія" та "саморегуляція", їх взаємозв’язку, а також факторів, що впливають на їх розвиток. Визначено роль сімейного виховання, шкільного середовища, засобів масової інформації, інтернет-залежності, гендерних та вікових особливостей у формуванні емпатії та саморегуляції.
Проведено емпіричне дослідження рівнів емпатії та саморегуляції у підлітків, проаналізовано кореляційний зв’язок між цими показниками, представлено методологію дослідження, результати, їх інтерпретацію та узагальнення. Описано психологічні особливості розвитку емпатії та саморегуляції у підлітковому віці як взаємопов’язаних складових емоційно-поведінкової сфери.
Запропоновано рекомендації щодо розвитку емпатії та саморегуляції поведінки у підлітків через використання психологічної підготовки, арт-терапії, педагогічної підтримки та формування безпечного соціального середовища, спрямованого на розвиток емоційного інтелекту та конструктивної поведінки.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
on qualification work
of the student of 411 group. correspondence department of the Faculty of Management, Administration and Information Activity, specialty 053Psychology
of Izmail State University of the Humanities
The relevance of the topic is due to the need for a deeper understanding of the mechanisms of socio-emotional development of adolescents in the context of modern socio-cultural changes, digitalization and transformation of socialization models
The paper contains a theoretical analysis of the main psychological approaches to the study of empathy and self-regulation, highlights their structure, mechanisms of formation and factors influencing the development of these characteristics in adolescence. Considerable attention is paid to the influence of the social environment, age crises, gender and individual characteristics on the development of the studied qualities. The empirical part presents the research methodology, analysis and statistical processing of the results, which allowed to establish the existence of a correlation between the level of empathy and self-regulation of behavior in adolescents.
The purpose of this work is to determine the peculiarities of the relationship between the level of empathy development and self-regulation of behavior in adolescents, to analyze the factors influencing these processes, and to develop practical recommendations for their improvement.
Object of study: Psychological characteristics of adolescents' personality.
Subject of the study: The relationship between the level of development of empathy and self-regulation of behavior in adolescence.
Methodological basis of the study: there are scientific approaches to understanding empathy and self-regulation as key psychological formations of adolescence. In the study of empathy, we rely on works that highlight its structure, development, relationship with moral behavior, aggression, bullying, leadership and social adaptation (O. P. Ivanenko, D. Y. Bondarenko, V. O. Kravchenko, I. M. Pavlenko, K. Rogers, L. S. Khomenko, M. Hoffman, S. I. Sydorenko and others). The issues of self-regulation are considered in the context of emotional stability, behavior, stress resistance, age and individual characteristics (A. P. Lytvynenko, N. V. Lysenko, P. Ekman, S. I. Martynenko, P. G. Tsymbaliuk, C. Carver, O. M. Oliynyk, K. V. Shevchenko). Attention is drawn to the influence of Internet addiction, media, family, physical activity, art therapy and meditation (S. O. Dmytrenko, I. V. Melnyk, M. V. Kyrylenko, V. S. Semeniuk, N. S. Fedorenko).
The scientific approaches to understanding the phenomena of empathy and self-regulation of behavior in adolescence are analyzed. A theoretical analysis of the concepts of “empathy” and “self-regulation”, their interrelation, as well as the factors influencing their development is carried out. The role of family upbringing, school environment, mass media, Internet addiction, gender and age characteristics in the formation of empathy and self-regulation is determined.
An empirical study of the levels of empathy and self-regulation in adolescents is conducted, the correlation between these indicators is analyzed, the research methodology, results, their interpretation and generalization are presented. The psychological features of the development of empathy and self-regulation in adolescence as interrelated components of the emotional and behavioral sphere are described.
Recommendations for the development of empathy and self-regulation of behavior in adolescents through the use of psychological training, art therapy, pedagogical support and the formation of a safe social environment aimed at developing emotional intelligence and constructive behavior are proposed.