Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Кваліфікаційна робота
студентки
спеціальності 053 Психологія
Каплан А.О
на тему «Проблеми психоемоційної адаптації учнів до стресових факторів у навчальному середовищі»
Актуальність дослідження полягає в тому, що в умовах інтенсифікації освітнього процесу, зростання інформаційного навантаження та підвищених вимог до результатів навчання суттєво зростає рівень психоемоційного напруження у сучасних школярів. Особливо гостро ця проблема проявляється у старшій школі, де учні стикаються з необхідністю підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання, професійного самовизначення та прийняття важливих життєвих рішень. Стресові фактори навчального середовища можуть негативно впливати на психологічне благополуччя учнів, призводити до зниження ефективності навчальної діяльності, емоційного виснаження та розвитку психосоматичних розладів.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити особливості психоемоційної адаптації учнів до стресових факторів у навчальному середовищі та розробити програму психологічного супроводу для підвищення ефективності адаптації.
Об’єкт дослідження: психоемоційна адаптація учнів у навчальному середовищі.
Предмет дослідження: психологічні особливості адаптації учнів до стресових факторів у навчальному середовищі.
Теоретико-методологічною основою дослідження постали праці вітчизняних науковців: Л. Березовської, О.Волошок, Т. Гаврилишин, В. Зливкова, Н. Єзерської, Л. Жданюк, Т. Кирпенка, Л. Кондратенка, І. Козубовської, Д. Кравцова, М. Мальцевої, С. Мельничук, І. Мартинюк, Ю. Овчаренко, В. Островської, Л. Перетятько, Т. Титаренко, Л. Царенко, Ю. Хачатурян, Л. Штомпель.
У роботі здійснено теоретичний аналіз психологічних особливостей стресу та основних груп стресових факторів у навчальному середовищі. Розглянуто механізми психоемоційної адаптації учнів до стресових факторів, включаючи фізіологічний, психологічний та соціальний рівні. Проаналізовано сучасні підходи до формування стресостійкості школярів та особливості психологічного супроводу в освітньому процесі.
Проведено емпіричне дослідження психоемоційної адаптації старшокласників до стресових факторів навчального середовища з використанням комплексу стандартизованих психодіагностичних методик, спрямованих на виявлення рівня соціально-психологічної адаптації, життєстійкості та сприйнятого стресу учнів старшої школи, представлено результати, аналіз та інтерпретація емпіричного дослідження.
На основі емпіричних результатів розроблено комплексну програму психологічного супроводу учнів, яка включає систему тренінгових занять, спрямованих на розвиток навичок розпізнавання стресу, підвищення життєстійкості, управління емоціями, ефективну підготовку до екзаменів та інтеграцію набутих навичок. Програма спрямована на формування стресостійкості, розвиток адаптивних копінг-стратегій та навичок емоційної саморегуляції в умовах навчального середовища.
Суть розробки, основні результати:
ANNOTATION
Qualification work
Female students
specialty 053 Psychology
Kaplan A.O
On the topic "Problems of psycho-emotional adaptation of students to stress factors in the educational environment"
The relevance of the study lies in the fact that in the conditions of intensification of the educational process, increasing information load and increased requirements for learning outcomes, the level of psycho-emotional stress in modern schoolchildren is significantly increasing. This problem is especially acute in high school, where students are faced with the need to prepare for external independent assessment, professional self-determination and making important life decisions. Stress factors of the educational environment can negatively affect the psychological well-being of students, lead to a decrease in the effectiveness of educational activities, emotional exhaustion and the development of psychosomatic disorders.
The purpose of the study: to theoretically substantiate and empirically investigate the features of psycho-emotional adaptation of students to stress factors in the educational environment and develop a program of psychological support to increase the effectiveness of adaptation.
Object of research: psycho-emotional adaptation of students in the educational environment.
Subject of research: psychological features of students' adaptation to stress factors in the educational environment.
The theoretical and methodological basis of the research was the works of domestic scientists: L. Berezovska, O. Voloshok, T. Havrylyshyn, V. Zlyvkova, N. Yezerska, L. Zhdanyuk, T. Kyrpenko, L. Kondratenko, I. Kozubovska, D. Kravtsova, M. Maltseva, S. Melnychuk, I. Martynyuk, Yu. Ovcharenko, V. Ostrovska, L. Peretyatko, T. Tytarenko, L. Tsarenko, Yu. Khachaturyan, L. Shtompel.
The paper provides a theoretical analysis of the psychological features of stress and the main groups of stress factors in the educational environment. The mechanisms of students' psycho-emotional adaptation to stress factors, including the physiological, psychological and social levels, are considered. Modern approaches to the formation of stress resistance of schoolchildren and the features of psychological support in the educational process are analyzed.
An empirical study of the psychoemotional adaptation of high school students to stress factors of the educational environment was conducted using a set of standardized psychodiagnostic methods aimed at identifying the level of socio-psychological adaptation, resilience and perceived stress of high school students, the results, analysis and interpretation of the empirical study are presented.
Based on the empirical results, a comprehensive program of psychological support for students was developed, which includes a system of training sessions aimed at developing stress recognition skills, increasing resilience, managing emotions, effective preparation for exams and integrating acquired skills. The program is aimed at the formation of stress resistance, the development of adaptive coping strategies and emotional self-regulation skills in the educational environment.