Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
Терзі Г. А. Формування професійної компетентності майбутніх
фахівців управління судновими технічними системами і комплексами у
неперервній підготовці. – Кваліфікаційна наукова праця на правах
рукопису.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії у галузі
знань «01 – Освіта/Педагогіка» за спеціальністю «011 – Освітні, педагогічні
науки», спеціалізація – теорія і методика професійної освіти / Ізмаїльський
державний гуманітарний університет.
Зміст анотації.
Морський та внутрішній водний транспорт є одним з найбільш
розвинених і стратегічно важливих секторів світової економіки. Сучасна
освітня політика України спрямована на формування високопрофесійних та
конкурентоспроможних фахівців, які здатні до самореалізації та
неперервного професійного зростання. Вчені підкреслюють, що підготовка
майбутніх фахівців у будь-якій галузі освіти базується на принципах
компетентнісного підходу. Цей підхід передбачає не лише набуття знань,
умінь і навичок, а й формування компетентностей, необхідних для
ефективного вирішення професійних завдань. Високі вимоги до підготовки
майбутніх фахівців морського профілю потребують інтеграції інноваційних
технологій, форм і методів навчання в освітній процес. Це забезпечить
ефективне засвоєння освітньо-професійних програм здобувачами вищої
освіти, сприятиме формуванню загальних і професійних компетентностей,
що підвищить рівень професіоналізму в цілому.
3
У межах цього дисертаційного дослідження вирішується важливе
наукове завдання, яке полягає у виокремлені, теоретичному обґрунтуванні та
експериментальній перевірці організаційно-педагогічних умов, необхідних
для цілеспрямованого формування професійної компетентності майбутніх
фахівців управління судновими технічними системами і комплексами у
неперервній підготовці.
У першому розділі – «Теоретичні засади формування професійної
компетентності майбутніх фахівців управління судновими технічними
системами і комплексами» – розглядається питання формування професійної
компетентності майбутніх фахівців управління судновими технічними
системами і комплексами у неперервній підготовці як важлива педагогічна
проблема. В цьому контексті уточнено визначення поняття «професійна
компетентність майбутніх фахівців управління судновими технічними
системами і комплексами», яке інтерпретується як складне багатофакторне
утворення особистості, що включає систему наукових знань і вмінь фахівця,
здатність адаптувати їх у професійну діяльність, ціннісних орієнтацій,
наявність стійкої готовності до професійного зростання. Зазначена система
виступає інструментом забезпечення досягнення визначених в освітньопрофесійній програмі результатів навчання, водночас сприяючи ефективній
організації освітнього процесу та реалізації його стратегічних цілей.
Детально розглянуто та схарактеризовано структуру формування
професійної компетентності майбутніх фахівців управління судновими
технічними системами і комплексами, що включає інтеграцію чотирьох
основних компонентів: професійно-мотиваційного (розвиток внутрішньої
мотивації до професійної діяльності, формування позитивного ставлення до
майбутньої професії та готовності до професійного зростання), когнітивнозмістового (набуття знань і теоретичних основ, які є базою для подальшого
застосування в професійній діяльності), діяльнісного (розвиток практичних
умінь та навичок, необхідних для ефективної роботи в реальних умовах
професії) та рефлексивно-особистісного компонентів (самопізнання,
4
самооцінка та особистісний розвиток, що є важливими аспектами
професійної готовності фахівців). Кожен з цих компонентів виконує важливу
роль у процесі формування професійної компетентності майбутніх фахівців
морського профілю, особливо в умовах впровадження сучасних інноваційнометодичних технологій в освітній процес. Зроблено порівняльний аналіз
змісту професійної підготовки майбутніх фахівців управління судновими
технічними системами і комплексами у закладах вищої освіти морського
профілю України.
У другому розділі дисертаційного дослідження – «Технологія
формування професійної компетентності майбутніх фахівців управління
судновими технічними системами і комплексами у неперервній підготовці» –
визначено та теоретично обґрунтовано організаційно-педагогічні умови
формування професійної компетентності майбутніх фахівців управління
судновими технічними системами і комплексами у неперервній підготовці, а
саме: поглиблення окремих аспектів професійної підготовки з урахуванням
Міжнародної Конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення
вахти 1978 року з поправками і доповненнями 1995 р. та Манільськими
поправками від 25.06.2010 р. та Модельних курсів ІМО; використання
інноваційних технологій (симуляторів, тренажерів віртуальної реальності,
інтерактивних дощок та елективних курсів) під час підготовки майбутніх
фахівців управління судновими технічними системами і комплексами;
забезпечення мотивації до майбутньої професійної діяльності майбутніх
фахівців управління судновими технічними системами і комплексами.
З метою реалізації організаційно-педагогічних умов розроблено
структурну модель формування професійної компетентності майбутніх
фахівців управління судновими технічними системами і комплексами у
неперервній підготовці. Запропонована модель має чітку блокову структуру,
що включає цільовий, організаційно-методичний, змістово-технологічний,
результативно-рефлексивний блоки. Цільовий блок моделі визначає основні
орієнтири для підготовки майбутніх фахівців управління судновими
5
технічними системами і комплексами у неперервній підготовці відповідно до
сучасних потреб на ринку праці, підкреслюючи значущість соціального
замовлення на підготовку конкурентоспроможних фахівців, здатних до
ефективної професійної діяльності в умовах глобалізаційних змін і
мультикультурного середовища. Окреслено мету дослідження –
цілеспрямоване формування професійної компетентності майбутніх фахівців
управління судновими технічними системами і комплексами у неперервній
підготовці.
Організаційно-методичний блок у представленій моделі є основою для
обґрунтування логічного зв’язку між науковими підходами
(компетентнісний, особистісно-орієнтований, діяльнісний, системний,
технологічний) та принципами, які включають загальнодидактичні
(науковість, свідомість, системність та послідовність, наочність,
неперервність) та специфічні (особистісного цілевизначення, зв’язку
навчання з життям, професійної спрямованості та відповідальності). У межах
змістово-технологічного блоку детально охарактеризовано основні аспекти
процесу формування професійної підготовки компетентності майбутніх
фахівців управління судновими технічними системами і комплексами у
неперервній підготовці, які включають не лише зміст освітніх компонент, а й
нормативно-правову базу, що регулює цей процес. Значну увагу приділено
інноваційним технологіям (симулятори, тренажери віртуальної реальності,
інтерактивні дошки та елективні авторські курси), які є необхідними для
підвищення ефективності формування професійної компетентності
майбутніх фахівців управління судновими технічними системами і
комплексами. У результативно-рефлексивному блоці дослідження визначено
компоненти, критерії та рівні сформованості професійної компетентності
майбутніх фахівців управління судновими технічними системами і
комплексами у неперервній підготовці. Моніторинг динаміки формування
професійної компетентності має на меті відстеження змін у готовності
6
здобувачів вищої освіти до професійної діяльності на різних етапах їх
підготовки.
Удосконалено діагностичний інструментарій для дослідження
формування професійної компетентності майбутніх фахівців управління
судновими технічними системами і комплексами у неперервній підготовці.
Діагностика здійснювалася за такими критеріями: мотиваційно-ціннісний
(оцінка рівня мотивації до професійного розвитку, ціннісні орієнтації щодо
важливості суднових технічних систем і комплексів у професійній
діяльності), когнітивний (рівень знань і розуміння теоретичних аспектів
управління судновими технічними системами та здатність застосовувати ці
знання на практиці), праксеологічний (вміння здійснювати практичну
діяльність, пов’язану з управлінням технічними системами на суднах,
здатність використовувати набуті знання та навички для вирішення реальних
професійних завдань), особистісний (саморозвиток, рефлексія, адаптація до
змін у професійній сфері, готовність до роботи в колективі та ефективної
взаємодії в умовах професійних ситуацій). Для кожного з цих критеріїв
визначено відповідні показники та рівні готовності: високий, достатній,
середній та початковий, що дозволяє здійснювати точну оцінку формування
професійної компетентності. Описано покрокову технологію підготовки
майбутніх фахівців управління судновими технічними системами і
комплексами у неперервній підготовці, яка забезпечує комплексний підхід до
формування професійної компетентності майбутніх фахівців управління
судновими технічними системами і комплексами, дозволяючи їм отримувати
теоретичні знання та здобувати досвід у своїй професійній діяльності.
У третьому розділі – «Організація та результати педагогічного
експерименту» – висвітлено організацію та методику проведення
педагогічного експерименту, наведено етапи проведення
експериментального дослідження та здійснено аналіз отриманих результатів.
Педагогічний експеримент, що проводився в період з 2022 по
2025 роки, складався з трьох етапів: інформаційно-пошуковий,
7
проєктувальний та дослідницько-експериментальний. Кожен етап
реалізовувався циклічно в межах дослідження, що охоплювало заклади вищої
освіти, а саме: Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Київського
інституту водного транспорту імені гетьмана Петра КонашевичаСагайдачного Державного університету інфраструктури і технологій,
Національний університет «Одеська морська академія», Дунайський інститут
Національного університету «Одеська морська академія», Одеський
національний морський університет та Херсонська державна морська
академія.
Наукова новизна одержаних результатів полягає у тому, що:
вперше сформульовано авторське визначення ключового поняття
дослідження «професійна компетентність майбутніх фахівців управління
судновими технічними системами і комплексами», яке розглядається як
складне багатофакторне утворення особистості, що включає систему
наукових знань і вмінь фахівця, здатність адаптувати їх у професійну
діяльність, ціннісних орієнтацій, наявність стійкої готовності до
професійного зростання;
визначено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено
організаційно-педагогічні умови процесу формування професійної
компетентності майбутніх фахівців управління судновими технічними
системами і комплексами у неперервній підготовці (поглиблення окремих
аспектів професійної підготовки з урахуванням Міжнародної Конвенції про
підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року з поправками
і доповненнями 1995 р. та Манільськими поправками від 25.06.2010 р. та
Модельних курсів ІМО; використання інноваційних технологій (симуляторів,
тренажерів віртуальної реальності, інтерактивних дощок та елективних
курсів) під час підготовки майбутніх фахівців управління судновими
технічними системами і комплексами; забезпечення мотивації до майбутньої
професійної майбутніх фахівців управління судновими технічними
системами і комплексами);
8
розроблено та адаптовано до освітнього процесу структурну модель
формування професійної компетентності майбутніх фахівців управління
судновими технічними системами і комплексами у неперервній підготовці,
що відображає зв’язок між метою, методами, принципами та підходами
побудови змісту освітнього процесу у закладах вищої освіти морського
профілю з урахуванням цілей, теорії та практики, засобів навчання, форм
організації освітнього процесу;
описано покрокову технологію підготовки майбутніх фахівців
управління судновими технічними системами і комплексами у неперервній
підготовці;
впроваджено в освітній процес елективний авторський курс
«Професійна компетентність майбутніх фахівців управління судновими
технічними системами і комплексами у неперервній підготовці»;
створено діагностичний інструментарій оцінювання рівнів
сформованості професійної компетентності майбутніх фахівців управління
судновими технічними системами і комплексами у неперервній підготовці за
чітко визначеними компонентами (професійно-мотиваційний, когнітивнозмістовий, діяльнісний, рефлексивно-особистісний), критеріями й
показниками, що характеризують високий, достатній, середній, початковий
рівні;
удосконалено змістове наповнення електронного навчальнометодичного комплексу освітньої компоненти «Менеджмент морських
ресурсів» для здобувачів вищої освіти освітньо-професійної програми
«Управління судновими технічними системами і комплексами»;
розроблено та інтегровано в освітній процес навчальні посібники
«Професійна компетентність майбутніх фахівців управління судновими
технічними системами і комплексами у неперервній підготовці» та
«Менеджмент морських ресурсів»;
уточнено та розширено сутнісні характеристики та структуру
формування професійної компетентності майбутніх фахівців управління
9
судновими технічними системами і комплексами у неперервній підготовці у
закладах вищої освіти морського профілю.
подальшого розвитку набули наукові положення щодо організації та
навчально-методичного супроводу процесу формування професійної
компетентності майбутніх фахівців управління судновими технічними
системами і комплексами у неперервній підготовці у закладах вищої освіти
морського профілю.
Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в
розробленні й впровадженні в освітній процес закладів вищої освіти
морського профілю елективного авторського курсу «Професійна
компетентність майбутніх фахівців управління судновими технічними
системами і комплексами у неперервній підготовці»; електронного
навчально-методичного комплексу освітньої компоненти «Менеджмент
морських ресурсів» для здобувачів вищої освіти освітньо-професійної
програми «Управління судновими технічними системами і комплексами»;
покрокової технології підготовки майбутніх фахівців управління судновими
технічними системами і комплексами у неперервній підготовці; навчальних
посібників у співавторстві «Професійна компетентність майбутніх фахівців
управління судновими технічними системами і комплексами у неперервній
підготовці» та «Менеджмент морських ресурсів»; методичних вказівок до
виконання лабораторної роботи «Аналіз роботи пуско-реверсивної системи
малообертового двигуна серії МС-С» з дисципліни «Теорія та засоби
управління судновими енергетичними установками; переліку контрольних
запитань, тестів, завдань прикладного матеріалу («кейс-ситуації»).
Результати проведеного дослідження можуть бути ефективно
використані для подальшого вдосконалення рівня сформованості професійної
компетентності у неперервній підготовці майбутніх фахівців морського та
внутрішнього водного транспорту, зокрема у підготовці здобувачів освіти
галузі знань 27 «Транспорт» спеціальності 271 «Морський та внутрішній
водний транспорт» освітньо-професійної програми 271.02 «Управління
10
судновими технічними системами і комплексами». Крім того, вони можуть
бути практично значущими в системі підвищення кваліфікації науковопедагогічних працівників, зокрема під час проведення науково-методичних
вебінарів, семінарів, тренінгів та інших наукових заходів.
Ці результати можуть стати основою для формування ефективної
системи неперервної підготовки та розвитку професійної компетентності як
здобувачів вищої освіти, так і науково-педагогічних працівників закладів
вищої освіти морського профілю. Це, у свою чергу, сприятиме покращенню
якості підготовки майбутніх фахівців, підвищенню їх
конкурентоспроможності на ринку праці та забезпеченню високого рівня
професіоналізму в умовах постійно змінюваного морського середовища
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
Hanna Terzi. Formation of Professional Competence of Future
Specialists in the Ship’s Engineering Systems and Complexes Operation and
Management in Lifelong Learning. – Qualification research work, presented as
manuscript.
The dissertation to obtain the degree of Doctor of Philosophy in the field of
knowledge «01 – Education / Pedagogy», specialty «011 – Educational,
Pedagogical Sciences», specialization – Theory and Methodology of Vocational
Education / Izmail State University of Humanities.
Abstract content.
Maritime and inland water transport is one of the most developed and
strategically important sectors of the global economy. The current educational
policy of Ukraine is aimed at the formation of highly qualified and competitive
professionals who are capable of self-realization and continuous professional
development. The researchers emphasize that the training of future specialists in
any field of education is based on the principles of a competency-based approach.
This approach involves not only the gaining of knowledge, skills, and abilities but
also the development of competencies necessary for effectively solving
professional tasks. High standards in the training of future maritime professionals
require the integration of innovative technologies, forms, and teaching methods
into the educational process. This will ensure the effective assimilation of
educational and professional programs by higher education applicants and promote
the development of both general and professional competencies, thereby enhancing
the overall level of professionalism.
Within the framework of this dissertation research, an important scientific
task is addressed – the identification, theoretical substantiation, and experimental
verification of organizational and pedagogical conditions necessary for the
purposeful formation of the professional competence of future specialists in the
Ship’s engineering systems and complexes operation and management in lifelong
learning.
12
The first chapter – «Theoretical Foundations for the Formation of
Professional Competence of Future Specialists in the Ship’s Engineering Systems
and Complexes Operation and Management» – examines the formation of
professional competence of future specialists in this field within the framework of
continuous training as a significant pedagogical issue. In this context, the concept
of "professional competence of future specialists in the Ship’s engineering systems
and complexes operation and management " is clarified. It is interpreted as a
complex, multifactorial personal formation that encompasses a system of scientific
knowledge and skills, the ability to adapt them to professional activities, value
orientations, and a stable readiness for professional growth. This system serves as a
tool for achieving the intended learning outcomes defined by the educational and
professional program, while also contributing to the effective organization of the
educational process and the realization of its strategic goals. The structure of
professional competence formation for future specialists in Ship’s engineering
systems and complexes operation and management is analyzed and characterized
in detail. It integrates four key components: professional-motivational component
(focused on developing intrinsic motivation for professional activity, fostering a
positive attitude towards the chosen profession, and building readiness for
professional development); cognitive-content component (involving the acquisition
of knowledge and theoretical foundations that serve as a basis for further practical
application in professional activities); activity-based component (aimed at
developing practical skills and abilities essential for effective performance under
real-world professional conditions); reflective-personal component (including selfawareness, self-assessment, and personal development, which are crucial aspects
of professional readiness). Each of these components plays a vital role in the
process of forming the professional competence of future maritime specialists,
particularly in the context of implementing modern innovative and methodological
technologies into the educational process. A comparative analysis is conducted on
the content of professional training for future specialists in the Ship’s engineering
13
systems and complexes operation and management in Ukrainian higher education
institutions specializing in maritime education.
The second chapter of the dissertation – «The Technology of Forming
Professional Competence of Future Specialists in the Ship’s engineering systems
and complexes operation and management in Lifelong Learning» – defines and
theoretically substantiates the organizational and pedagogical conditions necessary
for the development of professional competence in future specialists in the ship’s
engineering systems and complexes operation and management in lifelong
learning. These conditions include: enhancement of specific aspects of professional
training in accordance with the International Convention on Standards of Training,
Certification and Watchkeeping for Seafarers (STCW), 1978, as amended in 1995
and supplemented by the Manila Amendments of June 25, 2010, as well as the
IMO Model Courses; the use of innovative technologies in the training process,
including simulators, virtual reality trainers, interactive whiteboards, and elective
courses, which support the development of professional competence in future
specialists in ship’s technical system management; ensuring motivation for future
professional activity among trainees specializing in the management of ship
technical systems and complexes.
In order to implement the identified organizational and pedagogical
conditions, a structural model for the formation of professional competence of
future specialists in the ship’s engineering systems and complexes operation and
management was developed. The proposed model has a clearly defined block
structure, which includes the following components: target, organizationalmethodological, content-technological, and result-reflective blocks. The target
block of the model outlines the main guidelines for the training of future specialists
in the ship’s engineering systems and complexes operation and management in
Lifelong Learning within continuous professional development. It reflects current
labor market demands and emphasizes the importance of meeting the social
demand for the preparation of highly qualified and competitive personnel capable
of effective professional activity under conditions of globalization and in a
14
multicultural environment. The purpose of the research is defined as the purposeful
formation of the professional competence of future specialists in the ship’s
engineering systems and complexes operation and management in lifelong
learning.
The organizational-methodological block of the presented model serves as
the foundation for substantiating the logical relationship between various
approaches – competency-based, learner-centered, activity-based, systemic, and
technological – and pedagogical principles. These principles include both general
didactic (scientific rigor, awareness, systematicity and consistency, visualization,
and continuity) and specific ones (personal goal-setting, integration of learning
with real-life contexts, professional orientation, and responsibility). Within the
content-technological block, the key aspects of the process of forming professional
competence in future specialists in the management of ship technical systems and
complexes through continuous training are thoroughly characterized. This includes
not only the content of the educational components but also the regulatory and
legal framework that governs this process. Significant attention is given to
innovative technologies – such as simulators, virtual reality trainers, interactive
whiteboards, and author-developed elective courses – which are essential for
enhancing the effectiveness of professional competence formation. In the resultreflective block, the study identifies the components, criteria, and levels of
professional competence development in future specialists in the ship’s
engineering systems and complexes operation and management in lifelong
learning. The monitoring of the dynamics of professional competence formation is
aimed at tracking changes in the readiness of higher education applicants for
professional activity at various stages of their training.
The diagnostic toolkit for studying the formation of professional competence
in future specialists in the ship’s engineering systems and complexes operation and
management in lifelong learning was improved. The diagnostic process was carried
out based on the following criteria: motivational-value criterion – assessment of
the level of motivation for professional development and value orientations
15
regarding the importance of ship technical systems and complexes in professional
activity; cognitive criterion – evaluation of the level of knowledge and
understanding of theoretical aspects of managing ship technical systems and the
ability to apply this knowledge in practice; praxeological criterion – assessment of
the ability to carry out practical activities related to the management of technical
systems on ships and the capacity to use acquired knowledge and skills to solve
real professional tasks; personal criterion – evaluation of self-development,
reflection, adaptation to changes in the professional field, readiness to work in a
team, and ability to interact effectively in professional contexts. For each of these
criteria, relevant indicators and levels of readiness were defined: high, sufficient,
average, and initial, which allows for a precise assessment of the formation of
professional competence. A step-by-step training technology was developed for
future specialists in the ship’s engineering systems and complexes operation and
management in lifelong learning. This technology ensures a comprehensive
approach to the formation of their professional competence by enabling them to
acquire theoretical knowledge and gain practical experience in their professional
field.
The third chapter – «Organization and Results of the Pedagogical
Experiment» – presents the organization and methodology of the pedagogical
experiment, outlines the stages of the experimental research, and provides an
analysis of the results obtained.
The pedagogical experiment, conducted over the period from 2022 to 2025,
consisted of three stages: the informational-search stage, the design stage, and the
research-experimental stage. Each stage was implemented cyclically within the
framework of the study, which involved several institutions of higher education,
namely: Izmail State University of Humanities, Kyiv Institute of Water Transport
named after Hetman Petro Konashevych-Sahaidachny of the State University of
Infrastructure and Technologies, National University «Odesa Maritime Academy»,
Danube Institute of the National University «Odesa Maritime Academy», Odesa
National Maritime University, and Kherson State Maritime Academy.
16
The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that:
for the first time, an author's definition of the key concept of the research,
«professional competence of future specialists in the management of ship technical
systems and complexes» has been formulated: this concept is viewed as a complex,
multifactorial formation of the personality, which includes a system of scientific
knowledge and skills of the specialist, the ability to adapt them to professional
activities, value orientations, and a stable readiness for professional growth;
the organizational and pedagogical conditions for the process of forming
professional competence in future specialists in the management of ship technical
systems and complexes within continuous training have been defined, theoretically
substantiated, and experimentally verified. These conditions include: the deepening
of specific aspects of professional training in accordance with the International
Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for
Seafarers (STCW) 1978, as amended in 1995 and supplemented by the Manila
Amendments of June 25, 2010, and the IMO Model Courses; the use of innovative
technologies (such as simulators, virtual reality trainers, interactive whiteboards,
and elective courses) during the training of future specialists in the management of
ship technical systems and complexes; the provision of motivation for future
professionals specializing in the management of ship technical systems and
complexes;
a structural model for the formation of professional competence in future
specialists in the management of ship technical systems and complexes within
continuous training has been developed and adapted to the educational process.
This model reflects the connection between the goals, methods, principles, and
approaches to the construction of the educational content in maritime higher
education institutions, taking into account the objectives, theory and practice,
teaching tools, and forms of organizing the educational process;
a step-by-step technology for the training of future specialists in the
management of ship technical systems and complexes within continuous education
has been described;
17
an elective author’s course titled «Professional Competence of Future
Specialists in the Ship’s Engineering Systems and Complexes Operation and
Management in Lifelong Learning» has been implemented into the educational
process;
a diagnostic toolkit for assessing the levels of professional competence
formation in future specialists in the management of ship technical systems and
complexes within continuous education has been created. This toolkit is based on
clearly defined components (professional-motivational, cognitive-content,
operational, and reflective-personal), criteria, and indicators that characterize the
high, sufficient, medium, and initial levels;
the content of the electronic teaching and methodological complex for the
educational component «Marine Resources Management» has been improved for
higher education students enrolled in the educational-professional program «Ship’s
Engineering Systems and Complexes Operation and Management»;
textbooks titled «Professional Competence of Future Specialists in the Ship’s
Engineering Systems and Complexes Operation and Management in Lifelong
Learning» and «Marine Resources Management» have been developed and
integrated into the educational process;
the essential characteristics and structure of the formation of professional
competence in future specialists in the management of ship technical systems and
complexes within continuous education in maritime higher education institutions
have been clarified and expanded;
the scientific principles regarding the organization and educationalmethodological support of the process of forming professional competence in
future specialists in the management of ship technical systems and complexes
within continuous education in maritime higher education institutions have
undergone further development.
The practical significance of the obtained research results lies in the
development and implementation of the following into the educational process of
maritime higher education institutions: the elective author’s course «Professional
18
Competence of Future Specialists in the Ship’s Engineering Systems and
Complexes Operation and Management in Lifelong Learning»; the electronic
teaching and methodological complex for the educational component «Marine
Resources Management» for higher education students in the educationalprofessional program «Ship’s Engineering Systems and Complexes Operation and
Management»; a step-by-step technology for the training of future specialists in the
management of ship technical systems and complexes within continuous
education; co-authored textbooks «Professional Competence of Future Specialists
in the Ship’s Engineering Systems and Complexes Operation and Management in
Lifelong Learning» and «Marine Resources Management»; methodical guidelines
for performing laboratory work «Analysis of the Starting-Reversing System of
Low-Speed Engine of the MS-C Series» in the course «Theory and Means of
Managing Ship Power Installations»; a list of control questions, tests, applied
material tasks («case situations»).
The results of the conducted research can be effectively used for the further
improvement of the level of professional competence formation in the continuous
education of future specialists in maritime and inland water transport, particularly
in the training of students in the field of knowledge 27 «Transport», specialty
271 «Maritime and Inland Waterway Transport», educational-professional
program 271.02 «Ship’s Engineering Systems and Complexes Operation and
Management». Furthermore, they can be practically significant in the system of
professional development of scientific and pedagogical staff, especially during the
conduct of scientific-methodological webinars, seminars, training sessions, and
other scientific events.
These results can serve as a foundation for the formation of an effective
system of continuous education and professional competence development for both
higher education students and scientific-pedagogical staff of maritime higher
education institutions. This, in turn, will contribute to improving the quality of
training for future specialists, enhancing their competitiveness in the labor market,
19
and ensuring a high level of professionalism in the constantly changing maritime
environment.