Ізмаїльський Державний Гуманітарний Університет

Вплив ціннісних орієнтацій на формування особистості в юнацькому віці

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Маркова, Ганна Дмитрівна
dc.contributor.author Markova, Anna
dc.date.accessioned 2025-07-14T08:34:53Z
dc.date.available 2025-07-14T08:34:53Z
dc.date.issued 2025-06-25
dc.identifier.citation Маркова Г. Д. Вплив ціннісних орієнтацій на формування особистості в юнацькому віці : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня бакалавр спеціальності 053 Психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер. : канд. псих. н., доц. Мазоха І. С. – Ізмаїл, 2025. – 79 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/2374
dc.description ABSTRACT Qualification work On the topic: "The influence of value orientations on the formation of personality in adolescence" Student of specialty 053 Psychology Markova Anna Dmytrivna The qualification work includes the following stages of research: 1. The relevance and problems of the research are identified. Adolescence is a critical period of personal formation, within which basic value orientations are formed that determine the worldview, life position and social behavior of the individual. In the conditions of large-scale social changes caused by the war in Ukraine, young people are increasingly faced with an identity crisis, a decrease in trust in social institutions and the depreciation of traditional models of growing up, which complicates the process of self-determination. In this context, the study of the determinants of the formation of the value sphere of the personality becomes particularly relevant, which is important both for a deeper theoretical understanding of the issue and for practical application - in particular, when developing psychological programs to support youth. 2. The scientific literature on the psychological features of the value sphere of the personality was analyzed. The essence of the concepts of «value» and «value orientations» was studied by B. S. Bratus, A. G. Zdravomyslov, D. O. Leontiev, A. A. Ruchko, V. O. Yadov. The dynamic aspects of the formation and transformation of value orientations became the subject of scientific research by A. V. Bitueva, A. V. Ivashchenko, I. S. Kon, N. V. Frolova. The issue of the significance of values as a meaning-making component of personal consciousness was raised in their works by L. Arkhangelsky, N. Naumova, V. Tugarinov, I. T. Frolov, Ya. Shchepansky. At the same time, some scientists, in particular L. I. Arkhangelsky, O. Zdravomyslov, V. Otrut, S. L. Rubinshtein, L. Frolovych, interpreted values as a derived category, inextricably linked with the existence of man and his existential foundations. 3. The concepts of «value», «value orientations» are clarified. «Value» is considered as a socially conditioned element of the consciousness of an individual, which expresses the significance of certain phenomena, objects or actions in the context of the needs, motives and life meanings of the individual. Scientists characterize the concept of «value orientations» as a relatively stable system of values, which determines the directions of a person’s life, influences his behavior, decision-making and the formation of a worldview. In the structure of the personality, value orientations play an important role, acting as a kind of mediator between the motivational sphere and worldview principles. 4. The analysis of empirical data revealed that the structure of values of young men is dominated by socio-pragmatic and existential-protective orientations, with an emphasis on security, independence, material well-being and stable interpersonal relationships. At the same time, there is a lack of expression of values related to creativity, aesthetics, leisure and self-realization, which may indicate deformation in the system of personal meanings and limitations of internal development. In view of this, the need for targeted psychological support for the formation of the value sphere of youth, which will contribute to the harmonious combination of pragmatic and humanistic life orientations, is becoming more urgent. 5. The paper substantiates the effectiveness of using correctional and developmental technologies, in particular personal growth training, art therapy, self-reflection methods and coaching strategies aimed at forming the value sphere of young people in conditions of socio-cultural instability. The proposed psychological support program combines group and individual forms of work that contribute to the awareness of life priorities and the harmonization of the internal value space. uk_UA
dc.description.abstract Анотація Кваліфікаційна робота На тему: «Вплив ціннісних орієнтацій на формування особистості в юнацькому віці» Студента спеціальності 053 Психологія Маркової Ганни Дмитрівни Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: 1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження. Юнацький вік є критичним періодом особистісного становлення, у межах якого формуються базові ціннісні орієнтири, що визначають світогляд, життєву позицію та соціальну поведінку індивіда. В умовах масштабних соціальних змін, спричинених війною в Україні, молодь дедалі частіше стикається з кризою ідентичності, зниженням довіри до соціальних інститутів і знеціненням традиційних моделей дорослішання, що ускладнює процес самовизначення. У цьому контексті особливої актуальності набуває вивчення детермінант формування ціннісної сфери особистості, що є важливим як для глибшого теоретичного розуміння проблематики, так і для практичного застосування — зокрема під час розробки психологічних програм підтримки молоді. 2. Проаналізована наукова література щодо психологічних особливостей ціннісної сфери особистості. Сутність понять «цінність» і «ціннісні орієнтації» досліджували Б. С. Братусь, А. Г. Здравомислов, Д. О. Леонтьєв, А. А. Ручко, В. О. Ядов. Динамічні аспекти формування та трансформації ціннісних орієнтацій стали предметом наукових розвідок А. В. Бітуєвої, А. В. Іващенка, І. С. Кона, Н. В. Фролової. Питання значущості цінностей як смислотвірного компонента особистісної свідомості порушували у своїх працях Л. Архангельський, Н. Наумова, В. Тугарінов, І. Т. Фролов, Я. Щепанський. Водночас окремі вчені, зокрема Л. І. Архангельський, О. Здравомислов, В. Отрут, С. Л. Рубінштейн, Л. Фролович, інтерпретували цінності як похідну категорію, нерозривно пов’язану з екзистенцією людини та її буттєвими засновками. 3.Уточнено поняття «цінність», «ціннісні орієнтації». «Цінність» розглядається як соціально зумовлений елемент свідомості особистості, який виражає значущість певних явищ, предметів або дій у контексті потреб, мотивів і життєвих смислів індивіда. Поняття «ціннісні орієнтації» вчені характеризують як відносно стійку систему цінностей, що визначає напрями життєдіяльності особистості, впливає на її поведінку, прийняття рішень та формування світогляду. У структурі особистості ціннісні орієнтації відіграють важливу роль, виступаючи своєрідним посередником між мотиваційною сферою та світоглядними засадами. 4. Аналіз емпіричних даних виявив, що у структурі цінностей юнаків переважають соціально-прагматичні та екзистенційно-захисні орієнтири, з акцентом на безпеку, самостійність, матеріальне благополуччя та стабільні міжособистісні зв’язки. Водночас спостерігається недостатня вираженість цінностей, пов’язаних із творчістю, естетикою, дозвіллям і самореалізацією, що може свідчити про деформацію в системі особистісних смислів та обмеження внутрішнього розвитку. З огляду на це, актуалізується потреба в цілеспрямованому психологічному супроводі формування ціннісної сфери молоді, який сприятиме гармонійному поєднанню прагматичних і гуманістичних життєвих орієнтирів. 5. У роботі обґрунтовано ефективність використання корекційно-розвивальних технологій, зокрема тренінгів особистісного зростання, арт-терапії, методів саморефлексії та коучингових стратегій, спрямованих на формування ціннісної сфери юнаків в умовах соціокультурної нестабільності. Запропонована програма психологічної підтримки поєднує групові та індивідуальні форми роботи, що сприяють усвідомленню життєвих пріоритетів і гармонізації внутрішнього ціннісного простору. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.subject ціннісні орієнтації uk_UA
dc.subject юнацький вік uk_UA
dc.subject система цінностей uk_UA
dc.subject value orientations uk_UA
dc.subject adolescence uk_UA
dc.subject value system uk_UA
dc.title Вплив ціннісних орієнтацій на формування особистості в юнацькому віці uk_UA
dc.title.alternative The influence of value orientations on the formation of personality in adolescence uk_UA
dc.type Thesis uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу