Короткий опис (реферат):
У статті висвітлюється питання доцільності й ефективності застосування
методу проєктів на уроках української
літератури в закладах загальної середньої
освіти. Зазначається, що зміна вектору
сучасної освіти зі знаннєвого на компетентнісний потребує вибору таких технологій, форм і методів навчання, використання яких дало б змогу сформувати
особистість, яка здатна репрезентувати
себе засобами мови, яка зможе конкурувати
на нинішньому ринку праці, виправдано реагувати на виклики соціуму.
Зазначено, що останнім часом цьому методу
приділяється значна увага в багатьох країнах світу і в Україні зокрема. Утім не розкрито ще усіх можливостей організації проєктної діяльності учнів у процесі опанування
українською літературою з метою формування пізнавально-творчих умінь. Тому
автор статті ставить за мету показати
на прикладах уроків української літератури
в 5 класі Нової української школи та 9 класі
шляхи впровадження в навчальний процес
методу проєктів.
Подаються класифікації проєктів, вимоги
щодо організації їх застосування, структура
уроків використання цього методу й критерії оцінювання.
На основі аналізу наукової літератури
з досліджуваної проблеми автор статті
доходить висновку, що, оцінюючи проєктну
діяльність учнів і її результат – проєкт, –
слід брати до уваги не фрагментарні знання учнів з певної теми і сформовані вміння,
а інтегровані показники. Це дасть можливість комплексно оцінити здатність
спільно вирішувати навчальні завдання, що
стоять перед учнями, успішно взаємодіяти
в колективі, планувати власну освітню
діяльність, самоорганізовуватися, моделювати свою поведінку для реалізації успіху
в проєктній діяльності.
У статті доведено, що метод проєктів має
велике значення, тому що це – практика особистісно зорієнтованого навчання, що враховує у процесі навчання конкретного учня,
його вільний вибір та особистісні інтереси;
навчальне проєктування орієнтоване насамперед на самостійну роботу – індивідуальну,
парну, групову, яку учні виконують упродовж
визначеного часу; проєктний метод передбачає використання педагогом сукупності
дослідницьких, пошукових, творчих методів,
прийомів, засобів.
Суть розробки, основні результати:
The article highlights the expediency and effectiveness of using the project method in Ukrainian
literature lessons in general secondary education institutions. It is noted that the change in the
vector of modern education from knowledge to
competence requires the choice of such technologies, forms and methods of teaching, the use
of which would allow to form a personality that is
able to represent itself through language, which
can compete in the current labor market, and justifiably respond to the challenges of society.
It is noted that this method has recently received
considerable attention in many countries of the
world and in Ukraine in particular. However, not
all the possibilities of organizing students' project
activities in the process of mastering Ukrainian literature in order to form cognitive and creative skills
have been revealed. Therefore, the author of the
article aims to show, using examples of Ukrainian
literature lessons in the 5th form of the New Ukrainian School and the 9th form, how to implement
the project method in the educational process.
It presents project classifications, requirements
for organizing their use, the structure of lessons
for using this method, and evaluation criteria.
Based on the analysis of the scientific literature on
the problem under study, the author of the article
concludes that when evaluating students' project
activities and their results, the project, one should
take into account not fragmentary knowledge of
students on a particular topic and formed skills, but
integrated indicators. This will make it possible to
comprehensively assess the ability to jointly solve
the learning tasks facing students, to successfully
interact in a team, to plan their own educational
activities, to self-organize, and to model their
behavior to realize success in project activities.
The article proves that the project method is of
great importance because it is a practice of personality-oriented learning that takes into account
the learning process of a particular student, his
or her free choice and personal interests; educational design is focused primarily on independent work – individual, pair, group, which students
perform within a certain time; the project method
involves the use of a set of research, search,
creative methods, techniques, and tools by the
teacher