Короткий опис (реферат):
Анотація. Стаття присвячена актуальній проблемі візуалізації
навчального матеріалу на уроках української мови та літератури. Доводиться,
що провідним у навчанні української мови та літератури в закладах загальної
середньої освіти є технологічний підхід. Обґрунтовуються причини пошуку
нових способів подання інформації у стислому, компактному, але одночасно
цікавому та привабливому вигляді, щоб мотивувати дітей до пізнання,
активізувати їх навчальну та пошукову діяльність. Зазначено роль засобів
навчання на уроках української мови та літератури, обґрунтовано значущість
їх правильного комплексного відбору залежно від навчально-виховних завдань,
матеріалу, який вивчається на уроці, ступеня володіння ним учнями. З’ясовано
поняття засобів навчання, класифікацію, в основу якої покладено спосіб впливу
технічних засобів на учнів. На цій підставі виділяємо візуальні (кодоскоп,
діапозитиви, електронні посібники, підручники, словники); аудитивні
(магнітофонні записи мовленнєвих висловлювань: монологів, діалогів, полілогів),
платівки, радіо, телефон, фонограма; аудіовізуальні (комп’ютер, Інтернет,
мультимедійні проєктори, діафільми, відеофільми, відеофрагменти,
мультфільми). У статті підкреслюються причини, що зумовлюють потребу в
розгляді засобів навчання української мови та літератури. Зазначається, що на
сучасному етапі переважають візуальні й аудіовізуальні, які сприяють успішному вивченню і засвоєнню матеріалу, активізації пізнавальної діяльності,
розвиткові цифрової компетентності. Окреме місце посідає дидактичний
матеріал: картки із завданнями, флеш-картки, картки-розмальовки. У статті
сформульовано вимоги, які ставляться до дидактичного матеріалу:
забезпечувати всі принципи навчання, виховні й пізнавальні завдання шкільного
курсу мови; бути бездоганними стосовно норм літературної мови, лексичного
багатства та різноманітності форм; мати в своїй основі зв’язний текст. Під
час роботи з картками школярі не тільки перевіряють рівень засвоєння знань з
теми, але й запам’ятовують навчальний матеріал, виробляють навички
самоконтролю. Наводяться приклади сучасних візуалізацій: мультимедіа
презентації, QR-коди, таймлайн, хмари тегів, ментальні карти, кроссенс,
буктрейлер, які суттєво підвищують зацікавленість учнів уроками української
мови та літератури, сприяють покращенню знань із цих предметів.
Суть розробки, основні результати:
Abstract. The article is devoted to the actual problem of visualization of
educational material in Ukrainian language and literature lessons. Proves that the
technological approach is the leading one in teaching Ukrainian language and
literature in general secondary education institutions. The reasons for finding new
ways of presenting information in a concise, compact, but at the same time interesting
and attractive form are substantiated in order to motivate children to learn, to activate
their learning and search activities. The role of teaching aids in the lessons of the
Ukrainian language and literature is indicated, the importance of their correct
comprehensive selection depending on the educational tasks, the material studied in
the lesson, the degree of mastery of it by students are substantiated. The author defines
the concept of teaching aids, a classification based on the way technical means
influence students. On this basis, we distinguish visual aids (codoscope, slides,
electronic manuals, textbooks, dictionaries); auditory aids (tape recordings of speech
utterances (monologues, dialogues, polylogues), records, radio, telephone,
phonogram; audiovisual aids (computer, Internet, multimedia projectors, diatribes,
video films, video fragments, cartoons). The article emphasizes the reasons that
necessitate consideration of the means of teaching the Ukrainian language and
literature. It is noted that at the present stage, visual and audiovisual ones prevail,
which contribute to the successful study and assimilation of the material, activation of
cognitive activity, development of digital competence. A special place is occupied by
didactic material: task cards, flash cards, coloring cards. The article formulates the
requirements for didactic material: to ensure all the principles of learning, educational
and cognitive tasks of the school language course; to be perfect in terms of the norms
of the literary language, lexical richness and variety of forms; to be based on a
coherent text. When working with the cards, students not only check the level of
knowledge on the topic, but also memorize the material and develop self-control skills.
Examples of modern visualizations are given: multimedia presentations, mental maps,
tag clouds, crossword puzzles, scribbling, puzzles, Facebook page, QR codes, which
significantly increase students' interest in Ukrainian language and literature lessons
and contribute to the improvement of knowledge in these subjects.