Короткий опис (реферат):
У статті розглядаємо координати художньої аксіології Тараса
Мельничука, сформованої ментальними пріоритетами українства. Зʼясовуємо
взаємозалежність між поетикою тексту та його аксіологічними вимірами.
Виокремлюємо в аксіосфері митця архетип Дому, котрий має локальний і
сакральний модуси текстуалізації. Доводимо, що архетип Дому та його
інваріанти (хата, оселя, домівка) в поезії Мельничука – це топоси дійсного буття
українця, котрі визначають горизонти його родинної (родової) вкоріненості,
особистої та національної екзистенції, етнічного духу. Виявляємо метафоричну
взаємодію архетипів Хати й Матері, властиву українському колективному
несвідомому. Окреслюємо іпостасі авторської версії архетипу Дому в ліриці
поета: духовний дім, сакральний простір, модель гармонійного універсуму,
символ ладу в душі людини, осередок свободи особистості (нації), моральна засада народу, мірило цінності життя, світоглядна категорія. Центральною
аксіологічно значущою в поетичному досвіді митця визначаємо проблему
“національного дому” як духовної альтернативи хаосу бездомності
(бездержавності).
Суть розробки, основні результати:
The article is considered the coordinates of the artistic axiology of
Taras Melnychuk, formed by the mental priorities of ukrainians. It is cleared up the
interdependence between the poetry of the text and its axiological dimensions. It is
defined the archetype of the home in the axiosphere of the artist, which has the local
sacred modus of the textualization. It is argued that the archetype of the home and its
invariants (house, dwelling, home) in the poetry of Melnychuk are the toposes of the
real life of ukrainian that define the horizons of his family (clan) rootedness, his
personal and national existence, his ethnic spirit. It is identified the metaphorical
interaction of the archetypes of the home and mother, peculiar to the ukrainian
collective unconscious. It is outlined the hypostasises of the author's version of the
archetype Home in the lyrics of the poet: the spiritual home, the sacred space, the
model of the harmonious universe, the symbol of the order in the human soul, the
center of individual freedom (the nation), the moral base, the measure of the value of
life, the world-view category. The central axiologicaly significant in the poetic
experience of the artist is defined the problem a “national home” as the spiritual
alternative to the chaos of homelessness (stateless).