Короткий опис (реферат):
Аналізуються законодавчі акти Російської імперії XIX ст. з питань реформування діяльності руської православної церкви в галузі церковної освіти; визначаються особливості цього процесу на різних
етапах розвитку держави в межах означеного періоду; порівнюються статутні документи, щодо регламентації діяльність церковно-освітніх закладів, які були тісно пов'язані з основами політики російської імперської влади.
Суть розробки, основні результати:
The legislative acts of the Russian Empire of the XIX century (decrees, statutes, regulations(rules) on the issues of reforming the activities of the Russian Orthodox Church in the field of Church education are analyzed;
features of this process at different stages of development of the state within the aforesaid period are distinguished; statutory documents on the issues of regulating the activities of parish schools, district church
schools, ecclesiastical seminaries and academies, whose work was closely connected with the basics of the policy pursued by the Russian Imperial power are compared. For a century, the Holy Synod held some reforms of the Church educational system - in 1808-1814, 1840, 1851, 1867-1869, 1884. Each of the reforms as the main objective proclaimed the necessity for the improvement of religious education, however, objectively, no one of these reforms could not solve the problem completely.
In General, an effective system of religious education, which was under the close supervision of the state, was formed in the Russian Empire during the XIX century.