Подробиці в МАРК
200 ## - Назва |
Основна назва |
Олександр Довженко: особливості творення національного міфу |
Загальне визначення матеріалу носія інформації |
Текст |
Перші відомості про відповідальність |
С. Тримбач |
210 ## - Місце та час видання |
Дата публікації, розповсюдження, тощо |
2024. - № 2 (402) |
101 ## - Мова |
Мова тексту, звукової доріжки тощо |
українська |
102 ## - Країна публікації/виробництва |
Країна публікації |
УКРАЇНА |
215 ## - Фізичний опис |
Специфічне визначення матеріалу та обсяг документа |
С. 8-18 |
Інші уточнення фізичних характеристик |
Бібліогр.: с. 18 |
300 ## - Примітки |
Текст примітки |
Повномасштабна війна росії проти України, її культури, її цивілізаційного вибору випрозорює питання щодо формування та функціонування національної міфології. Існує безліч визначень міфу, потрактувань його ролі й місця у світовій та національній історії. Зрозуміло одне: будь-яка нація формує міфологічне осердя своєї картини світу. Осердя, яке й слугує одним з основних інструментів її самоідентифікації та самозахисту від дії зовнішніх сил.<br/>У цьому сенсі особливий інтерес становить феномен українського кіно та один із його творчих лідерів – Олександр Довженко. Починаючи від фільму «Звенигора» (1928), митець продукує міфологічні сюжети, у центрі яких – Україна та українці, їхня історична доля. «Звенигора» є першим екранним міфом України. У його основі – чотиричленна структура історико-часових шарів, які й презентують українців від найдавніших епох до майбутнього. Цей міф продовжує вже існуючі міфологічні структури, вироблені в поетиці творів Тараса Шевченка та Миколи Гоголя. Тим самим ідеться про тривання фундаментальних глибинних структур, які визначають особливу сакральність знаків і символів національної історії.<br/>У часи Другої світової війни Довженків міф України зазнав трагічної трансформації. Національна катастрофа, нищення країни та її народу як такого виглядали чинниками, які унеможливлюють будь-який варіант майбутнього. Апокаліптичні видіння на певний час стають визначальними для художнього мислення Довженка. Одначе прагнення виформувати образ майбутнього повертає в коло Довженкових сюжетів історію Золотого віку як закономірного підсумку історичного життя України та українців.<br/>Довженкові фільми «Звенигора», «Арсенал», «Земля», кіноповісті «Україна в огні», «Повість полум’яних літ»<br/>є, по суті, екранним утіленням міфу про фронтирну зону, де постійно відбувається переміщення людських спільнот<br/>різної модифікації, формуються різнотипні соціокультурні установки та власне національні характери, основним<br/>джерелом формування яких є українське козацтво, далекі пращури, пам’ять про яких і мусить активуватися новим<br/>мистецтвом |
327 ## - Примітки |
Ключові слова |
Ключові слова: міф, символ, знак, сакральність, автор, історичний сюжет, народ, фронтир. |
606 ## - Предмет |
Предмет |
Культура. Українська культура |
615 ## - Предметна категорія (попереднє) |
Предмет |
791 Кінематографія. Кіномистецтво. Кінофільми |
675 ## - УДК |
Індекс |
791.071.1Довж.:[7.046:791.224](477)“19” |
001 - Ідентифікатор запису |
Ідентифікатор запису |
13743 |
100 ## - Дані загальної обробки |
Дані загальної обробки |
20240808 ukry50 |
801 ## - Джерело походження запису |
Країна |
УКРАЇНА |
Установа |
Бібліотека ІДГУ |
461 ## - Набір |
Ідентифікатор бібліографічного запису |
13687 |
Назва |
Народна творчість та етнологія |
Внутрішній код Koha |
15243 |
700 ## - Особисте ім’я |
Код відношення |
Автор |
Автор |
С. Тримбач |
852 ## - Місцезнаходження та шифр зберігання |
Шифр замовлення |
791.071.1Довж.:[7.046:791.224](477)“19” |
942 ## - Додаткові дані (Коха) |
Тип одиниці (рівень запису) |
Статті з періодики |
Шифр замовлення |
791.071.1Довж.:[7.046:791.224](477)“19” |