Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1282
Назва: Дидактичні основи використання художньо-естетичного ресурсу мнемотехніки у професійній діяльності майбутніх педагогів
Інші назви: Didactic Basis for the Use of the Artistic and Esthetic Resource of Mnemonics in the Professional Activities of Future Teachers
Автори: Біла, О.
Белая, Е
Цзінь, Я.
Цзинь, Я.
Bila, O.
Tszyn, Y.
Ключові слова: подготовка будущего педагога
педагогичесая технология
художественно-эстетический ресурс мнемотехники
мнемоквадрат
мнемодорожка
мнемотаблица
синтез искусств
preparation of the future teacher
pedagogical technology
artistic and aesthetic resource of mnemonics
mnemon-square
mnemonic track
mnemonic table
synthesis of arts
Дата публікації: 2020
Видавництво: Ізмаїл : РВВ ІДГУ
Бібліографічний опис: Біла О. Дидактичні основи використання художньо-естетичного ресурсу мнемотехніки у професійній діяльності майбутніх педагогів / О. Біла, Я. Цзінь // Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету : збірник наукових праць. Серія «Педагогічні науки». – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2020. – Вип. 48. – C. 26-32.
Серія/номер: Педагогічні науки;48
Короткий огляд (реферат): вки будущих педагогов к внедрению инновационных технологий обучения и воспитания учащихся требует достаточно глубокого осмысления в контексте базовых академических и эстетических ценностей. Авторы статьи акцентируют особое внимание на значимости художественно-эстетического ресурса мнемотехники для интенсивного развития психических процессов учащихся и студентов (памяти, внимания, образного мышления), обогащения их словарного запаса и речи, духовного потенциала. Исследовательский интерес сконцентрирован на специфике использования различных инструментов мнемотехники и их эстетической составляющей. Авторы презентуют некоторые аспекты комплексного использования таких мнемотехнических средств, как: «мнемоквадраты», «мнемодорожки», «мнемотаблицы». Предложенные в статье мнемотехнические приемы различаются по степени сложности. Теоретически значимым является вывод авторов о возможности комплексного подбора нескольких мнемотехнических средств, которые позволяют дополнить друг друга. Кластер мнемотехнических методов, приемов, инструментов, систематизированный авторами статьи, является значимым ресурсом для расширения спектра художественно-эстетических знаний, умений и навыков современных школьников и будущих учителей. Он способствует воссозданию модели осознанного усвоения субъектами образовательного процесса новой информации с опорой на синтез изобразительного, музыкального и литературного искусства.
Опис: Introduction. In the context of the globalization of educational space in higher education, the vector of training future teachers for the introduction of innovative technologies for teaching and educating students requires a fairly deep understanding in the context of basic academic and aesthetic values. The authors of the article focus on the importance of the artistic and aesthetic resource of mnemonics for the intensive development of the mental processes of pupils and students (memory, attention, imaginative thinking), enrichment of their vocabulary and speech, and spiritual potential. Methods. Theoretical analysis and systematization of mnemotechnical methods, techniques and tools, focused on the process of optimizing the training of future teachers. Results. The article presents some aspects of the integrated use of such mnemonotechnical tools as: mnemonic squares, mnemonic tracks, and mnemonic tables. The proposed mnemonic techniques vary in degree of difficulty. Theoretically significant for educators is the aspect of the comprehensive selection of several mnemonotechnical tools that can complement each other. A systematic cluster of mnemotechnical methods, techniques, tools, is a significant resource for expanding the range of artistic and aesthetic knowledge, skills of modern schoolchildren and future teachers. It contributes to the reconstruction of the model of conscious assimilation by subjects of the educational process of new information based on the synthesis of fine, musical and literary art. Conclusion. The use of mnemotechnical training tools for students and schoolchildren can significantly expand their ideas about the world and how to reproduce information based on the principle of «synthesis of arts»; develop linguistic skills. This aspect of the professional activity of teachers contributes to the desire of students not only to retell texts of any complexity, but also to compose interesting stories and stories independently or in groups; complement them with a variety of visualization tools. The use by future teachers of a wide variety of mnemotechnical tools and techniques contributes to the optimization of the educational process in the context of the formation and enrichment of both their own speech, visual and musical abilities (significant indicators of their intellectual activity) and the creative potential of modern students.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1282
Розташовується у зібраннях:Науковий вісник ІДГУ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
БЕЛАЯ_Е._ЦЗИНЬ_Я._НВ_48.pdfДидактичні основи використання художньо-естетичного ресурсу мнемотехніки у професійній діяльності майбутніх педагогів307.14 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.