Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1773
Назва: Проблема я-концепції в підлітковому віці
Інші назви: The problem of self-concept in adolescent age
Автори: Султан, Марія Іванівна
Sultan, Maria
Ключові слова: Я-концепції
підлітковий вік
самосвідомість
конфліктна ситуація
I-concepts
adolescence
self-awareness
conflict situation
Дата публікації: 21-чер-2022
Бібліографічний опис: Султан М. І. Проблема я-концепції в підлітковому віці : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня бакалавр спеціальності 053 Психологія освітньої програми : Психологія : практична психологія (реабілітаційна психологія) / Кер.: д. псих. н., проф. Макарчук Н.О. – Ізмаїл, 2022. – 59 с.
Короткий огляд (реферат): Актуальність дослідження пов'язана з сензитивністю підліткового віку як вікового етапу розвитку самосвідомості та формування «Я-концепції», оскільки саме в даний віковий період відбувається ускладнення структури образу «Я», диференціація змісту уявлення про себе, динаміка самооцінки, зростання критичного ставлення до себе. «Я-концепція» саме в підлітковому віці зазнає значних якісних змін, від яких, багато в чому, залежить становлення самосвідомості особистості в майбутньому. Також слід зазначити, що підлітковий вік відрізняється своєю конфліктністю та імпульсивністю, яка, крім фізіологічної обумовленості, пов'язана, у тому числі, з особливостями становлення «Я - концепції». Аналіз вітчизняної та зарубіжної психології виявив, що проблему становлення «Я-концепції» вивчали Б.Г. Ананьєв, Р. Бернс, І.С. Кон, С.Р. Пантілєєв, Дж. Стейнс, В.В. Столін, І.І. Чеснокова; проблему конфлікту як психологічного явища вивчали А.Я. Анцупова, Б.П. Жизневський, М. Дойч, Я.М. Коломінський, К. Левін, А.І. Шипілова, К. Хорні. Незважаючи на значну кількість досліджень маловивченою залишається проблема впливу «Я - концепції» в підлітковому віці на регуляцію поведінки та типи реагування в конфліктній ситуації. Таким чином, актуальність даної проблеми, недостатня її вивченість зумовили вибір теми нашого наукового дослідження: «Проблема Я-концепції в підлітковому віці». Мета дослідження полягає в теоретико-емпіричному обґрунтуванні вивчення особливостей «Я – концепції» в підлітковому віці з різними типами реагування у конфліктній ситуації У ході проведеного аналізу теоретичної літератури нами було визначено, що «Я-концепція» є відносно стійкою, більшою чи меншою мірою усвідомлюваною системою уявлень індивіда про себе, на основі якої він вибудовує свою взаємодію з іншими людьми. В нашому дослідженні ми звернулися до проблеми вивчення «Я-концепції» у підлітковому віці та виявили, що становлення «Я-концепції» опосередковано появою «почуття дорослості», особливостями взаємовідносин підлітка з однолітками, з якими він зіставляє і порівнює, а також особливостями «образу тіла», оскільки фізичний розвиток на даному віковому етапі має визначальну роль. «Я-концепція» вважається підсумковим продуктом процесу самопізнання у підлітковому віці, що сприяє подальшому, усвідомленій або неусвідомленій побудові поведінки молодої людини, значною мірою визначає соціальну адаптацію особистості підлітка, є регулятором його поведінки та діяльності. З огляду на конфліктність підліткового віку нам представлялося цікавим вивчення особливостей «Я-концепції» підлітка, як певного результату розвитку, у зв'язку з типом реагування у конфліктної ситуації. Образ «Я», що формується на основі поведінки, впливає на цю саму поведінку, тому тип поведінки в конфліктній ситуації буде певним відображенням образу «Я» у суб'єкта, який так само впливатиме на подальше формування «образу Я», або його підкріплення. У силу того, що підлітковий вік на всьому своєму протязі незмінно пов'язаний з конфліктами, як внутрішніми, так і міжособистісними, що мають мотиваційну, діяльнісну та когнітивну природу, те й формування «Я – концепції» буде пов'язане з проявом того чи іншого типу реагування у конфліктній ситуації, який так само буде якимось «відбиттям» цілісності, стійкості та благополуччя «Я-концепції». У ході емпіричного дослідження особливостей «Я-концепції» підлітків з різним типом реагування нами було виявлено, що рівень самовідношення підлітків, головним чином середній і низький, при цьому рівень самовідношення у дівчаток дещо вищий, ніж у хлопчиків. На наш погляд, це пояснює те, що сучасні підлітки вирішують конфлікти неконструктивними способами: вони схильні уникати гострих кутів у конфліктних ситуаціях шляхом займання пасивної позиції, що характеризується відсутністю як прагнення до кооперації, так і відсутністю тенденції до реалізації своїх інтересів, а також вирішення своїх інтересів на шкоду іншим учасникам конфлікту. При цьому для дівчаток більш вираженою є тенденція уникнення конфлікту, а для хлопчиків – суперництво. Ми виявили, що підлітки з високим і дуже високим рівнем самовідношення схильні використовувати конструктивні способи вирішення конфлікту, на відміну від підлітків з низьким рівнем самовідношення. Найбільш високі значення показників факторів «Я-концепції» визначені у респондентів, які прагнуть вирішити конфліктну ситуацію за допомогою співпраці. На нашу думку, це пояснюється тим, що безумовне прийняття себе та визнання своєї унікальності, повага до себе, твердість своєї позиції є необхідною умовою для шанобливого ставлення до іншої особи, її інтересів і, як наслідок, у разі розбіжностей, готовності до співпраці. Дані респонденти відчувають задоволеність своїм становищем у школі, почуваються успішними у навчанні і через це задоволені ситуацією у школі, сприймають її як позитивну, що сприяє їх розвитку, крім цього, вважають свою поведінку відповідним вимогам значних дорослих. Такі підлітки сприятливо оцінюють свою зовнішність, відчувають задоволення від спілкування, як з однолітками, так і зі своєю сім'єю, що говорить про важливість емоційно благополучних відносин у середині сім'ї на формування позитивного самовідношення та «Я-концепції». У дітей підліткового віку, схильних у конфлікті добиватися задоволення своїх інтересів на шкоду іншому, виявлено найнижчі значення практично за всіма показниками факторів «Я-концепції», що, ймовірно, обумовлює їхнє прагнення будь-що в конфлікті відстояти і затвердити свою самість, оскільки «перемога» у конфлікті буде для них тим самим уявним підтвердженням їхньої самоцінності. З огляду на це, дані респонденти меншою мірою задоволені ситуацією у школі та становищем у сім'ї, можливо, відстоюючи свою самість, вони схильні протиставляти інтереси інших людей своїм власним, зокрема й інтереси батьків можуть розцінювати як чужі, які протистоять їхнім інтересам. Або можливий варіант, що стосунки в сім'ї, дійсно будучи емоційно незадовільними для даних підлітків, у яких вони не отримують належної підтримки своєї значущості, змушують їх у такий спосіб відстоювати свою самість. Крім цього, підлітки з типами поведінки у конфлікті «суперництво» і «пристосування» найменше інших респондентів задоволені своєю зовнішністю і фізичною привабливістю. Їх відрізняє велика, порівняно з іншими, тривожність, вони менш задоволені своїм становищем у школі та нижче оцінюють свою успішність. У результаті якісного та кількісного аналізу результатів дослідження нами було виявлено стійкий зв'язок показників конструктивного розв'язання конфліктів, і рівня тривожності, що підтверджує значимість емоційного добробуту, стійкості особистості формуванні типу поведінки у конфлікті.
Опис: The relevance of the study is related to the sensitivity of adolescence as an age stage of self-awareness and the formation of "I-concept", because in this age period there is a complication of the image structure of "I", differentiation of self-image, dynamics of self-esteem . The "self-concept" undergoes significant qualitative changes in adolescence, on which, in many respects, depends the formation of personal self-awareness in the future. It should also be noted that adolescence is characterized by its conflict and impulsiveness, which, in addition to physiological conditioning, is associated, inter alia, with the peculiarities of the formation of "I - the concept". The analysis of domestic and foreign psychology revealed that the problem of formation of "I-concept" was studied by B.G. Ananiev, R. Burns, IS Con, S.R. Pantileev, J. Staines, VV Stolin, II Чеснокова; the problem of conflict as a psychological phenomenon was studied by A.Ya. Анцупова, Б.П. Zhyznevsky, M. Deutsch, Ya.M. Kolominsky, K. Levin, AI Shipilova, K. Horney. Despite the significant amount of research, the problem of the influence of "I - the concept" in adolescence on the regulation of behavior and types of responses in conflict situations remains poorly understood. Thus, the urgency of this problem, its lack of study led to the choice of the topic of our research: "The problem of self-concept in adolescence." The purpose of the study is the theoretical and empirical rationale for studying the features of "I - the concept" in adolescence with different types of responses in conflict situations In the course of our analysis of the theoretical literature, we determined that the "I-concept" is a relatively stable, more or less conscious system of the individual's ideas about himself, on the basis of which he builds his interaction with other people. In our study, we addressed the problem of studying the "self-concept" in adolescence and found that the formation of the "self-concept" is mediated by the emergence of "adulthood", the relationship of adolescents with peers with whom he compares and compares, and features body image ", because physical development at this age has a decisive role. "I-concept" is considered to be the final product of the process of self-knowledge in adolescence, which contributes to further, conscious or unconscious construction of young people's behavior, largely determines the social adaptation of adolescents, is a regulator of his behavior and activities. Given the conflict of adolescence, we found it interesting to study the features of the "self-concept" of adolescents, as a result of development, in connection with the type of response in a conflict situation. The image of "I", formed on the basis of behavior, affects the same behavior, so the type of behavior in a conflict situation will be a reflection of the image of "I" in the subject, which will also affect the further formation of "I" or its reinforcement . Due to the fact that adolescence throughout is invariably associated with conflicts, both internal and interpersonal, which have a motivational, activity and cognitive nature, the formation of "I - the concept" will be associated with the manifestation of another type of response in a conflict situation, which will also be a kind of "reflection" of the integrity, stability and well-being of the "I-concept". In an empirical study of the "self-concept" of adolescents with different types of responses, we found that the level of self-esteem in adolescents, mostly medium and low, while the level of self-esteem in girls is slightly higher than in boys. In our opinion, this explains the fact that modern adolescents resolve conflicts in unconstructive ways: they tend to avoid sharp corners in conflict situations by taking a passive position, characterized by a lack of desire for cooperation and lack of tendency to pursue their interests and resolve their interests. interests to the detriment of other parties to the conflict. At the same time, for girls the tendency to avoid conflict is more pronounced, and for boys - rivalry. We found that adolescents with high and very high levels of self-esteem tend to use constructive ways of resolving conflict, in contrast to adolescents with low levels of self-esteem. The highest values of self-concept factors are found in respondents who seek to resolve a conflict situation through cooperation. In our opinion, this is due to the fact that unconditional acceptance and recognition of their uniqueness, self-respect, firmness of their position is a necessary condition for respect for another person, his interests and, consequently, in case of disagreement, willingness to cooperate. These respondents feel satisfied with their position in school, feel successful in learning and therefore satisfied with the situation at school, perceive it as positive, which contributes to their development, in addition, consider their behavior appropriate to the requirements of significant adults. Such adolescents evaluate their appearance favorably, feel pleasure in communicating with both peers and their families, which speaks of the importance of emotionally prosperous relationships in the family to form a positive attitude and "self-concept". Adolescents who are prone to their interests to the detriment of others in conflict have the lowest values in almost all indicators of self-concept factors, which probably determines their desire to defend and assert themselves in the conflict, because victory "in the conflict will be for them the same imaginary confirmation of their self-worth. Given this, these respondents are less satisfied with the school situation and the situation in the family, perhaps defending their identity, they tend to oppose the interests of others to their own, including the interests of parents may be seen as strangers who oppose their interests. Or it is possible that family relationships, being truly emotionally unsatisfactory for these adolescents, in whom they do not receive adequate support for their importance, force them to defend their identity in this way. In addition, adolescents with behaviors in the “rivalry” and “adaptation” conflict are the least satisfied with their appearance and physical attractiveness. They are characterized by greater anxiety than others, they are less satisfied with their position in school and lower their performance. As a result of qualitative and quantitative analysis of the results of the study we found a stable relationship between indicators of constructive conflict resolution, and the level of anxiety, which confirms the importance of emotional well-being, resilience to the formation of behavior in conflict.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1773
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Султан Марія Івановна.docxПроблема я-концепції в підлітковому віці90.35 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.