Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/1847
Назва: Стресостійкість особистості як психологічний феномен
Інші назви: Stress resistance personalities as a psychological phenomenon
Автори: Мєрєуца, Тетяна Геннадіївна
Mierieutsa, Tetiana Hennadiivna
Ключові слова: стрес
стресостійкість
фактори стресостійкості
формування стресостійкості
стресор
студентство
навчальний стрес
передекзаменаційна напруга
рівень стресу
прийоми зняття стресу
ознаки екзаменаційного стресу
діагностика стану стресу
stress
stress resistance
factors of stress resistance
formation of stress resistance
stressor
studentship, academic stress
pre-exam stress
stress level
stress relief techniques
features of examination stress
diagnosis of stress state
Дата публікації: 24-січ-2023
Бібліографічний опис: Мєрєуца Т. Г. Стресостійкість особистості як психологічний феномен : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності : 053 Психологія, освітньої програми : Психологія / Кер. : канд. псих. наук, доц. Мазоха І. С. – Ізмаїл, 2023. – 91 с.
Короткий огляд (реферат): Актуальність даного дослідження обумовлена тим, що хоч на сьогодні тема стресостійкості й широко представлена в науковій літературі, проте багато дослідників відзначають складність й неоднозначність феномену стресостійкості та пов’язаних з нею концепцій і методологічних підходів. Водночас маловивченими залишаються питання обумовленості, корекції та формування стресостійкості у студентства. Об’єктивна необхідність вирішення зазначених вище проблем, недостатня теоретико-методологічна розробленість теми профілактичного підвищення стресостійкості обумовлює наукову актуальність теми даного дослідження. Метою запропонованої роботи є вивчення впливу стресостійкості студентів на розвиток їхнього позитивного ставлення до навчальної діяльності. У вітчизняній та зарубіжній психології проблемою стресостійкості займалися такі видатні вчені: Л. М. Аболін, Д. Амірхан, Б. Г. Ананьєв, В. А. Бодров, Б. Х. Варданян, Д. Грінберг, Л. Г. Дика, П. Б. Зільберман, У. Кеннон, О. О. Конопкін, Г. І. Косицький, Р. Лазарус, Л. Мерфі, А. О. Прохоров, Г. Сельє, С. В. Суботін, С. Фолькман, Ю. В. Щербатих. Під розумінням терміну «стресостійкість» у процесі аналізу думок науковців спираємося на таке його визначення: стресостійкість – це сукупність особистісних якостей людини, що сприяють успішному подоланню інтелектуальних, емоційних, вольових навантажень, які виникають у напружених нестандартних ситуаціях в процесі життєдіяльності людини, без серйозних шкідливих наслідків для її здоров’я та діяльності. Було проведено емпіричне дослідження, мета якого полягає у визначенні рівня стресостійкості студентів у передекзаменаційний період. В дослідженні взяли участь 45 студентів-першокурсників факультету управління, адміністрування та інформаційної діяльності віком від 18-ти років. Для діагностики нашого дослідження були підібрані наступні методики: тест на самооцінку стресостійкості особистості С. Коухена та Г. Вілліансона; тест на навчальний стрес Ю. В. Щербатих; опитувальник на визначення ймовірності розвитку стресу Дж. Тейлора у модифікації Т. А. Німчина; тест на діагностику стану стресу (ступеня самоконтролю та емоційної лабільності у стресових умовах) за методикою А. О. Прохорова. Унаслідок проведення експериментального дослідження щодо визначення рівня стресостійкості студентів-першокурсників у передекзаменаційний період за результатами кількісного аналізу чотирьох використаних методик, встановили, що з 45 студентів, у 38% студентів (17 людей) високий рівень стресостійкості, вони поводяться у стресових ситуаціях досить стримано, здатні протистояти стресу та його наслідкам; у 47% студентів (21 людини) середній рівень стресостійкості, вони не завжди правильно та адекватно поводяться у стресових ситуаціях, емоційніше переживають невдачі, незначні події можуть порушити їх емоційну рівновагу; у 15% студентів (7 людей) низький рівень стресостійкості, вони меншою мірою захищені від негативного впливу стресорів, їм характерна часта втрата самоконтролю у стресових ситуаціях і невміння володіти собою. Були надані психологічні рекомендації для студентів щодо управління стресовими станами та комплекс тренінгових занять для формування стресостійкості у студентства. Основними завданнями яких є: 1) підвищення пізнавальної компетентності; 2) формування навичок позитивного мислення та впевненості у собі; 3) розширення досвіду подолання стресових ситуацій; 4) зняття тривожності та оволодіння способами саморегуляції; 5) розвиток особистісних механізмів стресостійкості та самоконтролю; 6) підвищення нервово-психічної стійкості. Загальний обсяг кваліфікаційної роботи становить 83 сторінки, й складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел і літератури, який охоплює 85 джерел літератури.
Опис: The relevance of the proposed research is due to the fact that, although in the conditions of the modern world, the topic of stress-resistance is widely presented in scientific literature, but many researchers notice the complexity and ambiguity of the stress-resistance phenomenon, related concepts and methodological approaches. At the same time, the issues of conditioning, correction and formation of students’ stress-resistance remain insufficiently studied. The objective necessity to solve the above-mentioned problems, the insufficient theoretical and methodological development of the topic of prophylactic increase of stress-resistance determines the scientific relevance of this research topic. The aim of this research is due to study the influence of students’ stress-resistance on the development of their positive attitude towards educational activities. In domestic and foreign psychology, the following outstanding scientists dealt with the problem of stress-resistance: L. M. Abolin, D. Amirkhan, B. G.Ananiev, V. A. Bodrov, B. Kh. Vardanyan, D. Grinberg, L. G. Dyka, P. B. Silberman, W. Cannon, O. O. Konopkin, G. I. Kosytskyi, R. Lazarus, L. Murphy, A. O. Prokhorov, G. Selye, S. Volkman, and Yu. V. Shcherbatykh. The review of apprehension of the term «stress-resistance» in the opinions of scientists in this work made us to rely on the following definition: stress-resistance – is a set of personal qualities that contribute to the successful overcoming of intellectual, emotional, volitional loads that arise in stressful non-standard situations in the process of a person’s life, without serious harmful consequences for his health and activity. An empirical research was conducted, the purpose of which is to determine the level of students’ stress-resistance in the pre-examination period. 45 first-year students of the faculty of management, administration and information activities aged 18 and over took part in the research. For our research we chose such diagnostic methods: the self-assessment test of personality stress-resistance by S. Kouhen and G. Willianson; study stress test by Yu. V. Shcherbatykh; a questionnaire for determining the probability of stress development by J. Taylor in the modification by T. A. Nimchin; stress diagnostic test (degree of self-control and emotional lability under stressful circumstances) according to A. O. Prokhorov’s method. As a result of an experimental research on determining the level of stress-resistance of first-year students in the pre-examination period, based on the results of a quantitative analysis of the four methods used, it was established that out of 45 students, 38% of students (17 people) have a high level of stress-resistance, they behave in stressful situations quite restrained, they are able to withstand stress and its consequences; 47% of students (21 people) have an average level of stress-resistance, they do not always behave correctly and adequately in stressful situations, they experience failures more emotionally, insignificant events can disrupt their emotional balance; 15% of students (7 people) have a low level of stress-resistance, they are less protected from the negative impact of stressors, they are characterized by frequent loss of self-control in stressful situations and inability to control themselves. Psychological recommendations for students on managing stressful conditions and a set of training lessons for the formation of stress-resistance among students were provided. Their main tasks are: 1) increasing cognitive competence; 2) formation of positive thinking skills and self-confidence; 3) expanding the experience of overcoming stressful situations; 4) relieving anxiety and mastering the methods of self-regulation; 5) development of personal mechanisms of stress-resistance and self-control; 6) increasing neuropsychological stability. The total amount of qualification work is 83 pages, and consists of an introduction, three chapters, conclusions and a list of references. The list of references includes 85 sources of reference and theoretical literature.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/1847
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Мєрєуца Т.Г. 61ФЗ.pdfСтресостійкість особистості як психологічний феномен1.47 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.