Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/2369
Назва: Соціально-психологічні детермінанти формування особистості підлітків у контексті сімейних взаємин
Інші назви: Socio-Psychological Determinants of Adolescent Personality Formation in the Context of Family Relationships
Автори: Іванченко, Софія Миколаївна
Ivanchenko, Sofiia
Ключові слова: особистість підлітка
сімейне виховання
батьківсько-дитячі взаємини
соціально-психологічні чинники
типи виховання
емоційний клімат сім’ї
підлітковий вік
психологічна адаптація
стилі батьківського ставлення
психоемоційний стан
автономія підлітка
сімейна взаємодія
теорія прив’язаності
псодіагностика підлітківих
parent-child relationships
socio-psychological determinants
parenting styles
family emotional climate
adolescence
psychological adaptation
parental attitudes
psycho-emotional state
deviant behavior
adolescent autonomy
family interaction
attachment theory
adolescent psychodiagnostics
Дата публікації: 25-чер-2025
Бібліографічний опис: Іванченко С. М. Соціально-психологічні детермінанти формування особистості підлітків у контексті сімейних взаємин : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня бакалавр спеціальності 053 Психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер. : докт. псих. н., проф. Макарчук Н. О. – Ізмаїл, 2025. – 69 с.
Короткий огляд (реферат): Анотація Кваліфікаційна робота бакалавра спеціальності 053 Психологія Іванченко Софії Миколаївни на тему: Соціально-психологічні детермінанти формування особистості підлітків у контексті сімейних взаємин Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню соціально-психологічних детермінант формування особистості підлітків у системі сімейних взаємин. Формування особистості в підлітковому віці є одним із ключових напрямів психології розвитку, оскільки саме в цей період відбуваються суттєві внутрішні трансформації, становлення самооцінки, ідентичності, здатності до рефлексії, а також розвивається прагнення до автономії та самореалізації. Родина, як основний соціалізуючий інститут, відіграє критично важливу роль у цьому процесі, а її вплив особливо значущий в умовах сучасних суспільних змін, гібридної війни, кризових явищ та зростаючої ціннісної дезорієнтації. У першому розділі роботи здійснено глибокий теоретико-психологічний аналіз поняття сім’ї як малої соціальної групи, охарактеризовано вікові особливості підлітків, окреслено ключові типи сімейного виховання, які впливають на психічний розвиток дитини. Проаналізовано наукові підходи вітчизняних і зарубіжних дослідників, таких як І. Бех, Т. Титаренко, Дж. Боулбі, Д. Баумрінд, Е. Еріксон, що дозволило сформувати цілісну картину чинників, які впливають на формування особистості в сімейному контексті. Другий розділ присвячено емпіричному дослідженню особливостей батьківсько-дитячих взаємин. Було застосовано низку психодіагностичних методик: «Підлітки про батьків» (Е. Шеффера), «Самооцінка психічних станів» (Г. Айзенка), методику «Взаємодія батько–дитина» (ВБД). Дослідження охопило 44 респонденти: 22 підлітки віком 13–15 років та 22 батьки, що забезпечило змогу зіставити погляди обох сторін на родинну взаємодію. Аналіз результатів дозволив виокремити основні психоемоційні чинники, що впливають на становлення особистості підлітків, а також виявити зв’язок між стилями батьківського виховання і психологічними станами дітей. Отримані результати стали основою для формування практичних рекомендацій щодо покращення сімейної комунікації, оптимізації батьківських стратегій виховання, профілактики девіантної поведінки підлітків, підвищення психолого-педагогічної компетентності батьків. Теоретична значущість роботи полягає у розширенні наукових уявлень про психологічні механізми формування особистості у підлітковому віці. Практична значущість — у можливості застосування результатів у діяльності практичних психологів, педагогів, консультантів у межах навчальних закладів і сімейних служб. Апробація результатів відбулася в межах Всеукраїнської науково-практичної конференції «Сучасна психологія: проблеми і перспективи» (м. Ізмаїл, 2025 рік), що засвідчує їхню наукову та практичну цінність. Робота має чітку структуру: вступ, два аналітичні розділи, висновки та список використаних джерел, що нараховує 41 позицію. Містить ілюстративні матеріали — таблиці та рисунки. Загальний обсяг роботи становить 69 сторінок.
Опис: Annotation Qualification work Bachelor’s student specialty 053 Psychology Ivanchenko Sofiia On the topic: Socio-Psychological Determinants of Adolescent Personality Formation in the Context of Family Relationships The qualification thesis is devoted to the study of socio-psychological determinants influencing the formation of adolescent personality within the framework of family relationships. Personality development during adolescence is one of the key areas of developmental psychology, as this period is characterized by profound internal transformations, the formation of self-esteem, identity, reflective abilities, and a growing need for autonomy and self-realization. The family, as the primary socializing institution, plays a critically important role in this process, particularly under the conditions of contemporary societal changes, hybrid warfare, crises, and increasing value disorientation. The first chapter provides an in-depth theoretical and psychological analysis of the family as a small social group, outlines the age-specific characteristics of adolescents, and describes the main parenting styles that influence the child’s psychological development. It also reviews the theoretical approaches of both Ukrainian and international scholars, such as I. Bekh, T. Titarenko, J. Bowlby, D. Baumrind, and E. Erikson, which allowed the formation of a holistic view of the factors influencing personality formation within the family context. The second chapter is devoted to the empirical study of parent-child relationships. Several psychodiagnostic methods were used, including “Adolescents about Parents” (E. Schaefer), “Self-Assessment of Mental States” (H. Eysenck), and the “Parent–Child Interaction” (PCI) method. The study involved 44 respondents: 22 adolescents aged 13–15 and 22 of their parents, which enabled a comparative analysis of family interaction from both perspectives. The results identified the key psycho-emotional factors influencing adolescent personality development and revealed the link between parenting styles and children’s psychological states. The findings provided a foundation for practical recommendations aimed at improving family communication, optimizing parenting strategies, preventing deviant adolescent behavior, and enhancing parental psychological competence. The theoretical significance of the thesis lies in expanding scientific understanding of psychological mechanisms of personality development in adolescence. Its practical value is reflected in the potential application of the results by practicing psychologists, educators, and consultants within educational institutions and family support services. The research was presented at the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference “Modern Psychology: Problems and Prospects” (Izmail, 2025), confirming the scientific and practical relevance of the work. The thesis has a clear structure: introduction, two analytical chapters, conclusions, and a list of 41 references. It also includes illustrative materials—tables and figures. The total length of the thesis is 69 pages.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/2369
Розташовується у зібраннях:053 Психологія

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Іванченко С. М.pdfСоціально-психологічні детермінанти формування особистості підлітків у контексті сімейних взаємин972.32 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.