Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://hdl.handle.net/123456789/799
Назва: Стандарти компетентнісної освіти: європейський досвід й українські перспективи
Інші назви: Standards of competence-based education: european experience and ukrainian prospects
Стандарты компетентностного образования: европейский опыт и украинские перспективы
Автори: Яковенко, О.
Yakovenko, О.
Ключові слова: компетентнісний підхід
компетенції
компетентнісна модель освіти
єдиний освітній простір
Болонська декларація
європейські/національні кваліфікаційні рамки
стандарти вищої освіти
культурно-освітня інтеграція
компетентностный подход
компетенции
компетентностная модель образования
единое образовательное пространство
Болонская декларация
европейские/национальные квалификационные рамки
культурно-образовательная интеграция
стандарты высшего образования
competence approach
competence
competence model of education
a single educational environment
the Bologna Declaration
European / national qualification offrameworks
standards of higher education
cultural and educational integration
Дата публікації: 2013
Видавництво: Хмельницький : ХНУ
Бібліографічний опис: Яковенко О. Стандарти компетентнісної освіти: європейський досвід й українські перспективи / О. Яковенко // Порівняльна професійна педагогіка : наук, журнал / голов. ред. Н. М. Бідюк. - Київ - Хмельницький : ХНУ, 2013. - № 2(6). - С. 82-88.
Серія/номер: ;№ 2(6)
Короткий огляд (реферат): Висвітлено перспективи побудови єдиного освітнього простору країн- учасниць Болонської декларації 3 ’псовано, що сучасним шляхом в його розвитку є компетентнісний підхід. Актуалізовано необхідність розроблення для України нових стандартів вищої освіти в термінології компетенцій. Проаналізовано досвід розробки освітніх стандартів у рамках компетентнісного підходу в Нідерландах, Німеччині, Росії та інших європейських країнах. Розглянуто національні кваліфікаційні рамки, типологію запроваджених компетенцій. Підкреслено, що країни, які вже стали на шлях компетентнішої освіти, зіштовхуються з певними труднощами, виникненню яких Україна може запобігти, вивчаючи зарубіжний досвід.
Опис: The prospects o f building a unified educational environment ofparticipating countries of the Bologna Declaration have been highlighted. Modern ways o f its development have been studied It has been emphasized that the level o f implementing competence standards approach in higher education o f EU countries is rather different. Experience o f building educational standards within the competence approach in European countries, national qualifications frameworks, and typology o f the introduced competencies has been considered. It has been emphasized that the standards construction requirements for university graduates on the basis o f competence, although correlated with the European recommendations on national standards, have their own national specificity in quantitative and qualitative dimensions, approaches to their definition and classification. In the analysis o f foreign experience special attention has been paid to German practice o f building competence model o f education as a pioneer country with profound educational tradition o f competence approach in education and which was a prerequisite for understanding the need to improve the quality and efficiency o f education development criteria. The experience o f Russia is considered to be the most appropriate for further reform o f higher education in Ukraine. A number o f challenges that are currently facing higher education institutions in the implementation o f new practices in higher education o f the third generation have been singled out. The next suggested step is the integration o f Ukraine into the European educational environment, which presupposes the development o f educational standards using competence basis. It has been emphasized that the countries that have already embarked on competence education are faced with certain difficulties which Ukraine can prevent by further studying and summarizing foreign experience.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://hdl.handle.net/123456789/799
Розташовується у зібраннях:Наукові статті

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Яковенко 8.pdf919.99 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.