Короткий опис (реферат):
У статті обґрунтовано важливість вокально-хорової роботи з дітьми різних вікових категорій у
відродженні національних традицій сучасного українського суспільства. Систематизовано науковий та
практичний досвід щодо ролі мистецтва у творчому становленні особистості. Вивчено різні підходи до
визначення поняття «музичні здібності». Розкрито значення вокально-хорових навичок у розвитку му-
зичних здібностей дітей. Викладено результати власного спостереження стосовно значущості вокаль-
но-інтонаційної діяльності у процесі розвитку музичних здібностей дітей. Доведено необхідність удо-
сконалення означеного процесу. Запропоновано вокально-інтонаційні вправи, що спрямовані на розви-
ток музичних здібностей дітей.
Суть розробки, основні результати:
The article substantiates the importance of vocal-choral work with children of various age categories in the
revival of the national traditions of modern Ukrainian society. Systematized scientific and practical experience
regarding the role of art in the creative formation of personality. Various approaches to the definition of “musical
ability” have been studied. After a thorough study of the problem, the definition of musical abilities was chosen
according to B. Teplov, who claims that musical abilities are a complex of individual psychological abilities necessary
for engaging in musical activity and associated with any type of musical activity. The importance of vocal
and choral skills in the development of musical abilities of children is revealed. It is specified that vocal skills include
singing, breathing, sound production, sound science, diction, ensemble, system, articulation and diction. And
the skills of the system and the ensemble; singing skills according to the conductor’s gesture of the teacher belong
to choral skills. Attention is focused on the fact that possession of the listed skills contributes to the development of
intonation. The results of observation regarding the effectiveness of vocal-intonation activity in the development
of musical abilities of children are presented. The necessity of improving the studied phenomenon is proved. Vocal-intonation exercises aimed at developing children's musical abilities are proposed.