Короткий опис (реферат):
Цифрові технології кожного дня збільшують вплив на розвиток суспільства, економіку, культуру й
освіту. В закладах освіти впроваджують технологію змішаного навчання, яка стає все більш популярною. Однак не всі педагоги правильно розуміють сутність цього поняття.
У статі висвітлено тлумачення вчених щодо сутності поняття «змішане навчання», наведено авторське визначення цього поняття, розкрито основні його складові, які часто незрозумілі навіть освітянам та переваги застосування цього навчання; запропоновано схему поєднання традиційного й електронного навчання у змішане.
Зауважено, що до сучасного вчителя, в умовам розвитку цифрового суспільства, збільшуються вимоги щодо володіння інформативними компетенціями. Сучасний вчитель має вміти інтегрувати традиційне навчання з електронним, розробляти цифрові ресурси та організовувати навчання із застосуванням Інтернет та його сервісів.
Суть розробки, основні результати:
Digital technologies increase the impact on society, economy and education every day. Schools gradually
penetrate the technologies of virtuality and complemented reality; teachers must be prepared not only for their
understanding, but also for their use. Currently, mixed learning becomes more popular in educational institutions,
but not all teachers understand the essence of this concept. A generalized analysis of domestic scholars has shown
that the notion of "mixed learning" relates to such concepts as "learning process", "learning system", "educational
technology", "educational methodology", "combination of methods", "modernization tool", etc. On the basis of the
analysis of literature on the concept of "mixed learning" in foreign and domestic researchers, the author presents
her own definition, discloses the main components of mixed learning and its benefits in organizing educational
activities in institutions of general secondary education; a scheme of combining traditional and e-learning in a
mixed one is prepared. Digital technologies have a significant impact on the nature, the form of training, the kind
of activity of students, allow the implementation of fundamentally new forms and methods of learning, and, as a
consequence, increase the efficiency of educational process in a digital society. Before higher education there is
the task of training specialists who can use a computer for the organization of interactive training and testing,
video conferencing, participation in telecommunication projects, webinars, forums, etc. It is noted that modern
teacher has to develop independently educational content in text, video, multimedia and hypermedia format, to
use digital and educational resources, to set up educational content management systems and to organize training
with the use of the Internet and its services.