Короткий опис (реферат):
The article examines the active activities of cultural and educational institutions of the
Izmail region of the Ukrainian SSR in the postwar period. The processes of Sovietization, which
were characteristic of the period of late Stalinism and aimed at constructing a Soviet identity,
creating a «new Soviet man» and the formation of the government «official Soviet leisure»,
which began to displace traditional forms of family leisure. Government institutions, namely,
houses of folk art, houses of culture, clubs, libraries and museums became the center of cultural
and educational life of the population, which was an integral part of everyday life. Despite the
difficult conditions of postwar reconstruction, cultural and educational institutions actively
carried out political and cultural and educational work among the population, especially during
the implementation of important economic and political (spring sowing, autumn sowing, weeding
and care of crops, harvesting and grain delivery state), political campaigns. In particular,
cultural and educational work during the harvest was aimed at helping the party and Soviet
authorities to mobilize collective farmers and peasants to fulfill and exceed the norms. Emphasis
is placed on the excessive and widespread ideologization of cultural and educational work,
which was a tool for creating a «new Soviet man» and solving important economic and political
campaigns. All cultural and educational work was carried out under the direct guidance and
control of party organizations. The result of this policy of the Soviet government was that in the
family of ordinary citizens, elements of Soviet culture began to actively permeate their daily
lives.
Суть розробки, основні результати:
У статті розглянуто діяльність культурно-просвітніх закладів Ізмаїльської області УРСР у перші повоєнні роки, а саме: будинків народної творчості, будинків культури, клубних установ, гуртків художньої самодіяльності, бібліотек та музеїв. На основі аналізу архівних матеріалів Ізмаїльського обласного відділу культурно-просвітніх закладів було виокремлено основні напрями їхньої роботи, зокрема, під час важливих господарчо-політичних кампаній та святкувань знаменних днів, формами проведення яких були концерти, лекції, літературні вечори, презентації доповідей, вистави, «голосні читання» газет тощо. Функціонування цих установ було направлено на популяризацію радянської влади на зазначеній території і мотивування населення виконувати та перевиконувати п’ятирічний план достроково. Прослідковано процеси радянізації, які були характерні для періоду пізнього сталінізму та спрямовані на конструювання радянської ідентичності, створення «нової радянської людини» та формування владою «офіційного радянського дозвілля», такі дії радянської влади призвели до трансформацій у повсякденному житті мешканців області. Визначається вплив цих процесів на культурно-просвітні установи, робота яких почала зосереджуватися на виконанні ідеологічної функції, що стало причиною змін в їхньому репертуарі. Виявлено, що радянська влада змогла нав’язати ідеологічно вірні цінності, радянізувати всі сфери життя населення та сформувати нову радянську ідентичність на території Ізмаїльської області УРСР у повоєнний період.