Короткий опис (реферат):
The article investigates the application of the culturological approach in the practice of modern higher education. New aspects of introduction of the culturological approach on formation of world outlook, integral display of professional and personal components of development of future experts of philological specialties are noted. Culture as a way of human existence acts as a common way of thinking and socio-hereditary integrity of practical skills and ideas that characterize the way of life. The culturological approach is a method of designing education, at the center of which is the personality. The use of culturological approach in higher education provides opportunities for modernization, stimulates understanding of the evolution of the educational sphere as a cultural phenomenon that corresponds to the trends and dynamics of modern socio-cultural practice. It expands the boundaries of design, helps educational entities to identify innovative, value-based tasks, stimulates large-scale, creative decisions and as a methodological tool determines the priority of cultural-centric consideration of most phenomena of human existence. Understanding education as a cultural phenomenon, evolutionary trends requires a radical renewal of the content of pedagogical education. The culturological approach can become the basis of education renewal, laid the foundations for the integration of many ideas for the formation of a culturally oriented model of education, can become the basis of educational renewal.
Суть розробки, основні результати:
У статті досліджується застосування культурологічного підходу в практиці сучасної вищої освіти. Культурологія освіти визначає підходи, в яких оновленню підлягає більшість її компонентів: уявлення, які розкривають нові смисли освіти та її організації; дидактичні принципи, що відбивають альтернативні культурні ідеї, створюючи сучасний контекст функціонування в освіті; нові полісистемні простори, в які включаються інноваційні та альтернативні форми. Культура як спосіб людського існування виступає як загальноприйнятний спосіб мислення та соціально-спадкова цілісність практичних навичок та ідей, що характеризують спосіб життя людини. У вищому навчальному закладі важливо сформувати педагога як особистість, яка є носієм і оберегом національної культури, духовних цінностей. Культурологічна спрямованість є важливою властивістю особистості педагога і визначає його світоглядні позиції, творчий потенціал, систему цінностей, переконань, смаків, ціннісно-емоційне ставлення до себе, до науки, до культурно-духовних надбань, образу життя тощо. Вона органічно пов’язана з педагогічною спрямованістю і характеризує рівень професійних домагань майбутнього педагога, його професійної культури, культури професійного мислення, культури поведінки і мовлення тощо. Відтак, культурологічний підхід, будучи методологічною основою і методом проектування особистісноорієнтованої освіти, дає можливість розглядати її як процес оволодіння культурою, спрямований на розвиток, цілісне перетворення особистості людини.
Використання культурологічного підходу у вищий школі надає можливості модернізації, стимулює розуміння еволюції освітньої сфери як культурного феномена, що відповідає тенденціям і динаміці сучасної соціокультурної практики. Він розширює межі проектування, допомагає суб’єктам освітньої діяльності визначати інноваційні, ціннісні завдання, стимулює прийняття масштабних, творчих рішень і як методологічний засіб обумовлює пріоритетність культуроцентриського розгляду більшості явищ людського буття. Розуміння освіти як культурного феномена, еволюційних тенденцій потребує кардинального оновлення змісту педагогічної освіти.