Короткий опис (реферат):
некласичної синергетичної теорії розвитку світу обумовлена необхідністю її
прочитання на засадах теорії закономірностей соціальної самоорганізації. Поза нею
існують загальні принципи, що керують виникненням структур і функцій, які
самоорганізуються у хаосі та безладді (Г. Хакен), становлять елементи, що
конституюють еволюційні інтенції буття. Мета і завдання дослідження спрямовані
на виявлення й аналіз внутрішньої рефлексії соціальних реалій, відбитих у творі як
такі, що виникли внаслідок регресивного розвитку цивілізації з фантастичними
елементами її деструкції. Аналіз етико-естетичних феноменів російської культури,
втілених в антиутопії Т.Толстої, дозволило прояснити й систематизувати зміст та
особливості пізнавальних, історіософських концепцій і дійти висновків щодо глибинної
спільності «практики порядку та способу буття феноменів у кожній культурі»
(М. Фуко). Синергетична модель, схожа з міфологічними уявленнями людства про
закони світовпорядкування, в аналізованому творі відображена в архетипових
елементах космогонічної моделі виникнення порядку з хаосу.
Суть розробки, основні результати:
The authors comprehend the artistic issues of the fiction through the prism of the postclassical
synergetic theory of world development. Its methodological basis makes it possible
to interpret the problematic on the basis of the theory of patterns of social self-organization.
According to the theory of synergy, there are certain patterns of structures and functions that
self-organize in chaos and disorder, as well as constitute the elements that add up to the
evolutionary intentions of existence. The purpose and objectives of the study are aimed at
identifying and analyzing the internal reflection of social realities reflected in the fiction as
those that arose as a result of the regressive development of civilization with fantastic
elements of its destruction. The activity of a cultural hero (Nikita Ivanovich) as a holder of
positive features of his mythological prototype (Prometheus), the functioning of a number of
cultural values and archetypal positive images (fire, book), the motif of snake fighting
represents self-organizing structures, contributing to order overcoming the crisis of internal
and external circumstances.
The authors interpret the artistic picture of the world of dystopia «Kys» as a variant of
postmodern ideas about the chaotic episteme of society. The starting point of deconstructed
history is the Explosion, which reflects the process of transformation of historical time into
mythopoetic. The «space of cognition» of cultural consciousness is represented by an attempt
to comprehend the nature of social dynamics, the desire to identify logical and illogical
causal links between social facts. In contrast to the dominant opinion in literary studies
about the deeply pessimistic, tragic pathos of Tolstaya's novel, we see in it an optimistic
perspective on the vision of the future. In our opinion, the paradigm of historical
development, presented as a variant of the meta-myth of modernity about eternal return,
contains certain positive elements that form the basis for constituting a variant of renewed,
improved development of the country, even from scratch. A hero named Teterya as the
personification of anti-Semitism and aggressive, militant ignorance dies. The Red Tower, the
location of the repressive authorities (Chief Orderly) and the repository of confiscated
books, burns down. The idea of destroying the Library symbolizes, on the one hand, the loss
for future generations of the spiritual heritage of the past, and on the other – the starting
point for the formation of a new world and cultural development, birth and approval of a
humanistic worldview and the farewell to the past. The destruction of material values is a
great loss for mankind, but, according to the writer, the main thing is the immortality of the
possessor of spiritual values. Despite the public execution, the representatives of the great
Russian culture remain immortal, full of determination to restore spiritual and material
values from the ruins.
Analysis of ethical and aesthetic phenomena of the culture, embodied in the dystopia of
Tolstaya, clarified and systematized the content and features of cognitive, historiosophical
concepts and draw conclusions about the deep commonality of «the practice of order and
mode of existence of phenomena in each culture» (P.-M. Foucault). The synergetic model,
similar to the mythological ideas of mankind about the laws of world order, in the analyzed
fiction is reflected in the archetypal elements of the cosmogonic model of the emergence of
order from chaos.