Короткий опис (реферат):
У статті розглядаються типи організаційної взаємодії відділів маркетингу та збуту
в системі маркетингового управління підприємством. Наголошено, що збутова діяльність є
вкрай важливим аспектом в діяльності будь-якого підприємства чи організації. Авторами
відмічено, що ефективна збутова діяльність можлива лише за умови оптимальної взаємодії
відділів збуту з іншими службами, які входять до системи маркетингу організації. Виділено
шість основних типів взаємодії відділів маркетингу і збуту у межах одного підприємства в
залежності від рівня її розвитку і стадії життєвого циклу. Зазначено, що кожний із цих
типів має свої преваги і недоліки і доцільний для використання у певних умовах та
обставинах. Зазначено, що найбільш часто до функцій та завдання відділів збуту науковці
відносять надання рекомендацій щодо: формування каналів розподілу та стратегій
просування продукції, прогнозування обсягів реалізації, встановлення розміру, узагальнення
побажань та очікувань цільової аудиторії, збір первинних даних про стан ринку, тощо.
Зроблено висновок, що для збереження конкурентної позиції підприємства на ринку
необхідна злагоджена робота усіх підрозділів організації та забезпечення ефективного
управління їх діяльністю.
Суть розробки, основні результати:
The article considers the types of organizational interaction of marketing and sales
departments in the system of marketing management of the enterprise. Emphasis is placed on the
fact that in modern conditions the functioning of organizations in various fields of activity requires
compliance with new principles and a particularly clear manifestation of this aspect in the organization and management of the marketing system, including interaction between marketing
and sales departments. It is emphasized that sales activity is an extremely important aspect in the
activity of any enterprise or organization, as good sales results lead to profit and create
opportunities for further development, formation and strengthening of competitive advantages. The
authors note that effective sales activities are possible only if the optimal interaction of sales
departments with other services that are part of the marketing system of the organization. The study
of information sources allowed us to identify six main types of interaction between marketing and
sales within one enterprise, depending on the level of its development and stage of the life cycle. It
is noted that each of these types has its advantages and disadvantages and is suitable for use in
certain conditions and circumstances. It is noted that most often the functions and tasks of sales
departments include recommendations for: formation of distribution channels and strategies for
product promotion, forecasting sales, sizing, generalizing the wishes and expectations of the target
audience, collecting primary data on the market, etc. It is emphasized that the quality of these
functions directly affects the quality of the production program and planning activities to improve
the products (services) of the enterprise. Marketing requirements are not limited to creating a high
quality product that meets consumer demands, and the correct pricing for it. It is emphasized that to
ensure the sale of the entire volume of created goods, the company must seek and implement the
latest technologies and marketing tools to promote the product, in particular to pay attention to the
opportunities provided by "digital marketing". The main functions of the sales department are
summarized, the implementation of which requires organizational interaction with marketing
departments. It is concluded that in order to maintain the competitive position of the company in the
market requires the coordinated work of all departments of the organization and ensure effective
management of their activities.