Ізмаїльський Державний Гуманітарний Університет

Дослідження типів організаційної взаємодії відділів маркетингу та збуту в системі маркетингового управління підприємством

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Яковенко, О.
dc.contributor.author Бондатій, Д.
dc.contributor.author Yakovenko, O.
dc.contributor.author Bondatii, D.
dc.date.accessioned 2021-05-06T14:23:05Z
dc.date.available 2021-05-06T14:23:05Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Яковенко О. Дослідження типів організаційної взаємодії відділів маркетингу та збуту в системі маркетингового управління підприємством / О. Яковенко, Д. Бондатій // Освіта, економіка управління: сучасний стан та інновації / Збірник наукових праць. – Ізмаїл : РВВ ІДГУ, 2020. – Вип. 5. – С. 109-115. uk_UA
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/1520
dc.description The article considers the types of organizational interaction of marketing and sales departments in the system of marketing management of the enterprise. Emphasis is placed on the fact that in modern conditions the functioning of organizations in various fields of activity requires compliance with new principles and a particularly clear manifestation of this aspect in the organization and management of the marketing system, including interaction between marketing and sales departments. It is emphasized that sales activity is an extremely important aspect in the activity of any enterprise or organization, as good sales results lead to profit and create opportunities for further development, formation and strengthening of competitive advantages. The authors note that effective sales activities are possible only if the optimal interaction of sales departments with other services that are part of the marketing system of the organization. The study of information sources allowed us to identify six main types of interaction between marketing and sales within one enterprise, depending on the level of its development and stage of the life cycle. It is noted that each of these types has its advantages and disadvantages and is suitable for use in certain conditions and circumstances. It is noted that most often the functions and tasks of sales departments include recommendations for: formation of distribution channels and strategies for product promotion, forecasting sales, sizing, generalizing the wishes and expectations of the target audience, collecting primary data on the market, etc. It is emphasized that the quality of these functions directly affects the quality of the production program and planning activities to improve the products (services) of the enterprise. Marketing requirements are not limited to creating a high quality product that meets consumer demands, and the correct pricing for it. It is emphasized that to ensure the sale of the entire volume of created goods, the company must seek and implement the latest technologies and marketing tools to promote the product, in particular to pay attention to the opportunities provided by "digital marketing". The main functions of the sales department are summarized, the implementation of which requires organizational interaction with marketing departments. It is concluded that in order to maintain the competitive position of the company in the market requires the coordinated work of all departments of the organization and ensure effective management of their activities. uk_UA
dc.description.abstract У статті розглядаються типи організаційної взаємодії відділів маркетингу та збуту в системі маркетингового управління підприємством. Наголошено, що збутова діяльність є вкрай важливим аспектом в діяльності будь-якого підприємства чи організації. Авторами відмічено, що ефективна збутова діяльність можлива лише за умови оптимальної взаємодії відділів збуту з іншими службами, які входять до системи маркетингу організації. Виділено шість основних типів взаємодії відділів маркетингу і збуту у межах одного підприємства в залежності від рівня її розвитку і стадії життєвого циклу. Зазначено, що кожний із цих типів має свої преваги і недоліки і доцільний для використання у певних умовах та обставинах. Зазначено, що найбільш часто до функцій та завдання відділів збуту науковці відносять надання рекомендацій щодо: формування каналів розподілу та стратегій просування продукції, прогнозування обсягів реалізації, встановлення розміру, узагальнення побажань та очікувань цільової аудиторії, збір первинних даних про стан ринку, тощо. Зроблено висновок, що для збереження конкурентної позиції підприємства на ринку необхідна злагоджена робота усіх підрозділів організації та забезпечення ефективного управління їх діяльністю. uk_UA
dc.publisher Ізмаїл : РВВ ІДГУ uk_UA
dc.relation.ispartofseries Освіта, економіка управління: сучасний стан та інновації;Випуск 5
dc.subject маркетинг uk_UA
dc.subject збут uk_UA
dc.subject управління uk_UA
dc.subject організаційна взаємодія uk_UA
dc.subject типи взаємодії uk_UA
dc.subject marketing uk_UA
dc.subject sales uk_UA
dc.subject management uk_UA
dc.subject organizational interaction uk_UA
dc.subject types of interaction uk_UA
dc.title Дослідження типів організаційної взаємодії відділів маркетингу та збуту в системі маркетингового управління підприємством uk_UA
dc.title.alternative Research of types of organizational interaction of marketing and sales departments in the marketing management system of the enterprise uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу