Короткий опис (реферат):
The article raises the issue of using the resources of national education in the direction of enriching its qualitative features. The conducted analytical work proves the importance of creative borrowing of ideas, which contains experience from abroad, which marks the outlines of constructive approaches to the development of legal bases of education. In particular, the experience of leading countries in inclusive education, successful designers of media education for higher education, mediation in the professional activity of lawyers, etc. is recognized as attractive in this regard. It is proved to be legitimate to consider the goal of the fundamental legal foundations of modern education – the formation of the subjectivity of its applicants.
Суть розробки, основні результати:
В статті порушено проблему задіяності ресурсів вітчизняної освіти в напрямку збагачення її якісних ознак. Проведена аналітична робота доводить вагомість творчого запозичення ідей, що містить досвід зарубіжжя, який маркує абриси конструктивних підходів до розробки правових засад освіти. Зокрема, привабливим у цьому плані визнано досвід країн-лідерів із інклюзивного навчання, успішних проєктантів медіа-освіти здобувачів вищої освіти, медіації у професійній діяльності юристів та ін. Доведено правомірність вважати метою фундаментальних правових засад сучасної освіти – становлення суб’єктності її здобувачів.