Короткий опис (реферат):
The article is devoted to the problem of forming the personal culture of a teacher of fine arts. Of particular importance for solving this problem is the method of «experimental deformation» in the process of forming the personal culture of the fine arts teacher and identifying the role of project methods in this process. The method of deformation applies to the laws of composition, and the style of writing, and shaping, and color, and so on.
The organizational and pedagogical basis of professional development of a specialist is a complex structured system of preparing students for artistic and creative activities. The mechanism is presented in the form of formation, which expands and deepens the professional consciousness, makes the optimal choice of forms of visual communication. The structure and organization of this system ensure the unity of psychological, pedagogical and artistic training and the continuity of professional development. Therefore, it is important to combine psychological, pedagogical and artistic training of a teacher of fine arts.
The theoretically substantiated and experimentally tested system of art and pedagogical education of students is the basis of the developed curricula, scientific and methodical manuals, special courses and electives of the Department of Fine Arts of Izmail State University for the Humanities. The created educational and methodical complex is creatively used by teachers, methodologists, art teachers, students of humanitarian, art and pedagogical specialties of higher and secondary special educational institutions.
Суть розробки, основні результати:
Стаття присвячена проблемі формування особистої культури вчителя образотворчого мистецтва (ОТМ). Особливе значення для вирішення цієї проблеми відводиться методиці «експериментальної деформації» в процесі формування особистої культури вчителя ОТМ та виявленню ролі в цьому процесі методів проектів. Методика деформації поширюється і на закони композиції, і на стиль письма, і на формотворення, і на колорит тощо.
Організаційно-педагогічною основою професійного становлення фахівця є складно структурована система підготовки студентів до художньо-творчої діяльності. Механізм представлений у вигляді становлення, який розширює та поглиблює професійну свідомість, здійснює оптимальний вибір форм візуального спілкування. Структура й організація цієї системи забезпечують єдність психолого-педагогічної й мистецької підготовки та неперервність професійного розвитку. Тому важливо поєднувати психолого-педагогічну та художньо-творчу підготовку вчителя образотворчого мистецтва.
Теоретично обґрунтована й експериментально перевірена система художньо-педагогічної освіти студентів покладена в основу розроблених навчальних програм, науково-методичних посібників, спецкурсів та факультативів кафедри образотворчого мистецтва Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Створений навчально-методичний комплекс креативно використовується викладачами, методистами, вчителями мистецтва, студентами гуманітарних, художньо-педагогічних спеціальностей вищих та середньо-спеціальних закладів освіти.