Короткий опис (реферат):
Модернізація освітньої системи в Україні в контексті євроінтеграції
зумовлює фокусування зусиль освітян дошкілля на забезпеченні якісного
освітнього процесу в інклюзивних групах закладу дошкільної освіти.
Згідно з вимогами оновленого Базового компоненту дошкільної освіти
(ред. 2021 р.), одним із пріоритетних завдань постає розвиток мовлення
дитини, адже значною мірою саме це дозволяє їй вступати у вільне
спілкування з однолітками і дорослими, надає можливість отримати
необхідну інформацію, а також передати накопичені знання та враження про
навколишній світ. Тому увага дошкільного педагога повинна бути
зосереджена на цілісному підході до формування мовленнєвої
компетентності вихованців, особливо 6-7 річного віку, які готуються до
шкільного навчання в умовах інклюзії.
Мета дослідження полягала у розробці методики розвитку мовлення
дітей старшого дошкільного віку засобами усної народної творчості в
інклюзивних групах закладу дошкільної освіти.
Мовленнєва компетентність дітей старшого дошкільного віку
розглядається як здатність дитини продукувати свої звернення, думки,
враження в будь – яких формах мовленнєвого висловлювання за допомогою
вербальних та невербальних засобів. Основними чинниками мовленнєвої
компетенції є фонетична, лексична, граматична і діалогічна компетентності.
Значні труднощі у дітей з ООП виникають при звуковій вимові, а також при
формуванні експресивного та імпресивного мовлення. Імпресивне мовлення
4
характеризується відсутністю сприймання мовленнєвих звуків, а також
відсутністю розуміння змісту певних слів. Експресивне мовлення є
характерним для дітей, в яких наявні порушення звукової вимови та
недостатньо сформована граматична будова мови.
Найефективнішим засобом педагогічного впливу на розвиток мовлення
дитини в інклюзивній групі є усна народна творчість, бо фольклорні твори
відзначаються барвистістю, виразністю, ритмічністю, легкістю для
запам’ятовування. При формуванні зв’язного мовлення дитини треба
враховувати її рівень розвитку, бо у дітей з ООП мовлення формується
значно повільніше, ніж у дітей ровесників із нормотиповим розвитком.
На підставі аналізу психолого-педагогічної та методичної літератури з
теми дослідження уточнено етапи та особливості розвитку мовлення старших
дошкільників в інклюзивній групі закладу дошкільної освіти. У процесі
дослідно-експериментальної роботи розроблено методику використання
творів усної народної творчості для розвитку мовлення дітей старшого
дошкільного віку, зокрема розроблено комплекс занять з використанням
різних видів усної народної творчості, які забезпечують активізацію
мовленнєвого розвитку дітей 6-7 річного віку в умовах інклюзивної групи
закладу дошкільної освіти.
Під час апробації розробленої методики перевірено педагогічні умови
позитивного впливу фольклорних творів на активізацію розвитку мовлення
дітей 6-7 річного віку в інклюзивній групі закладу дошкільної освіти. За
результатами проведеного дослідження встановлено, що розвиток мовлення
дітей старшого дошкільного віку в інклюзивній групі буде більш ефективним
за умови систематичного використання засобів усної народної творчості,
наявності активного розвивального середовища, поєднання різноманітних
методів та прийомів для набуття дітьми практичного мовленнєвого досвіду.
Суть розробки, основні результати:
The modernization of the educational system in Ukraine in the context of
European integration requires the efforts of preschool educators to be focused on
ensuring a high-quality educational process in inclusive groups of preschool
education institutions.
According to the requirements of the updated Basic Component of Preschool
Education (2021), one of the priority tasks is the development of the child's speech,
because to a large extent this allows him to engage in free communication with
peers and adults, provides the opportunity to receive the necessary information, as
well as to transmit accumulated knowledge and impressions about the surrounding
world. Therefore, the preschool teacher's attention should be focused on a holistic
approach to the formation of speech competence of pupils, especially 6-7 year olds
who are preparing for school education in conditions of inclusion.
The purpose of the study was to develop a methodology for the development
of speech of older preschool children by means of oral folk creativity in inclusive
groups of a preschool education institution. The speech competence of children of
older preschool age is considered as the ability of the child to produce his appeals,
thoughts, impressions in any form of speech expression using verbal and nonverbal means.
The main factors of speech competence are phonetic, lexical, grammatical
and dialogic competence. Children with ASD have significant difficulties with
sound pronunciation, as well as with the formation of expressive and impressive
speech. Impressive speech is characterized by a lack of perception of speech
sounds, as well as a lack of understanding of the meaning of certain words.
Expressive speech is characteristic of children who have sound pronunciation
6
disorders and an insufficiently formed grammatical structure of speech. Oral folk
art is the most effective means of pedagogical influence on the development of a
child's speech in an inclusive group, because folklore works are colorful,
expressive, rhythmic, and easy to remember. When forming a child's coherent
speech, it is necessary to take into account its level of development, because
speech is formed much more slowly in children with OOP than in children of the
same age with normotypical development.
Based on the analysis of psychological-pedagogical and methodical
literature on the research topic, the stages and features of the speech development
of older preschoolers in the inclusive group of the preschool education institution
were clarified. In the process of research and experimental work, a method of using
works of oral folk creativity for the development of the speech of older preschool
children was developed, in particular, a set of classes was developed using various
types of oral folk creativity, which ensure the activation of the speech development
of children aged 6-7 years in the conditions of an inclusive group of a preschool
institution education.
During the approbation of the developed methodology, the pedagogical
conditions of the positive influence of folklore works on the activation of the
speech development of children aged 6-7 years in the inclusive group of the
preschool education institution were checked. According to the results of the
conducted research, it was found that the development of speech of older preschool
children in an inclusive group will be more effective under the condition of the
systematic use of means of oral folk creativity, the presence of an active
developmental environment, a combination of various methods and techniques for
children to acquire practical speech experience.