Короткий опис (реферат):
В магістерській роботі розкривається проблема організації позакласної
роботи при вивченні технологічного профілю в старшій школі на прикладі
курсу «Кулінарія», як можливості для учнів розширити власні знання з
технологій.
Принципи позакласної роботи при вивченні технологічного профілю
учнями старших класів представляють вихідні положення, які визначають
вимоги до її змісту, методів та організаційних форм. Вони відповідають
цілям та завданням усієї позакласної роботи з розвитку творчих здібностей у
школі та ілюструють суть педагогічної діяльності вчителя – організатора
позакласної роботи.
Метою роботи є вивчення на основі теоретичних і методичних засад
особливостей організації позакласної роботи при вивченні технологічного
профілю у старших класах загальноосвітньої школи.
Методологічною основою розвідки є використання методу аналізу,
порівняння, класифікації, систематизації, узагальнення, що уможливлюють
науково-теоретичне обґрунтування матеріалу.
Наукова новизна полягає в тому, що удосконалено систематизацію
теоретичних засад методики та організації позакласної роботи при вивченні
технологічного профілю з учнями старшої школи.
Позакласна робота є системою неоднорідних за змістом, призначенням,
методикою проведення та формуванням освітньо-виховних позакласних
заходів, що виходять за межі обов’язкових навчальних програм, сприяє
розвитку індивідуальних інтересів учнів, їх здібностей, нахилів, розширенню
світогляду, формуванню потреби, самостійно пізнавати навколишній світ,
покращувати стосунки між людьми, забезпечує цікаве й корисне проведення
школярами вільного часу.
Вона сприяє розширенню знань, набутих на уроках, їх конкретизації,
формує вміння і навички практичного характеру, викликає інтерес до нового
матеріалу, розвиває самостійне мислення школярів.
Ключові слова: позакласна діяльність, технологічний профіль, творчі
здібності, заняття, трудове навчання, технології, освітній процес.
Суть розробки, основні результати:
The purpose of the master's work is to study extracurricular work during the
study of the technological profile of the high school in the Culinary course.
Comparison, classification, systematization, generalization, which enable scientific
and theoretical substantiation of the material.
The scientific novelty of the work is substantiated by the justification of the
methodology and organization of extracurricular work during specialized training
with high school students. Extracurricular work is an integral part of the
educational process at school and one of the forms of organizing students' leisure
time, and is also a combination of various types of activity that has wide
opportunities for positive influence on students and is independent and individual.
the sphere of educational and educational work of the teacher, which is created in
interaction with work during lessons.
This is the system of education, the organization of the educational process
of students that takes place at school, as well as extracurricular work under the
guidance of the teacher, the public, or bodies of student autonomy. Extracurricular
work provides an opportunity to develop the individual interests of children, their
talents, inclinations, inclinations, contributes to the expansion of their worldview,
contributes to the formation of their needs, demands and demands. It also
contributes to independent exploration of the surrounding world, contributes to the
establishment of better relations between people/ helps to organize interesting and
useful leisure activities of students.
Children who are engaged in extracurricular work have more specific
knowledge; the answers are more strict and bright. Extracurricular work gives an
opportunity to reveal and expand the opportunities for the development of initiative
and creativity. Therefore, extracurricular work is a multi-component system and
has different uses, methods of organization and formation of educational
extracurricular work, which goes beyond the mandatory and mandatory study of
curricula and programs. Conclusions.
Extracurricular work has an important influence and importance in the
educational process during the study of the technological profile of high school
students. This contributes to the improvement and expansion of knowledge
acquired in lessons, contributes to their concretization and concretization,
contributes to the formation of skills of practical importance and character.
Promotes the development of interest in new material, improves and
develops independent and creative thinking.
Keywords: extracurricular activity, technological profile, creative abilities,
classes, work training, technologies, educational process.