Ізмаїльський Державний Гуманітарний Університет

Професійне самовизначення учнів старших класів

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Чекал, Оксана Василівна
dc.contributor.author Chekal, O. V.
dc.date.accessioned 2024-03-01T09:14:28Z
dc.date.available 2024-03-01T09:14:28Z
dc.date.issued 2024-01-24
dc.identifier.citation Чекал О. В. Професійне самовизначення учнів старших класів : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 053 Психологія. Освітньої програми : Психологія / Кер. : канд. псих. н., доц. Мазоха І. С. – Ізмаїл, 2024. – 80 с. uk_UA
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/2056
dc.description Qualification work includes the following stages of research: 1. The relevance and problems of the research are revealed. Modern conditions of development and reformation of society's vital activities require profound changes in the traditional system of professional self-determination of an individual. These changes are aimed at achieving optimal professional self-determination, taking into account the internal mechanisms of self-development. 2. The scientific literature on the peculiarities of professional self-determination among high school students is analyzed. In psychology, the problem of professional self-determination is usually associated with the choice of a future profession by teenagers and young people at the time of graduation and at the stage of admission to higher educational institutions (O. Vitkovska, L. Yovaisha, A. Markova, O. Melnyk, O. Morin, Z. Stanovskikh, L. Tkachuk, B. Fedoryshyn and others). The study of socio-psychological aspects of professional self-determination of young people was conducted by such scientists as V. Romanchyk, V. Savchenko, M. Titma, Z. Shubkin; management of professional self-determination of schoolchildren is studied in the works of E. Klimov, N. Pryazhnikov, V. Sydorenko, B. Fedoryshyn, O. Melnyk and other scientists. 3. The concept of «professional self-determination» has been clarified. The study of theoretical and methodological literature showed that «professional self-determination» of high school students is understood as a long-term integration stage in the professional world, aimed at satisfying their personal needs and ambitions in the social context. This process includes a number of interconnected decisions, and its nature is determined by the desire of high school students to realize their personal goals in the field of professional activity. The paper provided a model of professional self-determination of graduates, which is considered as an integrated system with interconnected components and their constructs. These components include the cognitive aspect, the emotional-value aspect and the orientational-behavioral aspect, criteria that allow you to determine the level of readiness for choosing a profession. 4. The analysis of empirical data revealed that most of the researched have internal motivation, but some are guided by external motives. «Entrepreneurial», «social» and «conventional» types of professional orientation prevail among students. The respondents demonstrated the greatest inclination towards professions of the type «person-person», «person-artistic image» and «person-technology». Also, students showed a high and average level of readiness for professional choice, but there are high school students with a low level, which requires psychological support. 5. Methods and technologies for ensuring professional self-determination of high school students are investigated in the work. Among the main methods of activation of professional self-determination, the following are distinguished: business games, the method of immersion with game elements, «brainstorming», games-exercises, consideration and analysis of career guidance situations, thematic discussions, production tasks using technical, technological and economic situations. A vocational training program and recommendations for optimizing the professional self-determination of high school students were proposed. uk_UA
dc.description.abstract Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження: 1. Виявлена актуальність та проблеми дослідження. Сучасні умови розвитку та реформування життєдіяльності суспільства вимагають глибоких змін у традиційній системі професійного самовизначення особистості. Ці зміни спрямовані на досягнення оптимального професійного самовизначення, враховуючи внутрішні механізми саморозвитку. 2. Проаналізована наукова література щодо особливостей професійного самовизначення у старшокласників. У психології, проблема професійного самовизначення зазвичай пов'язана з вибором майбутньої професії підлітками та молоддю під час закінчення школи та на етапі вступу до вищих навчальних закладів (О. Вітковська, Л. Йовайша, А. Маркова, О. Мельник, О. Морін, З. Становських, Л. Ткачук, Б. Федоришин та інші). Дослідження соціально-психологічних аспектів професійного самовизначення молоді проводили такі вчені, як В. Романчик, В. Савченко, М. Тітма, З. Шубкін; управління професійним самовизначенням школярів досліджується у працях Є. Клімова, Н. Пряжнікова, В. Сидоренко, Б. Федоришина, О. Мельника та інших вчених. 3.Уточнено поняття «професійне самовизначення». Вивчення теоретико-методологічної літератури показало, що «професійне самовизначення» старшокласників розуміється як довготривалий інтеграційний етап у професійний світ, спрямований на задоволення їхніх особистих потреб та амбіцій у соціальному контексті. Цей процес включає ряд взаємопов'язаних рішень, і його характер визначається бажанням старшокласників реалізувати свої особисті цілі в сфері професійної діяльності. В роботі було надано модель професійного самовизначення випускників, яка розглядається як інтегрована система з взаємопов'язаними компонентами та їх конструктами. Ці компоненти включають когнітивний аспект, емоційно-ціннісний аспект та орієнтовно-поведінковий аспект критерії, які дозволяють визначити рівень готовності до вибору професії. 4. Аналіз емпіричних даних виявив, що більшість досліджуваних мають внутрішню мотивацію, але деякі керуються зовнішніми мотивами. Серед учнів переважає «підприємницький», «соціальний» та «конвенційний» типи професійної спрямованості. Найбільшу схильність досліджувані продемонстрували до професій типу «людина-людина», «людина-художній образ» та «людина-техніка». Також учні виявили високий та середній рівень готовності до професійного вибору, але є старшокласники з низьким рівнем, що потребує психологічної підтримки. 5. В роботі досліджено методи та технології забезпечення професійного самовизначення учнів старших класів. Серед основних методів активізації професійного самовизначення виокремлюють: ділові ігри, метод занурення з елементами гри, «мозковий штурм», ігри-вправи, розгляд і аналіз профорієнтаційних ситуацій, тематичні дискусії, виробничі задачі з використанням технічних, технологічних і економічних ситуацій та ін. Було запропоновано програму профорієнтаційного тренінгу та рекомендації щодо оптимізації професійного самовизначення учнів старших класів. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.subject професійне самовизначення uk_UA
dc.subject професійна орієнтація uk_UA
dc.subject старшокласники uk_UA
dc.subject professional self-determination uk_UA
dc.subject professional orientation uk_UA
dc.subject high school students uk_UA
dc.title Професійне самовизначення учнів старших класів uk_UA
dc.title.alternative Professional self-determination of high school students uk_UA
dc.type Thesis uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних зібраннях

Показати скорочений опис матеріалу