Короткий опис (реферат):
Друга половина ХІХ ст. в Російській імперії характеризувалася стрімким зростанням
потреб суспільства в освічених людях. Царський уряд, усвідомлюючи потребу суспільства в
освіті, вдався до реформування системи професійної та шкільної освіти, що сприяло появі
нових шкіл, гімназій, реальних училищ, університетів тощо. Наявні статистичні матеріали
дають змогу прослідкувати динаміку змін, які відбувалися в освітній галузі краю та
становому розподілі учнів протягом зазначеного періоду.
Суть розробки, основні результати:
The second half of the XIX century іn the Russian Empire was characterized by a rapid
growth of the needs of the society in educated people. The tsarist government, realizing the need of
the society in education, went on reforming the system of vocational and school education, which
contributed to the emergence of new schools, high schools, specialized schools, universities, etc.
Available statistical data allow us to trace the dynamics of the changes that occurred in the
education industry of the region and class division of students in the period under study.