Короткий опис (реферат):
Анотація до кваліфікаційної роботи
Лисаченко Олександри
Технології сенсорного виховання дітей середнього дошкільного віку в
інклюзивних групах закладу дошкільної освіти
Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістра за
спеціальністю 012 Дошкільна освіта. Освітня програма: «Дошкільна освіта.
Інклюзивна освіта». Ізмаїльський державний гуманітарний університет.
м. Ізмаїл, 2024.
Кваліфікаційна робота присвячена вивченню сучасних технологій
сенсорного виховання дітей середнього дошкільного віку в умовах
інклюзивної групи закладу дошкільної освіти.
Українському суспільству потрібні соціально активні, незалежні і
творчі люди, здатні до саморозвитку. Інноваційні процеси в системі освіти
вимагають нової організації системи в цілому. Особливе значення надається
сенсорному вихованню дошкільників, адже саме в цей період закладаються
фундаментальні складові формування особистості дитини.
Проблема сенсорного розвитку й сенсорного виховання зростаючої
особистості є визначальною в дошкільній освіті, про що свідчать результати
аналізу наукової літератури, в рамках якої велика увага приділялася
формуванню сенсорної культури дітей дошкільного віку. Важливий внесок у
розвиток досліджень у цьому напрямку внесли зарубіжні та вітчизняні
педагоги минулого (Я. Коменський, М. Монтессорі, Ф. Фребель, О. Декролі,
К. Ушинський, С. Русова) та сучасності (І. Барбашова, Т. Денисенко,
Ю. Малікова та інші).
Пріоритетним завданням сенсорного виховання дітей дошкільного віку
в інклюзивних групах ЗДО є створення умов, які сприяють розвитку у них:
широкого орієнтування в оточуючому предметному світі; формуванню
узагальнення способів обстеження предметів та їх властивостей; засвоєнню
4
необхідної бази сенсорних еталонів; своєчасному і правильному поєднанню
сенсорного досвіду зі словом; формуванню сенсорних уявлень тощо.
Зміст роботи з дітьми дошкільного віку мусить бути спрямований на
збагачення їхнього досвіду різними сенсорними враженнями, формування
умінь орієнтуватися у сенсорних еталонах, їх видах, ознаках, властивостях.
Мета і завдання сенсорного розвитку дітей дошкільного віку визначені
чинним програмним забезпеченням з дошкільної освіти («Дитина», «Я у
світі» та ін.), а також Державним стандартом дошкільної освіти (2021 р.).
Для дослідження ключове значення має освітній напрям «Дитина в
сенсорно-пізнавальному просторі», у змісті якого зокрема представлені
доступні для дитини дошкільного віку математичні уявлення, які подані на
елементарному рівні, відображаючи ознаки, властивості та відношення
предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих
уявлень є здатність дитини застосовувати отриманні знання в практичній
діяльності.
Об’єктом дослідження є процес сенсорного виховання дітей
середнього дошкільного віку в інклюзивних групах закладу дошкільної
освіти.
Предметом дослідження є технології розвитку сенсорних здібностей у
дітей середнього дошкільного віку засобами ігрових технологій в освітньому
процесі в інклюзивних групах закладу дошкільної освіти.
Мета дослідження - вивчити особливості сенсорного виховання
дошкільників інклюзивних груп у закладі дошкільної освіти та визначити
шляхи його оптимізації.
Для досягнення мети було поставлено такі завдання:
1. Провести теоретичний аналіз наукової літератури з проблеми
дослідження та теоретично обґрунтувати педагогічні умови сенсорного
виховання дітей дошкільного віку в інклюзивних групах ЗДО.
5
2. Розкрити значення сенсорного виховання для розвитку
математичного мислення дітей дошкільного віку.
3. Визначити методи дослідження сформованості уявлень про
сенсорні еталони в дітей середнього дошкільного віку в інклюзивних
групах та проаналізувати отримані показники.
4. Розкрити можливості застосування ігрових технологій з
сенсорного розвитку дітей середнього дошкільного віку в інклюзивних
групах в умовах освітнього процесу закладу дошкільної освіти.
База дослідження – Старонекрасівський заклад дошкільної освіти
(ясла-садок) «Яблунька», Саф'янівської сільської ради Ізмаїльського
району Одеської області.
Проведене дослідження показало, що розроблені ігрові технології
для сенсорного розвитку дітей значно підвищують ефективність
освітнього процесу в інклюзивних групах ЗДО. Вони підходять для
роботи з дітьми з особливими освітніми потребами впродовж усього
дошкільного віку, орієнтовані на індивідуальний підхід і забезпечують
реалізацію освітніх завдань відповідно до вимог Державного стандарту
дошкільної освіти.
Суть розробки, основні результати:
Annotation to the Qualification Thesis
Lysachenko Oleksandra
Technologies of Sensory Education of Middle Preschool-Age Children in
Inclusive Groups of Preschool Educational Institutions
Qualification thesis for obtaining the master's degree in the specialty 012
"Preschool Education." Educational Program: "Preschool Education. Inclusive
Education." Izmail State University of Humanities. Izmail, 2024.
The qualification thesis is devoted to the study of modern technologies for the
sensory education of middle preschool-age children in inclusive groups of
preschool educational institutions.
Ukrainian society needs socially active, independent, and creative individuals
capable of self-development. Innovative processes in the education system require
a new organization of the system as a whole. Special importance is attached to the
sensory education of preschoolers, as this period lays the fundamental components
for the formation of a child’s personality.
The problem of sensory development and education of the growing
personality is a defining one in preschool education, as evidenced by the results of
the analysis of scientific literature. Significant attention has been paid to the
formation of the sensory culture of preschool children. An important contribution
to the development of research in this direction has been made by foreign and
domestic educators of the past (J. Comenius, M. Montessori, F. Froebel, O.
Decroly, K. Ushinsky, S. Rusova) and the present (I. Barbashova, T. Denysenko,
Yu. Malikova, and others).
The priority task of sensory education for preschool children in inclusive
groups of preschool institutions is to create conditions that promote their
development: a broad orientation in the surrounding material world; the formation
of general methods for exploring objects and their properties; mastering the
necessary base of sensory standards; timely and correct combination of sensory
7
experience with words; the formation of sensory concepts, etc.
The content of work with preschool children should be aimed at enriching
their experience with various sensory impressions, developing skills to orient
themselves in sensory standards, their types, features, and properties.
The goals and objectives of sensory development for preschool children are
defined by the current educational programs for preschool education (“Child,” “I in
the World,” etc.) and the State Standard for Preschool Education (2021).
For this study, the educational direction "Child in the Sensory-Cognitive
Space" is of key importance, as it includes mathematical concepts accessible to
preschool-age children at an elementary level, reflecting the features, properties,
and relationships of objects in the surrounding world. An indicator of the formation
of these concepts is the ability of the child to apply acquired knowledge in
practical activities.
The object of the study is the process of sensory education of middle
preschool-age children in inclusive groups of preschool educational institutions.
The subject of the study is the technologies for developing sensory abilities
in middle preschool-age children through play technologies in the educational
process of inclusive groups in preschool educational institutions.
The purpose of the study is to examine the peculiarities of sensory education
for preschool children in inclusive groups of preschool institutions and to identify
ways to optimize it.
To achieve this purpose, the following objectives were task:
1. Conduct a theoretical analysis of scientific literature on the research
problem and theoretically substantiate the pedagogical conditions for sensory
education of preschool-age children in inclusive groups of preschool institutions.
2. Reveal the significance of sensory education for the development of
mathematical thinking in preschool children.
3. Determine research methods for assessing the formation of sensory
standards concepts in middle preschool-age children in inclusive groups and
analyze the obtained indicators.
8
4. Uncover the possibilities of applying play technologies for the sensory
development of middle preschool-age children in inclusive groups within the
educational process of preschool institutions.
Research base: Staronekrasivka Preschool Institution (Nursery-Kindergarten)
"Yablunka," Safyanivska Rural Council, Izmail District, Odesa Region.
The conducted research showed that the developed play technologies for the
sensory development of children significantly enhance the effectiveness of the
educational process in inclusive preschool groups. They are suitable for working
with children with special educational needs throughout the preschool period,
focused on an individual approach, and ensure the implementation of educational
objectives in accordance with the requirements of the State Standard for Preschool
Education.