Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Бостан, Марія Сергіївна | |
dc.contributor.author | Bostan, Maria | |
dc.date.accessioned | 2025-01-15T08:38:15Z | |
dc.date.available | 2025-01-15T08:38:15Z | |
dc.date.issued | 2024-12-25 | |
dc.identifier.citation | Бостан М. С. Особливості історико-краєзнавчої роботи у закладах загальної середньої освіти : Кваліфікаційна робота здобувача освітнього ступеня магістр спеціальності 014.03 Середня освіта (історія). Освітньої програми : Середня освіта: історія. Громадянська освіта і національно-патріотичне виховання / Кер. : канд. іст. н., доц. Гончарова Н.О. – Ізмаїл, 2024. – 99 с. | uk_UA |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/123456789/2245 | |
dc.description | Annotation. The topic of this research is the specific features of historical and local studies work in general educational institutions. The object of the research is historical and local studies work in general secondary education institutions. The subject of the research is the specific features of historical and local studies work in general secondary education institutions. The goal of the proposed work is to analyze the nature and approaches to organizing historical and local studies work in general secondary education institutions. School-based local studies, as a multi-component direction of educational activity, combines methodological, didactic, and organizational approaches aimed at fostering a deep understanding among students of the socio-cultural, historical, and natural characteristics of their native region. This direction is an integral part of the national education system, which, according to the "National Doctrine of Education Development of Ukraine," is built on the cultural and historical values of the Ukrainian people, with a focus on patriotic education and the development of national consciousness. The foundation of school-based local studies is the integration of the educational process with extracurricular activities, allowing students to grasp material more deeply through research methods, excursions, expeditions, and practical exercises. Various scientific approaches, presented in the works of leading researchers (including I.T. Prus, M.Y. Kostrytsia, V.V. Obozny), offer different interpretations of the concept of school-based local studies, indicating its multifunctionality and didactic potential. School-based local studies serve important purposes: it promotes in-depth learning of core subjects, strengthens spiritual and moral values, and shapes civic and national identity. A key component is student participation in research activities, which involves not only the study of archival sources but also the practical application of acquired knowledge during field research. By highlighting the structure and functions of school-based local studies, the research demonstrates the importance of interdisciplinary interaction, where students engage in the study of historical, natural, cultural, and socio-economic aspects of their native region, which in turn fosters a sense of responsibility for preserving cultural heritage and the environment. The organizational forms of school-based local studies include not only traditional lessons but also various electives, local studies clubs, conferences, expeditions, and museum projects that ensure systematic learning and the development of research skills in students. Student involvement in such projects fosters scientific thinking and enhances their interest in exploring their own history and culture. Thus, school-based local studies serve as a powerful tool not only for integrating students into the scientific learning process but also for raising conscious citizens capable of participating in the preservation and enhancement of the cultural, historical, and natural heritage of their native region. | uk_UA |
dc.description.abstract | Анотація. Темою цього дослідження є особливості історико-краєзнавчої роботи у загальноосвітніх закладах. Об'єктом дослідження є історико-краєзнавча робота у закладах загальної середньої освіти. Предметом дослідження виступають особливості історико-краєзнавчої роботи у закладах загальної середньої освіти. Метою пропонованої роботи є аналіз природи та підходів до організації історико-краєзнавчої роботи у закладах загальної середньої освіти. Шкільне краєзнавство, як багатокомпонентний напрямок освітньої діяльності, поєднує в собі методологічні, дидактичні та організаційні підходи, спрямовані на формування у школярів глибокого розуміння соціально-культурних, історичних та природних особливостей рідного краю. Даний напрям є невід’ємною складовою національної системи освіти, яка, згідно з "Національною доктриною розвитку освіти України", має будуватися на культурно-історичних цінностях українського народу, акцентуючи на патріотичному вихованні та розвитку національної свідомості. Основою шкільного краєзнавства є інтеграція освітнього процесу та позакласної діяльності, що дозволяє учням глибше засвоювати матеріал через дослідницькі методи, екскурсії, експедиції та практичні заняття. Різноманітні наукові підходи, представлені в роботах провідних дослідників (зокрема, І. Т. Пруса, М. Ю. Костриці, В. В. Обозного), пропонують різні трактування поняття шкільного краєзнавства, що свідчить про його багатофункціональність та дидактичний потенціал. Шкільне краєзнавство виконує важливі завдання: сприяє поглибленому вивченню учнями основних дисциплін, зміцнює духовні та моральні цінності, формує громадянську та національну ідентичність. Важливим компонентом є участь учнів у пошуково-дослідницькій діяльності, яка включає не лише вивчення архівних джерел, а й практичне застосування набутих знань під час польових досліджень. Висвітлюючи структуру та функції шкільного краєзнавства, дослідження показує важливість міждисциплінарної взаємодії, коли учні беруть участь у вивченні історичних, природничих, культурологічних та соціально-економічних аспектів рідного краю, що, в свою чергу, формує в них відповідальність за збереження культурної спадщини та навколишнього середовища. Організаційні форми шкільної краєзнавчої роботи включають не лише традиційні уроки, але й різноманітні факультативи, краєзнавчі гуртки, конференції, експедиції та музейні проєкти, що забезпечують систематичне навчання та розвиток дослідницьких навичок у школярів. Участь учнів у таких проектах сприяє формуванню наукового мислення та підвищує їх інтерес до дослідження власної історії та культури. Таким чином, шкільне краєзнавство є потужним інструментом не лише для інтеграції учнів у процес наукового пізнання, але й для виховання свідомого громадянина, здатного брати участь у збереженні та примноженні культурних, історичних і природничих надбань рідного краю. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.subject | шкільне краєзнавство | uk_UA |
dc.subject | краєзнавча робота | uk_UA |
dc.subject | шкільна краєзнавча експедиція | uk_UA |
dc.subject | історико-краєзнавчий клуб | uk_UA |
dc.subject | school local history | uk_UA |
dc.subject | local history work | uk_UA |
dc.subject | school local history expedition | uk_UA |
dc.subject | historical and local history club | uk_UA |
dc.title | Особливості історико-краєзнавчої роботи у закладах загальної середньої освіти | uk_UA |
dc.title.alternative | Peculiarities of historical and local history work in institutions of general secondary education | uk_UA |
dc.type | Thesis | uk_UA |