Короткий опис (реферат):
Анотація
Шиян Н.В. «Розвиток творчої діяльності дітей старшого дошкільного віку на засадах інноваційних психолого–педагогічних трендів», 2024.
Життя в сучасних соціальних умовах висуває високі вимоги до творчого потенціалу сучасних дітей. Увага багатьох педагогів і психологів нині привернута до проблем розвитку дітей старшого дошкільного віку, адже саме цей період життя є часом інтенсивного психічного розвитку. На цьому етапі закладається фундамент фізичного, психічного та морального здоров'я дошкільнят.
Основною метою освіти виступає підготовка підростаючого покоління до життя в майбутньому суспільстві, до появи нових можливостей, які надає життя. На наш погляд, однією з найважливіших здібностей, які дають змогу ефективно реалізувати цю мету, є творчі здібності або креативність, які сьогодні входять в список затребуваних Soft skills (критичне мислення, креативність, емоційний інтелект, гнучкість мисленні, взаємодія з людьми та ін.) успішної людини.
Метою кваліфікаційної роботи є дослідження особливостей розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку в контексті інноваційних психолого–педагогічних трендів.
Об'єктом дослідження є процес розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку.
Предметом дослідження є дослідницька діяльність як засіб розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку.
Методологічною основою кваліфікаційної роботи є загальнонаукові методи дослідження: аналіз, синтез та узагальнення наукових джерел; педагогічні спостереження, бесіди, аналіз інтерв'ювання вихователей, батьків, анкетування.
У роботі вивчено проблему розвитку творчих здібностей у старших дошкільнят. Проведено теоретичний аналіз змісту творчих здібностей, особливостей старшого дошкільного віку та виконано дослідно–експериментальну роботу з дослідження показників творчих здібностей, що розвиваються в ході дослідно-творчій діяльності.
Виявлено певні позитивні зміни у розвитку творчих здібностей у старших дошкільнят, які займаються творчою діяльністю.
Доведено, що існують значні відмінності у результатах між первинним та повторним вивченням оригінальності мислення. Це означає, що діти, які займаються творчою діяльністю, стали оригінальніше мислити, швидше знаходити незвичайні, своєрідні, оригінальні, іноді навіть унікальні рішення, думати нестандартно.
Тим самим старші дошкільнята, які займаються творчою діяльністю, виявляють творчий, індивідуальний, своєрідний і нестандартний підхід до виконання різних видів діяльності і можливо взагалі, є більш творчими – як особистості.
У розвитку гнучкості мислення значних змін виявлено. Це означає, такі показники, як динамічність, рухливість творчого мислення не посилилися в старших дошкільнят, котрі займаються творчої діяльністю.
У розвитку когнітивних здібностей суттєвих змін у результаті занять образотворчою діяльністю не відбулося. Це означає, що пізнавальні процеси в дітей віком розвивалися, але не так швидко, як оригінальність мислення.
Суть розробки, основні результати:
Аnnotation
Shyian N.V. «Development of creative activity of senior preschool children on the basis of innovative psychological and pedagogical trends», 2024.
Life in modern social conditions places high demands on the creative potential of modern children. The attention of many teachers and psychologists is now drawn to the problems of the development of children of the older preschool age, because this period of life is a time of intensive mental development. At this stage, the foundation for the physical, mental and moral health of preschoolers is laid.
The main goal of education is to prepare the younger generation for life in the future society, for the emergence of new opportunities offered by life. In our opinion, one of the most important abilities that allow us to effectively achieve this goal is creativity, which today is included in the list of demanded soft skills (critical thinking, creativity, emotional intelligence, flexibility of thinking, interaction with people, etc.) of a successful person.
The purpose of the qualification work is to study the peculiarities of the development of creative abilities of senior preschool children in the context of innovative psychological and pedagogical trends.
The object of study is the process of development of creative abilities of senior preschool children.
The subject of the study is research activity as a means of developing the creative abilities of senior preschool children.
The methodological basis of the qualification work is general scientific research methods: analysis, synthesis and generalisation of scientific sources; pedagogical observations, conversations, analysis of interviews with teachers, parents, questionnaires.
The paper examines the problem of developing creative abilities in senior preschoolers. A theoretical analysis of the content of creative abilities, peculiarities of senior preschool age was carried out, and experimental work was carried out to study the indicators of creative abilities that develop in the course of research and creative activity.
Certain positive changes in the development of creative abilities of senior preschoolers engaged in creative activities have been identified.
It is proved that there are significant differences in the results between the primary and repeated study of the originality of thinking. This means that children engaged in creative activities have become more original in their thinking, quicker to find unusual, peculiar, original, sometimes even unique solutions, and think outside the box.
Thus, older preschoolers engaged in creative activities show a creative, individual, original and non-standard approach to performing various activities and, perhaps, are more creative as individuals.
Significant changes were found in the development of flexibility of thinking. This means that such indicators as dynamism and mobility of creative thinking did not increase in senior preschoolers engaged in creative activities.
There were no significant changes in the development of cognitive abilities as a result of visual arts activities. This means that the cognitive processes of preschool children developed, but not as fast as the originality of thinking.