Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
На тему: «Психологічний супровід батьків дітей з розладами аутистичного спектру»
Студента спеціальності 053 Психологія
Таратунської М.В.
Актуальність дослідження. Діагноз розлад аутистичного спектру у дитини стає серйозним випробуванням для сім’ї, впливаючи на емоційний стан батьків та їх здатність надавати підтримку дитині. Відсутність системної психологічної допомоги для батьків ускладнює процес прийняття діагнозу та адаптації до нових умов життя. Вирішення цієї проблеми має не лише практичну, але й наукову значущість, адже правильна психологічна підтримка може суттєво покращити емоційний стан родини та підвищити якість їхнього життя.
Мета дослідження – розробити та апробувати психологічний інструментарій, реалізація якого в роботі з батьками дітей з РАС буде ефективною.
Об’єкт дослідження – батьки, які виховують дітей з РАС.
Предмет дослідження – психологічний супровід батьків, здатних до підтримки власних дітей з РАС.
Основні результати дослідження. У роботі розглянуто психологічні особливості сприйняття діагнозу розлади аутистичного спектру, виділено основні стадії емоційного опрацювання батьками: заперечення, гнів, депресія, прийняття. Розроблена програма психологічного супроводу включає інструменти для зменшення когнітивних викривлень, запобігання емоційному вигоранню та покращення взаємодії з дитиною. Апробація програми показала її ефективність у поліпшенні емоційного стану батьків, а також їхньої здатності адаптуватися до викликів, пов’язаних із РАС.
Практичне значення. Результати дослідження можуть бути використані практичними психологами, соціальними працівниками та педагогами для розробки комплексних підходів до роботи з родинами дітей із РАС. Програма супроводу сприятиме зниженню рівня стресу та поліпшенню взаєморозуміння між батьками та дітьми.
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACT
Qualification work
On the topic: «Psychological Support for Parents of Children with Autism Spectrum Disorders»
Student of specialty 053 Psychology
Taratunska Mariia
An Autism Spectrum Disorder diagnosis often becomes a significant challenge for families, affecting parents’ emotional well-being and their ability to support their children effectively. The lack of systematic psychological assistance exacerbates the difficulty of accepting the diagnosis and adapting to new life conditions. Addressing this issue is of both practical and scientific importance, as adequate psychological support can improve the family’s emotional state and quality of life.
Purpose of the Study. To develop and test psychological tools that will be effective in working with parents of children with ASD (Autism Spectrum Disorder).
Research Object: Parents raising children with ASD.
Research Subject: Psychological support for parents capable of supporting their children with ASD.
Key Findings. The study highlights the psychological features of parents’ perception of an Autism Spectrum Disorder diagnosis, identifying the main emotional stages: denial, anger, depression, and acceptance. A psychological support program was developed, providing tools to reduce cognitive distortions, prevent emotional burnout, and improve interaction with the child. The program’s testing demonstrated its effectiveness in enhancing parents’ emotional state and their ability to adapt to challenges related to Autism Spectrum Disorder.
Practical Significance. The study results can be applied by psychologists, social workers, and educators to create comprehensive approaches for working with families of children with ASD. The support program contributes to stress reduction and better understanding between parents and children.