Короткий опис (реферат):
ПЕРЕДМОВА
Сучасне реформування системи вищої школи в Україні, численні зміни, що відбуваються в галузі фізичної культури та спорту виразно окреслюють проблему підготовки професійних кадрів. Курс “Теорія та методика дитячого і юнацького спорту” є обов’язковим компонентом у програмі навчання студентів спеціальності “Фізична культура і спорт” за рівнем “бакалавр”.
Курс розкриває питання розробки і реалізації уявлень про особливості праці тренера в дитячо-юнацькому спорті, формування його основних функцій, розробки психолого-педагогічних основ оптимізації навчально-виховного процесу у дитячо-юнацьких спортивних школах, особливості їх функціонування . Практичні заняття спрямовані на закріплення теоретичного матеріалу, викладеного під час лекцій. Для перевірки якості засвоєного матеріалу знань програмою передбачено відвідування дитячо-юнацьких спортивних шкіл різних типів.
Мета курсу - сформувати у здобувачів вищої освіти систему знань та уявлень про сферу майбутньої професійної діяльності та професії фахівців галузі фізичної культури, особливості роботи тренерів з дітьми та молоддю; сприяти студентам у набутті базових знань про особливості організації і проведення навчально-тренувальних занять підлітків і юнаків на етапі спортивної підготовки та етапі початкової і поглибленої спортивної спеціалізації.
Основними завданнями вивчення дисципліни є:
поглибити знання студентів про основи сучасного дитячо-юнацького спорту;
розширити уявлення про особливості пошуку та відбору талановитих дітей для занять різними видами спорту залежно від генетичних задатків і природної обдарованості до того чи іншого виду спортивної діяльності;
опанувати сучасну технологію підготовки спортсменів високої кваліфікації;
формувати навички дослідницької роботи студентів у сфері фізичного виховання і спорту;
виховувати критичне ставлення до науково необґрунтованих методів удосконалення фізичних здібностей юних спортсменів.
Згідно з вимогами освітньо-кваліфікаційної програми студенти повинні знати:
психолого-фізіологічні особливості дітей та юнаків, рівень їх фізичного розвитку та фізичної підготовленості;
методи та засоби удосконалення фізичних якостей залежно до специфіки обраного виду спорту, віку та рівня технічної та фізичної підготовленості юних спортсменів;
особливості планування і прогнозування у спорті, контролі рівня підготовленості, засобів відновлення і підвищення працездатності спортсменів;
уміти:
працювати з навчальною, навчально-методичною, науковою, довідниковою літературою;
володіти культурою спілкування з дітьми, їх батьками, тренерами дитячо-юнацьких спортивних шкіл, лікарями, суддями–організаторами спортивних змагань, керівниками спортивних рад;
аналізувати результати тестування рівня фізичної і технічної підготовленості тих, хто займається;
організовувати і проводити різні змагання з обраного виду спорту, володіти навичками суддівства і аналізувати результати виступу учнів у змаганнях;
створювати дружні відношення між учнями;
володіти основами побудови навчально-тренувального процесу на різних етапах багаторічної підготовки спортсменів.
В результаті вивчення курсу студенти повинні знати: галузеву термінологію; нормативні документи, що регламентують діяльність у дитячо-юнацькому спорті, особливості роботи дитячо-юнацьких спортивних шкіл різних типів, систему багаторічної підготовки юних спортсменів, особливості спортивного відбору та орієнтації, етапи набуття спортивної майстерності.
Студенти повинні вміти: користуватися програмно-нормативними документами; орієнтуватися в закономірностях формування і здійснення державної політики стосовно дитячо-юнацького спорту, в способах взаємодії різних ланок фізкультурного руху, в системах підготовки і використання фахівців; аналізувати сучасні процеси розвитку фізичної культури і спорту; орієнтуватися в спеціальній науково-педагогічній літературі.