Короткий опис (реферат):
Анотація до магістерської роботи Жоха Світлани Петрівни
на тему:
Соціально-психологічна реабілітація сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами
У магістерській роботі розкрита проблема комплексної підтримки сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами, одним із провідних напрямів якої є соціально-психологічна реабілітація.
Об’єктом дослідження є – соціально-психологічна реабілітація.
Предметом дослідження – соціально-психологічна реабілітація сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами.
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та емпірично дослідити особливості соціально-психологічної реабілітації сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами.
У першому розділі проаналізовано наукові підходи до осмислення терміну «соціально-психологічна реабілітація», визначено сутність, види та форми реабілітації, як виду соціально-психологічної підтримки сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами, визначено психологічні особливості таких сімей та можливості їх соціально-психологічної підтримки засобами соціально-психологічної реабілітації.
У другому розділі представлено аналіз експериментальних досліджень щодо виявлення впливу програми соціально-психологічної реабілітації сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Проведено діагностику сімейних відносин, типів стратегій батьківського виховання та тривожності у батьків та кількісний та якісний аналіз ефективності впроваджених інноваційних технологій. Доведено ефективність психологічного консультування та психотерапії як складових програми соціально-психологічної реабілітації сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами.
У третьому розділі надано методичні рекомендації сім'ям, які виховують дітей з особливими освітніми потребами, а саме: загальні рекомендації для батьків та родичів, методичні рекомендації надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації та корекційні вправи та ігри для дітей з ООП.
Отже, можемо зробити висновок, що впровадження програми соціально-психологічної реабілітації сімей та застосування психологічного консультування та психотерапії для батьків і родичів, які виховують дітей з особливими освітніми потребами є ефективним в системі загальної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами. Успішне протікання процесу соціалізації, навчання та виховання дітей з ООП можливо при організованій соціально-психологічній реабілітації. Таким чином, гіпотеза дослідження повністю підтверджена.
Суть розробки, основні результати:
Abstract to the master's thesis Svetlana Zhokha
on the topic:
Social and psychological rehabilitation of families raising children with special educational needs
The master's thesis reveals the problem of comprehensive support for families raising children with special educational needs, one of the leading areas of which is social and psychological rehabilitation.
The object of research is social and psychological rehabilitation.
The subject of research is the socio-psychological rehabilitation of families raising children with special educational needs.
The purpose of the study is to theoretically substantiate and empirically investigate the peculiarities of socio-psychological rehabilitation of families raising children with special educational needs.
The first section analyzes the scientific approaches to understanding the term “socio-psychological rehabilitation”, defines the essence, types and forms of rehabilitation as a type of socio-psychological support for families raising children with special educational needs, identifies the psychological characteristics of such families and the possibilities of their socio-psychological support through socio-psychological rehabilitation.
The second section presents an analysis of experimental studies to identify the impact of the program of social and psychological rehabilitation of families raising children with special educational needs. The diagnostics of family relations, types of parenting strategies and parental anxiety, as well as quantitative and qualitative analysis of the effectiveness of the implemented innovative technologies were carried out. The effectiveness of psychological counseling and psychotherapy as components of the program of social and psychological rehabilitation of families raising children with special educational needs is proved.
The third section provides methodological recommendations for families raising children with special educational needs, namely: general recommendations for parents and relatives, methodological recommendations for providing individual support to students with special educational needs in preparation for emergency response, and corrective exercises and games for children with SEN.
We can conclude that the implementation of a program of social and psychological rehabilitation of families and the use of psychological counseling and psychotherapy for parents and relatives raising children with special educational needs is effective in the system of general rehabilitation of children with special educational needs. The successful course of the process of socialization, education and upbringing of children with SEN is possible with organized social and psychological rehabilitation. Thus, the hypothesis of the study is fully confirmed.