Короткий опис (реферат):
АНОТАЦІЯ
на кваліфікаційну роботу
здобувача освітнього ступеня «магістр», освітньої програми «Дошкільна освіта. Альтернативна дошкільна освіта», педагогічного факультету,
на тему «Інноваційні форми і методи розвитку логіко-математичних уявлень у дітей дошкільного віку»
Стріжак Наталії Михайлівни
Розвиток сучасного суспільства характеризується стрімким зростанням вимог до рівня освіти та підготовки підростаючого покоління. У цьому контексті необхідним є пошук нових ефективних методів і форм навчання, які сприяють формуванню у дітей базових процесів пізнання, зокрема логіко-математичних понять. Ранній розвиток логіко-математичних здібностей не тільки сприяє адаптації дітей до шкільного життя, а й сприяє їх загальному розумовому розвитку. Важливість матеріальної складової у вихованні підростаючого покоління підкреслюється в нормативно-правових документах про освіту: Законі України «Про дошкільну освіту» (2002); Державній цільовій соціальній програмі підвищення якості природничо-математичної освіти в загальноосвітніх навчальних закладах (2010); Базовому компоненті дошкільної освіти (2012), Концепції «Нова українська школа» (2016); Програми «Нова українська школа» у доступі до цінностей (2018).
Актуальність дослідження проблеми математичного розвитку дітей зумовлена зростанням значення математики в різних галузях науки, економіки та виробництва. Водночас саме ця дисципліна викликає найбільші труднощі у дітей, головним чином через невідповідність чинного методичного забезпечення математичної підготовки на різних рівнях освіти, починаючи з дошкільної, потребам суспільства та виробництва. Впровадження інноваційних підходів до дошкільної освіти може стимулювати подальшу діяльність дітей, сприяти розвитку творчості та самовизначенню. У зв'язку з цим важливим є вивчення сучасних методів і форм навчання, заснованих на інтерактивних технологіях, дидактичних іграх та інших інноваційних методах, які гарантують ефективний розвиток логіко-математичних уявлень у дітей дошкільного віку.
Однією з головних цілей Нової української школи є впровадження компетентнісного підходу, де освітній процес орієнтований на розвиток і вдосконалення ключових компетентностей дітей, зокрема вміння вчитися та викладати. Важливе значення для розвитку ранніх математичних уявлень має впровадження педагогічних технологій, що включають моделювання вибору, проведення бесід та вільний обмін думками. Використання цих технологій на заняттях сприяє створенню освітнього середовища, яке формує соціальну компетентність, розвиває світогляд і зв'язне мислення, сприяє розвитку особистості дитини.
Мета дослідження: дослідити та продемонструвати ефективні інноваційні форми і методи розвитку логіко-математичних уявлень у дітей дошкільного віку, а також розробити рекомендації для практичного застосування в освітньому процесі в дошкільних навчальних закладах.
Для досягнення мети дослідження було вирішено такі завдання:
теоретично проаналізувати проблеми формування та розвитку логіко-математичних уявлень у дітей дошкільного віку;
охарактеризувати педагогічні умови формування та розвитку логіко-математичних уявлень у дітей дошкільного віку;
охарактеризувати педагогічні умови розвитку логіко-математичних понять у дітей дошкільного віку засобами LEGO
провести експериментальне дослідження ефективності методу конструювання;
надати методичні рекомендації вихователям дошкільних навчальних закладів щодо використання конструктора LEGO у роботіздітьми дошкільного віку.
Об'єкт дослідження: процес організації освітнього простору закладу дошкільної освіти з використанням інноваційних форм і методів розвитку логіко-математичних уявлень дітей дошкільного віку.
Предмет дослідження: формування та розвиток первинних математичних уявлень у дітей дошкільного віку засобами освітніх технологій.
Експериментальною базою дослідження став Утконосівський заклад дошкільної освіти "Бджілка" (ясла-садок) Саф'янівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області. У дослідженні взяли участь 40 дітей старшого дошкільного віку, батьки та 4 педагогічних працівників (вихователів).
Апробація результатів дослідження була здійснена в ході роботи 6 науково-практичних конференцій, а саме:
1. Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція “Актуальні проблеми дошкільної освіти: виклики та пріоритети” (20 жовтня 2023 р., м. Глухів);
2. ІХ Всеукраїнська науково-практична конференція “Науковий пошук студентів та аспірантів ХХІ ст.:сучасні проблеми та тенденції розвитку гуманітарних і соціально-економічних наук”: (17 листопада 2023 р., м. Ізмаїл);
3. Міжнародна науково-научна конференція ІХ Дунайські наукове читання “Українська Бессарабія як модель полікультурного розвитку держави” (20 грудня 2023 р., м. Ізмаїл);
4. ІV Міжвузівська науково-практична конференція “Вища освіта у міждисциплінарному вимірі: від культурних традицій до педагогічних інновацій” (21 березня 2024 р., м. Ізмаїл);
5. ІХ Всеукраїнська науково-практична конференція молодих вчених та студентів з нагоди Всеукраїнського дня науки “Пріоритетні напрями Європейського наукового простору: пошук студентка” (16 травня 2024р., м. Ізмаїл);
6. Х Всеукраїнська науково-практична конференція «Науковий пошук студентів та аспірантів ХХІ ст.:сучасні проблеми та тенденції розвитку гуманітарних і соціально-економічних наук» (15 листопада 2024 р., м. Ізмаїл).
Основні положення та висновки магістерської роботи були представлені в двох одноосібних публікаціях:
1. Стріжак Н. М. Розвиток аналітичних вмінь і логічного мислення дошкільників у процесі вивчення математики. «Студентський науковий журнал UNIVERSUM №4/2024 січень.» Вінниця, січень 2024. Вип. 4. С.169-176.
2. Стріжак Н. М. Розвиток математичних уявлень у дітей старшого дошкільного віку в контексті компетентнісного підходу. «Пріоритетні напрями європейського наукового простору: пошук студента.» Ізмаїл: РВВ ІДГУ. 2024. Вип. 14. С. 67-72.
Aнaлiз дoслiджeнь вiтчизняних i зaрубiжних педагогів показав, що використання наборів LEGO для роботи з дітьми може мати значні позитивні зміни. Використання цеглинок LEGO в ігрових та навчальних цілях дозволяє вирішувати складні пізнавальні, дослідницькі та творчі завдання в цікавій, простій та ігровій формі. Кожна дитина має можливість експериментувати, творити та знаходити нові способи вирішення поставлених завдань. Технологія Lego сприяє розвитку дитячої самостійності. Маніпулюючи елементами конструктора, діти створюють і реалізують власні робочі плани. Для того, щоб елементи конструктора перетворилися на функціональні іграшки, їм потрібно проявити творчість, витримку, уяву та фантазію. Lego-конструктори для дітей дошкільного віку стають такими ж соціально значущими, як і готові іграшки. Гра з іграшками, зробленими власноруч, допомагає дітям розвивати уявлення про навколишній світ, систематизувати його, усвідомлювати і цінувати його красу, розвивати творче мислення.
Прaвильнe тa систeмaтичнe викoристaння кoнструктoрa в рoбoтi з дoшкiльникaми пoзитивнo впливaє нa всi aспeкти їхньoгo рoзвитку, включaючи eмoцiйну тa лoгiчну сфeри. Цe сприяє фoрмувaнню мiцних зв'язкiв мiж рiзними нaвичкaми тa умiннями, якi дитинa мaє oсвoїти.
Так само робота з конструкторами створює ситуацію успіху, в якій кожна дитина відчуває, що вона чинить правильно і її ніхто не буде осуджувати.
Ситуація успіху – це сукупність умов, які ведуть до успіху; успіх – це результат ситуації, організований вихователем. Створення цієї ситуації позитивно відображається на результатах навчальної діяльності; успішний досвід надає дітям впевненості у власних силах, вони прагнуть знову досягти високих результатів, щоб знову відчути радість успіху; позитивні почуття, отримані від успішного досвіду, створюють відчуття внутрішнього благополуччя, що має значний вплив на їх загальний настрій.
Таким чином, викoристaння LEGO-тeхнoлoгiї в рoбoтi з дoшкiльникaми мaє вeличeзний oсвiтньo-рoзвивaльний пoтeнцiaл i сприяє рoзвитку мислeння, iнтeлeкту, уяви тa твoрчих здiбнoстeй дiтeй.
Кoнструктивнa дiяльнiсть сприяє фoрмувaнню у дiтeй стaршoгo дoшкiльнoгo вiку тaких якoстeй, як умiння кoнцeнтрувaтися, здaтнiсть дo спiврoбiтництвa, почуття сaмoвпeвнeнoстi. Цi якoстi є нeoбхiдними у пoдaльшoму фoрмувaннi вмiння вчитися цiлeспрямoвaнo i сприймaти нoвe усвiдoмлeнo i з вeликим iнтeрeсoм.
Структурa рoбoти. Рoбoтa склaдaється зi вступу, трьoх рoздiлiв, виснoвкiв, списку викoристaнoї лiтeрaтури, дoдaткiв. Списoк викoристaнoї лiтeрaтури мiстить 75 нaймeнувaнь, з них 1 – aнглiйськoю мoвoю. Зaгaльний oбсяг – 121 стoрiнoк. Рoбoтa мiстить 8 тaблиць, 11 рисункiв, 4 дoдaткiв
Суть розробки, основні результати:
ABSTRACTAbstract of the Master's thesis by Strizhak Natalia, educational program 'Preschool Education. Alternative Preschool Education' at the Faculty of Pedagogy
"Innovative Forms and Methods for Developing Logical and Mathematical Concepts in Preschool Children"
The development of modern society is characterized by a rapid increase in requirements for the level of education and training of the younger generation. In this context, it is necessary to search for new effective methods and forms of learning that contribute to the formation of basic cognitive processes in children, in particular logical and mathematical concepts. Early development of logical and mathematical abilities not only contributes to the adaptation of children to school life, but also contributes to their general mental development. The importance of the material component in the education of the younger generation is emphasized in normative and legal documents on education: the Law of Ukraine "On Preschool Education" (2002); The State Targeted Social Program for Enhancing the Quality of Science and Mathematics Education in General Educational Institutions (2010); The basic component of preschool education (2012), the Concept "New Ukrainian School" (2016); "New Ukrainian School" programs in access to values (2018).
The relevance of the study of the problem of children's mathematical development is due to the growing importance of mathematics in various fields of science, economy and production. At the same time, it is this discipline that causes the greatest difficulties for children, mainly due to the inconsistency of the current methodical provision of mathematical training at various levels of education, starting with preschool, to the needs of society and production. The introduction of innovative approaches in preschool education can foster children's further engagement, enhancing their creativity and self-determination. In this regard, it is important to study modern methods and forms of learning based on interactive technologies, didactic games and other innovative methods that guarantee the effective development of logical and mathematical concepts in preschool children.
One of the main goals of the New Ukrainian School is the introduction of a competency-based approach, where the educational process is focused on the development and improvement of children's key competencies, including the ability to learn and teach. Important for the development of early mathematical ideas is the implementation of pedagogical technologies, which include modeling choices, holding conversations and free exchange of ideas. The use of these technologies in classes contributes to the creation of an educational environment that forms social competence, develops a worldview and coherent thinking, and contributes to the development of the child's personality.
The purpose of the study: to investigate and demonstrate effective innovative forms and methods of developing logical-mathematical ideas in preschool children, as well as to develop recommendations for practical application in the educational process in preschool educational institutions.
To achieve the goal of the study, the following tasks were solved:
to theoretically analyze the problems of formation and development of logical-mathematical concepts in preschool children;
to characterize the pedagogical conditions for the formation and development of logical-mathematical concepts in preschool children;
to characterize the pedagogical conditions for the development of logical and mathematical concepts in preschool children using LEGO tools
conduct an experimental study of the effectiveness of the construction method;
to provide methodological recommendations to educators of preschool educational institutions working with preschool children using LEGO construction sets.
Object of research: the process of organizing the educational space of a preschool education institution using innovative forms and methods of developing logical and mathematical ideas of preschool children.
The subject of the study: the formation and development of primary mathematical ideas in preschool children by means of educational technologies.
The study was conducted at the Utkonosiv Preschool Education Institution 'Bzhilka' (nursery-kindergarten) of the Safyaniv village council of the Izmail district of the Odesa region. 40 children of older preschool age, parents and 4 pedagogical workers (educators) took part in the study.
Approbation of the research results was carried out during the work of 6 scientific and practical conferences, namely:
1. All-Ukrainian scientific and practical internet conference "Current problems of preschool education: challenges and priorities" (October 20, 2023, Glukhiv);
2. IX All-Ukrainian scientific and practical conference "Scientific search of students and postgraduates of the 21st century: modern problems and trends in the development of humanitarian and socio-economic sciences": (November 17, 2023, Izmail);
3. International Scientific and Scientific Conference of the 1st Danube scientific reading "Ukrainian Bessarabia as a model of multicultural development of the state" (December 20, 2023, Izmail);
4. IV Interuniversity Scientific and Practical Conference "Higher Education in an Interdisciplinary Dimension: From Cultural Traditions to Pedagogical Innovations" (March 21, 2024, Izmail);
5. IX All-Ukrainian scientific and practical conference of young scientists and students on the occasion of the All-Ukrainian Day of Science "Priority directions of the European scientific space: the search for a female student" (May 16, 2024, Izmail);
6. 10th All-Ukrainian scientific and practical conference "Scientific search of students and postgraduates of the 21st century: modern problems and trends in the development of humanitarian and socio-economic sciences" (November 15, 2024, Izmail).
The main provisions and conclusions of the master's work were presented in two individual publications:
1. Strizhak N. M. Development of analytical skills and logical thinking of preschoolers in the process of learning mathematics. "Student scientific magazine UNIVERSUM No. 4/2024 January." Vinnytsia, January 2024. Issue 4. P.169-176.
2. Strizhak N. M. Development of mathematical concepts in older preschool children in the context of the competence approach. "Priority directions of the European scientific space: the search for a student." Izmail: RVV IDGU. 2024. Issue 14. S. 67-72.
The analysis of the studies of domestic and foreign teachers showed that the use of LEGO sets for working with children can have significant positive changes. The use of LEGO bricks for game and educational purposes allows solving complex cognitive, research and creative tasks in an interesting, simple and playful way. Every child has the opportunity to experiment, create and find new ways to solve the tasks. Lego technology promotes the development of children's independence. Manipulating elements of the constructor, children create and implement their own work plans. In order for the elements of the constructor to turn into functional toys, they need to show creativity, endurance, imagination and fantasy. Lego constructors for preschool children are becoming as socially significant as ready-made toys. Playing with self-made toys helps children develop an understanding of the world around them, to systematize it, to realize and appreciate its beauty, and to develop creative thinking.
The correct and systematic use of the constructor in working with preschoolers has a positive effect on all aspects of their development, including the emotional and logical spheres. This contributes to the formation of strong connections between various skills and abilities that the child has to master.
Similarly, working with constructors creates a situation of success in which each child feels that he is doing the right thing and no one will judge him.
A success situation refers to a set of conditions that lead to success; success is the result of a situation organized by a teacher. The creation of this situation is positively reflected in the results of educational activities; successful experience gives children confidence in their own abilities, they strive to achieve high results again in order to feel the joy of success again; positive feelings derived from successful experiences create a sense of inner well-being that has a significant impact on their overall mood.
Thus, the use of LEGO technology in preschool education holds immense educational and developmental potential, fostering critical thinking, intelligence, imagination, and creativity in children.
Constructive activity contributes to the formation of such qualities as the ability to concentrate, the ability to cooperate, and a sense of self-confidence in children of older preschool age. These qualities are necessary in the further formation of the ability to learn purposefully and to perceive new things consciously and with great interest.
The structure of the work. The work consists of an introduction, three chapters, conclusions, a list of references, and appendices. The list of references contains 75 names, 1 of them is in English. The total volume is 121 pages. The work contains 8 tables, 11 figures, 4 appendices