Короткий опис (реферат):
Анотація
Кваліфікаційна робота
На тему: «Вплив рівня тривожності дітей шкільного віку
на навчальну діяльність в умовах воєнного стану»
Студента спеціальності 053 Психологія
Ніколової Наталії Романівни
Кваліфікаційна робота вміщує такі етапи дослідження:
1.Виявлена актуальність та проблеми дослідження.Робота присвячена
вивченню одного з найактуальніших викликів сучасної дитячої психології – емоційного стану школярів в умовах тривалого соціального й
екзистенційного стресу. З початком повномасштабної війни в Україні, діти
опинилися в умовах нестабільності, втрати соціальних зв’язків, небезпеки
та невизначеного майбутнього, що стало ґрунтом для зростання
тривожності. Ця тривожність безпосередньо впливає на пізнавальну
активність, навчальну мотивацію, емоційну стабільність і здатність до
соціальної адаптації. Проблема є особливо гострою в умовах шкільного
середовища, яке втрачає свою стабілізуючу функцію та потребує
переосмислення підходів до навчання і психологічного супроводу дітей.
2.Проаналізована наукова література щодо психологічних особливостей
тривожності та її впливу на навчальну діяльність.У роботі проаналізовано
наукову літературу з теми дитячої тривожності та її впливу на навчальну
діяльність. Теоретичне підґрунтя дослідження базується на концепціях
таких учених, як З. Фрейд, К. Хорні, Е. Еріксон, Г. Салліван, К. Роджерс,
Ф. Перлз, Дж. Келлі, а також вітчизняних і сучасних дослідників дитячого
емоційного розвитку: О. Волошок, Л. Гошовської, І. Булах, Л. Ілійчук, О.
Чуйко, Я. Омельченко, О. Казаннікової та інших. Значну увагу приділено
працям, що розкривають зв’язок між рівнем тривожності та ефективністю
освітньої діяльності.
3.Уточнено поняття «тривожність», «навчальна діяльність».У процесі
роботи було уточнено ключові поняття: тривожність розглядається як
емоційно напружений стан, що виникає внаслідок невизначеності,
внутрішнього конфлікту або загрози, і викликає зниження когнітивної
активності та впевненості у власних силах. Навчальна діяльність
визначена як процес пізнання, що формується в умовах соціального
середовища та вимагає емоційної стабільності, саморегуляції, мотивації та
підтримки.
4.Аналіз емпіричних даних виявив ,що значна частина досліджуваних
дітей (віком 8–10 років) в умовах воєнного стану демонструють
підвищений рівень тривожності, що супроводжується: зниженням
концентрації уваги, уникненням виконання завдань, високою емоційною
вразливістю, нестійкою мотивацією до навчання, а також ознаками
фізичного дискомфорту (головні болі, втомлюваність). У таких дітей
спостерігається схильність до уникальної поведінки під час оцінювання,
страх перед помилкою, невпевненість у власних силах, що негативно
впливає на загальний рівень навчальних досягнень.
5.Аналіз психологічної літератури показав, що тривожність є надзвичайно
актуальною та гострою проблемою для дітей шкільного віку в сучасних
умовах воєнного стану. Цей емоційно напружений стан, спричинений
невизначеністю, загрозою та втратою звичного соціального середовища,
безпосередньо впливає на психічний добробут та навчальну діяльність
школярів. Дослідження зарубіжних (З. Фрейд, К. Хорні) та вітчизняних (О.
Волошок, Л. Гошовська) вчених підтверджують складну природу шкільної
тривожності, зумовлену як внутрішніми чинниками, такими як низька
самооцінка та страх осуду, так і зовнішніми, пов'язаними з нестабільною
ситуацією в країні та зміною форми навчання. Емпіричні дані свідчать, що
підвищений рівень тривожності у дітей проявляється зниженням
концентрації уваги, уникненням навчальних завдань, емоційною
вразливістю та нестійкою мотивацією, що негативно впливає на їхні
академічні успіхи. Отже, вчасне виявлення та комплексна психологічна
підтримка дітей із підвищеною тривожністю є ключовою умовою для
збереження їхнього психічного здоров'я та ефективності навчання. Це
вимагає розробки та впровадження спеціалізованих
корекційно-розвивальних програм, спрямованих на формування емоційної
грамотності, саморегуляції та створення безпечного освітнього
середовища, що сприятиме адаптації та успішному розвитку дитини в
умовах кризи.
Результати теоретичного та емпіричного дослідження доводять, що
тривожність є суттєвим чинником, який впливає на навчальну діяльність
дітей у кризових умовах. Для покращення ситуації необхідне
впровадження психологічного супроводу, розвиток емоційної грамотності
серед педагогів, батьків та дітей, а також створення безпечного освітнього
середовища, яке знижує рівень тривожності та підтримує індивідуальний
розвиток дитини. Отримані результати можуть стати основою для
подальших досліджень і практичних програм підтримки школярів в
умовах війни.
Суть розробки, основні результати:
Abstract
Qualification work
On the topic: "The influence of the level of anxiety of school-age
children on educational activities in conditions of martial law"
Student of the specialty 053 Psychology
Nikolova Nataliіa Romanivna
Qualification work includes the following stages of research:
1. The relevance and problems of the research are identified. The work is
devoted to the study of one of the most urgent challenges of modern child
psychology - the emotional state of schoolchildren in conditions of prolonged
social and existential stress. With the beginning of a full-scale war in Ukraine,
children found themselves in conditions of instability, loss of social ties, danger
and an uncertain future, which became the basis for the growth of anxiety. This
anxiety directly affects cognitive activity, educational motivation, emotional
stability and the ability to social adaptation. The problem is especially acute in
the conditions of a school environment that is losing its stabilizing function and
requires rethinking approaches to learning and psychological support for
children.
2. The scientific literature on the psychological characteristics of anxiety and its
impact on educational activity is analyzed. The paper analyzes the scientific
literature on the topic of children's anxiety and its impact on educational
activity. The theoretical basis of the study is based on the concepts of such
scientists as Z. Freud, K. Horney, E. Erikson, G. Sullivan, K. Rogers, F. Perls, J.
Kelly, as well as domestic and modern researchers of children's emotional
development: O. Voloshok, L. Goshovska, I. Bulakh, L. Iliychuk, O. Chuyko,
Ya. Omelchenko, O. Kazannikova and others. Considerable attention is paid to
works that reveal the connection between the level of anxiety and the
effectiveness of educational activity.
3. The concepts of "anxiety", "learning activity" were clarified. In the process of
work, key concepts were clarified: anxiety is considered as an emotionally tense
state that arises as a result of uncertainty, internal conflict or threat, and causes a
decrease in cognitive activity and self-confidence. Learning activity is defined
as a process of cognition that is formed in the conditions of the social
environment and requires emotional stability, self-regulation, motivation and
support.
4. The analysis of empirical data revealed that a significant part of the studied
children (aged 8–10 years) in conditions of martial law demonstrate an
increased level of anxiety, which is accompanied by: decreased concentration of
attention, avoidance of completing tasks, high emotional vulnerability, unstable
motivation to study, as well as signs of physical discomfort (headaches, fatigue).
Such children have a tendency to unique behavior during assessment, fear of
making a mistake, and lack of self-confidence, which negatively affects the
overall level of academic achievement.
5. An analysis of psychological literature has shown that anxiety is an extremely
relevant and acute problem for school-age children in the current conditions of
martial law. This emotionally tense state, caused by uncertainty, threat, and loss
of the usual social environment, directly affects the mental well-being and
academic activity of schoolchildren. Studies by foreign (Z. Freud, K. Horney)
and domestic (O. Voloshok, L. Goshovska) scientists confirm the complex
nature of school anxiety, caused by both internal factors, such as low
self-esteem and fear of condemnation, and external factors associated with the
unstable situation in the country and changes in the form of education.
Empirical data show that increased anxiety in children is manifested by
decreased concentration, avoidance of educational tasks, emotional vulnerability
and unstable motivation, which negatively affects their academic success.
Therefore, timely identification and comprehensive psychological support for
children with increased anxiety is a key condition for preserving their mental
health and learning efficiency. This requires the development and
implementation of specialized correctional and developmental programs aimed
at the formation of emotional literacy, self-regulation and the creation of a safe
educational environment that will contribute to the adaptation and successful
development of the child in crisis conditions. The results of theoretical and
empirical research prove that anxiety is a significant factor that affects the
educational activities of children in crisis conditions. To improve the situation, it
is necessary to introduce psychological support, develop emotional literacy
among teachers, parents and children, as well as create a safe educational
environment that reduces the level of anxiety and supports the individual
development of the child. The results obtained can become the basis for further
research and practical programs to support schoolchildren in wartime.