Короткий опис (реферат):
У статті розглядаються сучасні підходи до
підвищення ефективності навчання української літератури в контексті Нової української школи.
Проаналізовано результати міжнародного
дослідження якості освіти PISA й виявлено
низький рівень розвитку читацької компетентності, невміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, усвідомлювати ідею
прочитаного, формувати власне ставлення
до нього й застосовувати здобуту інформацію з користю для себе й суспільства. Зроблено висновок, що ці дослідницькі матеріали мають стати поштовхом до оновлення
шкільних предметних методик. Зокрема,
методики навчання української мови та
літератури необхідно доповнити питаннями різних читацьких технік і стратегій.
У статті зазначено, що формування
читацької компетентності на уроках літератури є важливим завданням сучасної
освіти. Це сприяє розвитку критичного
мислення, здатності аналізувати тексти,
формувати власну думку та розвивати
естетичний смак. Уроки літератури допомагають учням не лише опановувати знання, але й розвивати навички, необхідні для
самореалізації та успішної інтеграції в суспільстві.
Метою статті є обґрунтування ефективності застосування традиційних та інноваційних методів і технологій навчання для
формування читацької компетентності на
уроках української літератури .
Авторка описує використання інноваційних
методів навчання в 5 класі на матеріалі казки
І. Франка «Фарбований Лис», які підвищують
інтерес в учнів до предмета, розвивають
критичне мислення, мовлення, пам’ять.
Поєднання традиційних та інноваційних
методів і технологій у процесі формування
читацької компетентності школярів сприяє
кращому засвоєнню навчального матеріалу,
формує свідоме ставлення до нього, допомагає поглибленому сприйняттю художнього
твору, розвиває навички спілкування.
Матеріали статті можуть бути використані студентами під час проходження педагогічної практики, вчителями української
літератури
Суть розробки, основні результати:
The article examines modern approaches
to increasing the effectiveness of teaching
Ukrainian literature in the context of the New
Ukrainian School.
The results of the international PISA educational
quality study are analyzed, revealing a low level
of reading competence development, the inability
to establish cause-and-effect relationships,
comprehend the idea of what has been read,
form a personal attitude toward it, and apply the
acquired information for personal and societal
benefit. It is concluded that these research
findings should serve as an impetus for updating
school subject methodologies. In particular, the
methodology of teaching Ukrainian language and
literature should be complemented with issues of
various reading techniques and strategies.
The article emphasizes that forming reading
competence during literature lessons is a key
objective of modern education. It contributes to
the development of critical thinking, the ability
to analyze texts, form personal opinions, and
cultivate aesthetic taste. Literature lessons help
pupils not only acquire knowledge but also
develop skills necessary for self-realization and
successful integration into society.
The purpose of the article is to justify the
effectiveness of using traditional and innovative
methods and technologies of teaching for the
formation of reading competence in Ukrainian
literature lessons.
The author describes the use of innovative
teaching methods in Grade 5 based on the
fairy tale “The Painted Fox” by Ivan Franko,
which increase pupils’ interest in the subject,
develop critical thinking, speech, and memory.
The combination of traditional and innovative
methods and technologies in the process of
forming pupils’ reading competence contributes
to better assimilation of educational material,
forms a conscious attitude toward it, aids in the
deeper understanding of literary works, and
develops communication skills.
The article’s materials can be used by students
during their teaching practice and by teachers of
Ukrainian literature.